کد خبر: ۱۱۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۶
کریستین ساینس مانیتور:

نه! پوتین و اردوغان به این راحتی ها آشتی نمی کنند

نشانه ای از آشتی بین روسیه و ترکیه به چشم نمی خورد زیرا مسکو تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرده است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان خود را از سقوط جنگنده روسی متاسف نشان می دهد.

کریستین ساینس مانیتور نوشت، نشانه ای از آشتی بین روسیه و ترکیه به چشم نمی خورد زیرا مسکو تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرده است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان خود را از سقوط جنگنده روسی متاسف نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قلم کاتالین چن نوشت: اردوغان روز شنبه تلاش کرد دست دوستی به سوی روسیه دراز کند. او گفت، از سرنگونی جنگنده روسی در هفته گذشته «به شدت متأسف» است اما این سخنان سبب آشتی بین دو کشور نشد.

چند ساعت پس از اظهارات اردوغان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرد. دستور او سبب خواهد شد واردات کالاهایی خاص از ترکیه به روسیه ممنوع شود. او همچنین خواستار پایان یافتن روند سفر بین دو کشور بر اساس عدم صدور روادید شد. او از شرکت های فعال در این زمینه خواست روند فروش بسته هایی مسافرتی که شامل اقامت در ترکیه می شود را متوقف کنند.

اعمال این تحریم ها همچنین سبب خواهد شد کارگران ترک که در روسیه کار می کنند -با پایان یافتن قراردادهایشان در سال آینده- به ترکیه باز گردند، زیرا رئیس جمهور روسیه تمدید این قراردادها را ممنوع کرده است.

اردوغان روز شنبه در جمع حامیان خود از سرنگونی جنگنده روسی در روز سه شنبه ابراز تأسف کرد، حادثه ای که به کشته شدن خلبان این جنگنده منجر شد.

او گفت:‌ «ما به سبب وقوع این حادثه به واقع متأسف هستیم. امیدوار بودیم اتفاقاتی از این دست دیگر رخ ندهد اما متأسفانه، چنین حادثه ای رخ داده است. امیدوارم چنین حادثه ای دیگر رخ ندهد.»
او افزود: «ما امیدواریم تنش ها با روسیه افزایش نیابد و این موضوع به وقوع رویدادهای ناراحت کننده دیگر منجر نشود.»

اما ولادیمیر پوتین انتظار یک عذرخواهی را از آنکارا داشت. بر اساس گزارش بی بی سی، او انتظار یک ابراز «تأسف» عمیق تر ا از سوی ترکیه داشت و تا زمانی که اردوغان عذرخواهی نکند پاسخ تماس های تلفنی او را نخواهد داد.

اما ترکیه نیز تمایلی به اذعان به اشتباهش ندارد. از زمان وقوع این حادثه در روز سه شنبه، اردوغان تأکید کرده است جنگنده روسی وارد حریم هوایی ترکیه شده بود و این که به خلبانان این جنگنده چندین بار هشدار داده شده بود.

اردوغان روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد: «فکر می کنم اگر قرار باشد طرفی عذرخواهی کند این طرف ما نیستیم.» او همچنین گفت:‌ «آنهایی که حریم هوایی ما را نقض کردند باید عذرخواهی کنند. خلبانان ما و نیروهای مسلح ما تنها وظایف خود را انجام دادند که شامل نشان دادن واکنش به نقض قوانین می شود.»

اما روسیه این موضوع را رد می کند که جنگنده سوخوی Su-24 در زمانی که هدف قرار گرفت در حریم هوایی ترکیه در حال پرواز بوده است. روسیه همچنین ادعاها را در این باره به چالش کشیده است که ترکیه به خلبانان این جنگنده هشدار داده بود. زمانی که خلبانان این جنگنده با چتر بیرون پریدند، شورشیان جامعه ترکمن سوریه شروع به تیراندازی به سوی آنها کردند. در نتیجه، یک خلبان قبل از رسیدن به زمین کشته شد اما خلبان دوم نجات یافت.

دمیتری پسکوف سخنگوی پوتین قبل از اجرایی شدن تحریم های روسیه علیه تریکه اعلام کرد: «اتفاقی که افتاده بی سابقه بوده است. از این رو، واکنش ما در مقابل این تهدید طبیعی است.»
هر دو کشور می گویند در حال مبارزه با داعش در سوریه هستند اما روسیه از حامیان بشار اسد رئیس جمهور سوریه محسوب می شود اما ترکیه -به عنوان یکی از اعضای ناتو- با رژیم دمشق مخالف است. ترکیه -که همچنین یکی از اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه است- می گوید قبل از حل و فصل واقعی درگیری ها در سوریه بشار اسد باید از سمت خود استعفا کند.

اما ترکیه و روسیه از مدت ها پیش شرکای اقتصادی برای یکدیگر محسوب می شدند. روسیه دومین شریک تجاری بزرگ ترکیه محسوب می شود و دو کشور هر ساله میلیون ها گردشگر مبادله می کنند.

کارشناسان در این باره تردید دارند که این بن بست به وجود آمده بین آنکارا و مسکو تشدید خواهد شد.

اردوغان با وجود اقدام پوتین می گوید نشست آتی سازمان ملل متحد در پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی فرصتی مناسب برای گفتگوی او با پوتین خواهد بود.

اردوغان گفت: «ما به روسیه می گوییم اجازه بده درباره این موضوع گفتگو کنیم و اجازه بده این موضوع را حل و فصل کنیم.»‌ او همچنین گفت: «نباید اجازه دهیم با تشدید این موضوع و رسیدن آن به سطحی که به روابط همه ما آسیب خواهد رد، سبب خوشحالی دیگران شویم.»