کد خبر: ۱۱۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۵

تأکید گزارش آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای آتی ایران است نه گذشته


«پل پیلار» معتقد است قطعنامه شورای حکام حاوی اعلام نتیجه قطعی درباره فعالیت‌های گذشته برنامه هسته ای ایران نخواهد بود و بیشتر بر لزوم اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت‌های آینده تمرکز می‌کند.

 «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است ظرف یکی دو روز آینده گزارش خود را از بررسی فعالیت های هسته ای ایران ارئه دهد. در این میان، وی مدعی شده که گزارش نهایی سیاه و سفید نخواهد بود و او نمی تواند درباره مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده و نبود قطعی فعالیت‌های نظامی ایران در گذشته (پی ام دی) تضمین معتبری بدهد.

 این اظهارات آمانو در حالی مطرح شد که ایران آغاز روند اجرای برجام را به بسته شدن پرونده پی ام دی موکول دانسته و می گوید گروه ۱+۵ متعهد شده تا پرونده پی ام دی را براساس یک قطعنامه در شورای حکام ببندد و اگر این اتفاق صورت نگیرد روند اجرای برجام متوقف می‌شود.

در این میان، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه  ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای برای اجرای برجام هشدار داده که ۱+۵ باید بین پی ام دی و برجام یکی را انتخاب کند. به گفته وی، در پیش نویس قطعنامه شورای حکام باید از عباراتی که دقیقا به معنای بسته شدن و خاتمه پی ام دی باشد، استفاده شود که نشان دهنده بسته شدن این پرونده است.

پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه «جرج تاون» و کارشناس و رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خصوص گزارش مدرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام و چگونگی طرح پی ام دی در آن به خبرنگار مهر گفت: دیدگاه های متفاوتی درباره اینکه بستن پرونده پی ام دی دقیقا چه معنایی می دهد وجود دارد.

پیلار در توضیح منظور آمانو از اینکه گزارش وی درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران (پی ام دی) سیاه و سفید نخواهد بود، تصریح کرد: برای تطابق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، گزارش آژانس انرژی اتمی که به زودی منتشر خواهد شد تنها به کفایت همکاری ایران با آژانس درباره نقشه راهی اشاره می کند که برای حل مسائل باقی مانده در برنامه هسته ای این کشور تعیین شده است و به عقیده بسیاری از ناظرین زمینه لازم را برای بستن کامل این پرونده فراهم نمی کند.  

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا ممکن است علیرغم تعهدی که کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان) برای صدور قطعنامه ای مبنی بر خاتمه پی ام دی داده اند، این پرونده همچنان باز بماند، گفت: توافق به موضوع ارائه قطعنامه ۱+۵ با رویکرد حل و فصل پرونده پی ام دی اشاره می کند. به هر صورت مخالفت ها ادامه خواهد داشت اما این دلیل مناسبی برای وقفه در روند اجرایی کردن برجام نیست. بسیاری از منتقدین غربی به صراحت خواهند گفت که پرونده ایران بسته نشده است حال آنکه دولت هایی که قرار است قطعنامه را صادر کنند از زبان مبهم تری برای تنظیم آن استفاده می کنند.  

پیلار در ادامه پیش بینی کرد که احتمالا قطعنامه نهایی شورای حکام حاوی اعلام نتیجه قطعی درباره آنچه برنامه هسته ای ایران در گذشته داشته است، نمی شود. به گفته وی، این قطعنامه بیشتر بر لزوم نظارت و مراقبت جدی اشاره دارد که تضمین کننده عدم تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای در آینده باشد.

وی مدعی شد: واقعیت این است که اغلب اعضای ۱+۵ می گویند ایران در گذشته فعالیت هایی را در زمینه تولید سلاح هسته ای انجام داده است. در مقابل، ایران هم این مسئله را انکار کرده و بر موضع خود پافشاری می کند.

پیلار در خاتمه گفت: در روند اجرای برجام، آنچه که در گذشته اتفاق افتاده اهمیتی ندارد بلکه مهم آن است که ایران تضمین بدهد که در آینده هیچگاه برنامه ای برای ساخت سلاح اتمی نخواهد داشت.

پل پیلار در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از ۲۸ سال حضور در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بازنشسته شد. آخرین پست وی در سازمان سیا افسر اطلاعات ملی در امور شرق نزدیک و جنوب آسیا بود. البته پیلار پیش از این پست مسئولیت های متعددی را در اختیار داشت که از جمله آنها می توان بر ریاست واحدهای تحلیل عملیات های سیا در خاور نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار سابقه حضور در شورای امنیت ملی آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی آن را نیز دارد. پیلار از جمله متخصصان بنام موضوع هسته ای ایران است و آثار قابل توجهی در این زمینه دارد.