کد خبر: ۱۱۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۲

کاهش نرخ سود بانکی باید تدریجی باشد


یک کارشناس نظام بانکداری با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی باید به صورت تدریجی کاهش یابد، بیان کرد: شورای پول و اعتبار نباید در رابطه با مسائل تخصصی اقتصادی به صورت منفعلانه عمل کند.
به گزارش اقتصادنیوز، بعد از کاهش دو درصدی نرخ سود و تسهیلات بانکی در بهار سالجاری قرار بر آن شد تا هر سه ماه یکبار نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار و با نگاه به نظرات کارشناسی کاهش یابد.

با وجود آنکه پس از گذشته چندماه از این قرار نرخ سود بانکی تغییر نکرد، خبر جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی به میزان دو درصد عاملی شد تا تمام نگاه‌ها به نظام بانکداری، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار جلب شود، اما این موضوع طولی نپایید و از سوی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها رد شد و تصمیمات جلسه را به‌گونه دیگری تعریف کرد، تعریفی که در ظاهر قصدی بر نرخ سود بانکی نبوده اما در باطن و در نهایت تصمیمات این جلسه بوی نرخ سود و تسهیلات بانکی می‌داد.

ولی‌الله سیف در واکنش به صحبت‌های پیرامون تصمیم جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها بیان کرد، تصمیم گیرنده نهایی در رابطه با نرخ سود و تسهیلات بانکی شورای پول و اعتبار است و ارائه اطلاعات درست و صحیح در این رابطه تنها از کانال رسمی اطلاع رسانی بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

با وجود آنکه رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد که بررسی تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار است، اما چند روز گذشته احمد پورفلاح مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از خروج مبحث نرخ سود بانکی از دستور کار شورای پول و اعتبار خبر داد.

اما سوال مهم در شرایط فعلی آن است که چرا حتی ورود نرخ سود بانک به دستور کار شورای پول و اعتبار رسانه‌ای می‌شود و بعد از آنکه برای آن تصمیمی گرفته نمی‌شود خروج این موضوع از دستور کار برای بار دیگر از سوی افراد اعلام می‌شود، این گفته با توجه به آن بیان می‌شود که تجربه نشان می‌دهد با اعلام تصمیم شورای هماهنگی بین بانک‌ها مبنی بر کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی آثار روانی بسیاری به همراه داشت و در یک نمونه نرخ دلار را از 3400 تومان به ارزش 3500 تومان رساند.

در رابطه با تصمیم جدید برای خروج مبحث نرخ سود بانکی از دستور کار شورای پول و اعتبار، یک کارشناس نظام بانکداری با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی باید به صورت تدریجی کاهش یابد، بیان کرد: شورای پول و اعتبار نباید در رابطه با مسائل اقتصادی یک علم است به صورت منفعلانه عمل کند.

کاظم دوست‌حسینی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: به نظر می‌رسد، رفتار شورای پول و اعتبار رفتار منفعلانه‌ای با توجه به شرایط اقتصادی کشور دارد و به جای آنکه مشکلات را حل کند آن‌ها را به بعد موکول می‌کند.

او با بیان اینکه با وضعیت نظری نمی‌توان به نتیجه رسید، ادامه داد: اقتصاد علم است و باید در چارچوب عملی به نتیجه‌ای در این حوزه رسید، از این رو پیشنهاد می‌شود در رابطه با نرخ سود بانکی پژوهشکده پولی و بانکی حضور بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد فعالیت‌های مولد اقتصاد همچون تولید و صنعت سود 20 درصدی به همراه ندارند از این رو اگر دولت و بانک مرکزی همچنان بر نرخ سود 20 درصدی تکیه داشته باشند، برای ارائه چنین سودی به سپرده‌گذاران باید از دو طریق چاپ اسکناس و جبران از سوی دولت، چنین سودی پرداخت شود.

این کارشناس نظام بانکداری یادآور شد: نرخ سود بانکی و نرخ تورم به صورت دو طرفه بر یکدیگر تاثیرگذار هستند، از این رو باید نرخ سود در بخش مولد اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد و این نرخ در تعیین نرخ سود سپرده بانکی مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: در تعیین نرخ سود باید محل مصرف و میزان سود کار مشخص شود و بعد از آن سود تعیین شود و این در حالی است که هیچ یک از سپرده‌گذاران اطلاعی از محل سرمایه‌گذاری پول خود توسط بانک عامل را ندارند.

دوست‌حسینی با تاکید بر اینکه باید تمام قسمت‌های اقتصاد را در کنار یکدیگر دید، خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان بر این باورند که با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده مردمی به بازارهای سفته بازی راه پیدا می‌کند اما اطلاعات نشان می‌دهد در کاهش نرخ سود به 20 درصد چنین رویه‌ای رخ نداد و پیشنهاد می‌شود به صورت تدریجی نرخ سود بانکی کاهش یابد.