کد خبر: ۱۱۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۶۱

پوتین از طریق این 5 راه می تواند به ترک ها ضربه ای سهمگین وارد کند

تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه بر سر اقدام این کشور به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای نظامی روسیه در مرز سوریه، ممکن است در چند حوزه، از صادرات میوه تا گردشگری به اقتصاد ترکیه آسیب بزند، حتی اگر اثر اولیه احتمالا محدود باشد.

فرانس پرس نوشت: تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه بر سر اقدام این کشور به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای نظامی روسیه در مرز سوریه، ممکن است در چند حوزه، از صادرات میوه تا گردشگری به اقتصاد ترکیه آسیب بزند، حتی اگر اثر اولیه احتمالا محدود باشد.

ترکیه و روسیه به رغم اختلافات در خصوص تعدادی از مسائل سیاسی، از اقدام مسکو به ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه تا بیش از چهار سال جنگ داخلی در سوریه، در سال های اخیر از روابط تجاری شکوفایی برخوردار بوده اند. با این حال، روابط بین مسکو و آنکارا زمانی که جت های ترکیه هفته گذشته یک فروند هواپیمای جنگی روسیه را در مرز سوریه سرنگون کردند، به سطحی پایین تنزل کرد. آنکارا اعلام کرده است این هواپیمای جنگی روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود. مسکو مجموعه ای از تحریم های اقتصادی را علیه آنکارا ارائه کرد و عذرخواهی رسمی مقامات ارشد ترکیه را خواستار شد. با این حال، مسکو همه فشار خود را به کار نگرفته است و اثر ممکن است اکنون محدود باشد. این در حالی است که بخش های گردشگری و کشاورزی ترکیه در معرض قربانی شدن قرار دارند.

ویلیام جکسون اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در موسسه کپیتال ایکانامیکس Capital Economics در لندن، حداکثر هزینه برای اقتصاد ترکیه را پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی سالانه اعلام کرد و گفت :« اثر در کل احتمالا محدود خواهد بود ».

پنج بخش از اقتصاد ترکیه که ممکن است بر اثر اقدام روسیه آسیب ببیند:

- گردشگری : اندکی پیش از وقوع این بحران، روسیه به سرعت از شهروندان خود خواست هر گونه برنامه سفر به ترکیه را لغو کنند. شرکت های گردشگری روسیه فورا فروش تورهای گردشگری ترکیه را برای تعطیلات، مطابق با دستور آژانس گردشگری فدرال متوقف کردند. این اقدام ضربه ای بزرگ به گردشگری در ترکیه بود.

بر اساس آمار و ارقام وزارت گردشگری ترکیه، سه میلیون و 500 هزار گردشگر روس در سال 2015 میلادی از ژانویه تا اکتبر به ترکیه سفر کردند. این آمار و ارقام در سال 2013 میلادی چهار میلیون و یکصد هزار نفر و در سال 2014 میلادی چهار میلیون و 300 هزار نفر بود.

جکسون گفت :« شاید آسیب زننده ترین اثر تحریم ها بر ترکیه از طریق گردشگری باشد ».
- انرژی : الکسی یولیوکایف وزیر اقتصاد روسیه این موضوع را منتفی ندانست که تحریم ها ممکن است دو طرح بزرگ با ترکیه -- خط لوله گاز ترک استریم در زیر دریای سیاه و یک نیروگاه برق هسته ای -- را در برگیرد.

در عین حال، ترکیه که به شدت محتاج انرژی است برای تامین 55 درصد گاز طبیعی و 30 درصد نفت خود به روسیه متکی است. با این حال، در حالی که دو طرح خط لوله گاز و نیروگاه برق هسته ای ممکن است در معرض خطر باشند، هیچ یک از مقامات انرژی روسیه به طور جدی قطع ارسال انرژی به ترکیه را پیشنهاد نکرده اند، اقدامی که به شدت به شرکت گازپروم روسیه آسیب خواهد زد.
- تجارت : رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور بلند پروازانه ای قصد داشتند میزان مبادلات تجاری دو جانبه را به یکصد میلیارد دلار در سال 2030 میلادی برسانند. میزان مبادلات تجاری روسیه و ترکیه در سال 2013 میلادی 32 میلیارد دلار بود.

بر اساس اعلام اداره آمار دولتی روسیه، در سال 2014 میلادی، روسیه 24 میلیارد و 500 میلیون دلار کالا، عمدتا گاز طبیعی، نفت، فولاد و غلات به ترکیه صادر کرد. این در حالی است که واردات روسیه از ترکیه در مجموع شش میلیارد و 700 میلیون دلار بود.

لیلیت گورگیان Lilit Gevorgyan اقتصاددان ارشد در موسسه گلوبال اینسایت Global Insight گفت به رغم اختلافات تاریخی و ژئوپولیتیک، این رویارویی شکستی بزرگ برای بیش از یک دهه تلاش های طولانی برای ایجاد مشارکت در زمینه های تجاری و انرژی بین روسیه و ترکیه است.

- مواد غذایی : ترکیه از تحریم تجاری روسیه بر مواد غذایی تولیدی اتحادیه اروپا منفعت فراوانی برده است. با این حال، آرکادی دورکوویچ Arkady Dvorkovich معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه اعلام کرد واردات سبزی و میوه از ترکیه ممنوع خواهد شد.

الکساندر تکاچف Alexander Tkachev وزیر کشاورزی روسیه به آنکارا هشدار داد که محصولات کشاورزی ترکیه ظرف یک هفته می تواند با محصولاتی از کشورهایی از ایران گرفته تا آفریقای جنوبی جایگزین شود.

- ساخت و ساز : بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی، حدود 35 درصد از خدمات ساخت و ساز وارداتی روسیه در سال 2014 میلادی از ترکیه بود. شرکت های ترکیه همچنین در آن سال به شدت از بازی های المپیک زمستانی در سوچی روسیه سود بردند. با این حال،‌ ایگور شووالوف معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت در حالی که قراردادها با شرکت های ترکیه که پیش از سی و یکم دسامبر امضا شده محترم شمرده خواهند شد، هر گونه قرارداد جدید مستلزم تصویب دولت خواهد بود.

با این حال،‌ شووالوف تاکید کرد هیچ تدبیری « در حال حاضر » علیه کالاهای صنعتی ترکیه برنامه ریزی نشده است.