کد خبر: ۱۱۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

صعود طلا در آغاز ماه دسامبر/ هر اونس 1071 دلار

 
در آغاز معاملات روز سه‌شنبه اول دسامبر، طلا با فاصله گرفتن از پایین‌ترین سطح شش سال اخیر خود که ناشی از رسیدن دلار به بالاترین سطح چند ماه اخیر بوده، رشدی یک درصدی داشت.
 به نقل از رویترز، هر اونس طلا با افزایش قیمت 0.7 درصدی یکهزار و 71 دلار و 60 سنت معامله شد. این در حالی بود که روز گذشته نیز طلا صعودی 0.5 درصدی داشت. دلار نیز بعد از رسیدن به بالاترین سطح هشت ماه اخیر خود در برابر سبد ارزهای اصلی در روز گذشته، امروز اندکی تضعیف شد.
   
تحلیلگران معتقدند با وجود بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره در این ماه، قیمت طلا در کوتاه‌مدت حمایت خواهد شد. جیمز استیل تحلیلگر HSBC اعلام کرد: «طلا پتانسیل قیمت‌های بالاتر را دارد، به ویژه اگر تقاضای فیزیکی بازار در حال ظهور همچنان قوی باقی بماند. ولی نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه و انتشار گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی در روز جمعه، بیشترین تاثیر را روی طلا در این هفته خواهد داشت.»

یمز گاردینر معامله‌گر گروه ام‌کی‌اس اعلام کرد: «اگر قیمت‌ها بالای سطح مقاومتی 1070 دلاری باقی بماند، رشد بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.‌»‌
رشد طلا در دو روز گذشته این فلز را از سطح 1052 دلاری، پایین‌ترین قیمت ثبت شده از فوریه 2010 در هفته گذشته، دور کرد. این در حالی است که شمش در ماه نوامبر با کاهش 7 درصدی بزرگ‌ترین افت ماهانه خود را در دو سال ونیم اخیر به ثبت رساند. سرمایه‌گذاران در انتظار افزایش نرخ بهره در نشست سیاست‌گذاری 15 و 16 دسامبر هستند.

دارایی‌ها در صندوق تراست، بزرگ‌ترین صندوق معاملاتی وابسته به طلا به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2008 رسید. گزارش اشتغال آمریکا در روز جمعه به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا نشانه‌هایی از قدرت اقتصاد و اثر آن روی سیاست پولی فدرال رزرو مشاهده شود. آمار و ارقام قوی، بعد از رشد اشتغال در ماه اکتبر، می‌تواند تصمیم فدرال‌رزرو را در مورد اولین افزایش نرخ بهره در یک دهه اخیر قطعی کند.
 
هر گونه اثر نشست بانک مرکزی اروپا روی بازارهای ارز نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بازارهای فیزیکی، نشانه‌هایی از تقویت تقاضا مشاهده می‌شود. فروش سکه طلا در آمریکا در ماه نوامبر افزایش داشته در حالی طلا و نقره به کمترین مقادیر خود در چند سال اخیر نزدیک شده بودند.