کد خبر: ۱۱۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۳

فرمانده سابق نیروهای آمریکادر عراق : اگر به عراق حمله نمی کردیم داعش بوجود نمی آمد

'مایک فلین' Mike Flynn فرمانده سابق نیروهای ویژه آمریکایی در عراق و افغانستان در مصاحبه با هفته نامه آلمانی اشپیگل اعتراف کرد که در صورت نبود جنگ آمریکا با عراق، امروز گروه تروریستی داعش نیز وجود نداشت.

فلین در مصاحبه با اشپیگل گفت: 'ابتدا به افغانستان حمله بردیم جایی که مقر القاعده بود، بعد سراغ عراق رفتیم، به جای آنکه از خود بپرسیم چرا پدیده تروریسم رخ داده، ما تنها به دنبال مکان(تروریست ها) بودیم.'
فلین که رئیس سابق 'آژانس اطلاعات دفاع آمریکا '(2012-2014) بود در ادامه گفت: این درس بزرگی بود که می بایست فرا می گرفتیم، همان اشتباه را باردیگر مرتکب نشویم.
بنابراین گزارش ژنرال فلین که بین سال های 2004 الی 2007 میلادی در افغانستان و عراق به سر می برد در این مصاحبه از نقش خود در جنگ عراق ابراز تاسف کرد و گفت حملات تروریستی 11 سپتامبر، آمریکا را به سوی سیاست مخرب نظامی سوق داد.
اشپیگل نوشت: فلین پیامدهای سرنگونی دیکتاتورهای منطقه خاورمیانه را و استراتژی که باراک اوباما درمورد لیبی درپیش گرفت مورد توجه قرار داد.
وی به اشپیگل گفت: این یک خطای بزرگ بود، هرچند صدام فردی بی رحم بود، حذف وی یک اشتباه بود، همین منوال درمورد معمر قذافی در لیبی نیز صدق می کند، زیرا اکنون کشوری از هم پاشیده است.
رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاع آمریکا افزود: پند تاریخی این است که رفتن به عراق یک استراتژی شکست خورده بود و تاریخ چنین تصمیمی را بر نخواهد تافت .
اشپیگل گزارش داد؛ فلین گفت که آمریکا 'ابوبکر البغدادی' که اکنون سرکرده (گروه تروریستی) داعش است در مرکز بازداشتگاه 'بوکا' د رعراق را دراختیار داشت اما بنابر تصمیم کمیسیون نظامی آمریکا این فرد در دسامبر 2004 آزاد می شود.
فلین دراین باره گفت:' ما (آمریکایی ها) بسیار نادان بودیم، ما متوجه نشدیم که چه فردی را در آنزمان در اختیار داشتیم، زمانی که 11 سپتامبر رخداد، احساسات همگان فوران کرد و پاسخ ما این بود: ' اینها از کجا می آیند' برویم و آنها را بکشیم.'
وی افزود:' به جای اینکه از خود بپرسیم چرا آنها به ما حمله کردند، می پرسیدیم اینها از کجا می آیند، آنگاه در مسیر اشتباه، راهبرد خود را پیش بردیم.'
مایک فلین درحالی در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل به اشتباه بودن تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و عراق و پدید آمدن گروه تروریستی داعش آشکارا اعتراف می کند که 'ریچار کلارک' (Richard Clarke) مسئول مبارزه با تروریسم کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جورج بوش در ویژه برنامه 'راه طولانی به جهنم' شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در دهم آبان ماه نیز به صراحت به این مهم اعتراف کرد.
کلارک درآن ویژه برنامه گفت: 'اگر آمریکا به عراق تجاوز نظامی نکرده بود ، امروز داعشی وجود نداشت؛ داعش برآمده از تجاوز مستقیم نظامی آمریکا در عراق است.'