کد خبر: ۱۱۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶

آمریکا: روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده ولی اکنون نیاز به مذاکره است



وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: شواهد آمریکا و ترکیه نشان می‌دهد که جنگنده روسی پیش از آنکه توسط هواپیماهای ترکیه سرنگون شود، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده ولی چیزی که اکنون اهمیت دارد، تنش زدایی در روابط مسکو و آنکارا است.

به نقل از رویترز، الیزابت ترودو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی تصریح کرد: شواهد دریافت شده از منابع آمریکا و ترکیه نشان می دهد که هواپیمای روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است، علی رغم اینکه بارها از سوی نیروهای ترکیه هشدارهای لازم داده شده است.

البته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این مساله اشاره نکرده است که جنگنده روسی کجا و چه زمانی سرنگون شده است.

ترودو گفت: در حالی که آمریکا از حق ترکیه برای دفاع از حریم هوایی خود حمایت می کند، ولی این مساله مهم است که مسکو و آنکارا در شرایط کنونی گام هایی را برای تنش زدایی در روابط دوجانبه بردارند.

وی افزود: ما باید در شرایط کنونی مذاکره را ترغیب کنیم و باید تنش زدایی را دنبال نماییم. مذاکره بین روسیه و ترکیه در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دو فروند جنگنده اف 16 ترکیه روز سه‌شنبه گذشته یک فروند جنگنده سوخو 24 روسیه را در مرزهای سوریه با ترکیه سرنگون کردند که یکی از خلبانان توسط نیروهای ویژه سوریه نجات پیدا کرد و یکی دیگر قبل از رسیدن به زمین توسط تروریست‌ها هدف قرار گرفت و کشته شد.

روسیه خواستار عذرخواهی رسمی آنکارا به خاطر این اقدام شده و تهدید به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه اقتصادی علیه آنکارا کرده است ولی اردوغان نیز در مقابل خواستار عذرخواهی روسیه به خاطر نقض حریم هوایی ترکیه شده است.