کد خبر: ۱۱۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۸۱

فرود بوئینگ 757 بر روی یخ‌های قطبی

قطب جنوب یکی از دشوارترین نقاط کره زمین برای فرود هواپیما محسوب می‌شود و دلیل این امر نیز بسیار ساده و بدیهی است: وجود یخ‌های فراوان و سرمای طاقت‌فرسا موجب اختلال در فرایند کاری هواپیما خواهد شد. حال یک باند فرود در این منطقه از زمین ساخته‌شده است که می‌تواند این ساختار را دستخوش تغییر کند.

به‌تازگی یک هواپیمای بسیار بزرگ از نوع بوئینگ 757 بر روی یک باند ساخته‌شده از جنس یخ در قطب جنوب فرود آمد تا ثابت کند که هیچ بخشی از زمین غیرقابل استفاده نیست که نتوان برای سفر به آن بلیت هواپیما خریداری کرد!

ITRESAN-9-94 (5)-4قطب جنوب یکی از دشوارترین نقاط کره زمین برای فرود هواپیما محسوب می‌شود و دلیل این امر نیز بسیار ساده و بدیهی است: وجود یخ‌های فراوان و سرمای طاقت‌فرسا موجب اختلال در فرایند کاری هواپیما خواهد شد. حال یک باند فرود در این منطقه از زمین ساخته‌شده است که می‌تواند این ساختار را دستخوش تغییر کند.

ITRESAN-9-94 (5)-5این باند از جنس یخ‌های آبی‌رنگ ساخته‌شده است که در حقیقت این یخ‌ها به‌واسطه بارش برف و فشرده شدن آن بر روی یخچال‌های طبیعی شکل می‌گیرند. پیش‌ از این نیز این‌گونه یخ‌ها در نیم‌کره شمالی و در کشور روسیه به‌عنوان بستر فرود هواپیماهای باری مورداستفاده قرار گرفته بودند.

حال نخستین فرود آزمایشی بر روی نخستین باند فرود در قطب جنوب با استفاده از یک دستگاه بوئینگ 757 انجام شد. مدیر خطوط هوایی Union Glacier که مسئول این پروژه ویژه است، دراین‌باره می‌گوید: «ما می‌خواستیم ثابت کنیم که پرواز تجاری و فرود در این محیط نیز امکان‌پذیر است.»

ITRESAN-9-94 (5)-1شایان‌ذکر است که فرایند ساخت این باند فرود و برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات ویژه از 7 ماه پیش در قطب جنوب آغازشده بود. مسئولیت ساخت این باند بر عهده شرکتی به نام ALE بوده است و این شرکت درباره کار خود در این زمینه، یک پست آنلاین با این محتوا را منتشر کرده است: «ALE به دنبال بررسی پتانسیل فرود هواپیماهای بزرگ‌تر و تشویق سایر خطوط هوایی برای ارسال هواپیماهایی که کاربری ترکیبی باری- مسافربری دارند، بوده است. بوئینگ 757 با 62 صندلی کلاس تجاری پر شده است که راحتی پرواز را برای مسافران بیشتر کرده و در عین حال موجب شده بود تا ALE ازنظر تامین امنیت بتواند موفق‌تر عمل کند.»

ITRESAN-9-94 (5)-2حال این شرکت قصد دارد تا در هر فصل، تعداد 500 مسافر را به قطب جنوب انتقال بدهد و معتقد است که این منطقه دارای پتانسیل گردشگری بسیار بالایی خواهد بود زیرا موجوداتی مانند پنگوئن‌های امپراتور، تنها در این نقطه از جهان یافت می‌شوند. مسئولان این شرکت به دنبال گسترش دامنه هواپیماهایی هستند که قابلیت فرود در قطب جنوب را دارند و به همین دلیل نیز به دنبال توسعه قابلیت‌های پروازی خود برای ارائه عملیات و خدمات مناسب در این زمینه می‌گردند.

ITRESAN-9-94 (5)-3شایان‌ذکر است که پیش‌ازاین نیز در سال 2008 یک شرکت استرالیایی اقدام به فرود یک هواپیمای ایرباس A319 در قطب جنوب کرده بود که این هواپیما را به نخستین پیشروی فرود در قطب جنوب بدل ساخته است و هواپیمای Union Glacier، دومین جت راه یافته به زمین قطب محسوب می‌شود.

منبع: آی تی رسان