کد خبر: ۱۱۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۹

لاریجانی: من و ناطق، اموال نیستیم که اصلاح طلبان مصادره کنند / از برهم‌زنندگان سخنرانی 22 بهمن قم شکایت نکردم، دادگاه روحانیت باید برخورد می‌کرد

رئیس مجلس به سوالات متعددی درباره مصوبات مجلس، دیپلماسی کشور، مشکلات اقتصادی و ... پاسخ داد.

رئیس مجلس به سوالات متعددی درباره مصوبات مجلس، دیپلماسی کشور، مشکلات اقتصادی و ... پاسخ داد.

به گزارش "تیک" علي لاريجاني در نشست خبري امروز خود به مناسبت روز مجلس، در پاسخ به سوالي که به روابط ايران و آمريکا اشاره داشت، گفت: اگر آمريکايي​ها رفتاري که نشان دهنده دشمني نسبت به ايران است را عوض کنند، رويکرد ايران تغيير مي کند. رهبري ايران هم اين را گفته اند. اما رفتار آمريکا همچنان گوياي دشمني آنها با ايران است.

رئيس مجلس در پاسخ به سوال ديگري که به حمايت ايران از جبهه مقاومت اشاره داشت نيز گفت: حمايت از فلسطين يک استراتژي در نظام جمهوري اسلامي ايران است و نه يک موضوع تاکتيکي. از اين رو هرگز اين حمايت​ها را متوقف نخواهيم کرد.

مهم‌ترین نکات از سوي لاريجاني به این شرح است:

**روح اقتصاد مقاومتي اين است که رونق توليد ايجاد شود. قوانين مصوب مجلس براي تسهيل فضاي کسب و کار در همين راستا بوده است. قانون خرج از فضاي رکود هم در همين راستا بود. در قوانين بودجه و برنامه شش ساله نيز به اين موضوع توجه مي شود. مجموعا مصوبات مجلس براي تسهيل در ايجاد اقتصاد مقاومتي، مصوبات خوبي بوده است و اگر دولت هم لايحه اي را ضروري مي بيند، ارائه دهد.

** تلاش داریم تا طرح ها و لوایح مهم را تا پایان مجلس نهم به سرانجام برسانیم. مقدار زیادی از بحث نظارت مجلس در روندی انجام می شود که به طور طبیعی در شوراهای متکثر استانی و شوراهای مختلف ملی انجام می شود.

**در طول نزديک به چهار سال مجلس نهم، حدود 600 طرح و لایحه ارائه و حدود 200 به قانون تبدیل شد. برخی از طرح ها و لوایح در کمیسیون ها وجود دارد که باید تدبیری کرد تا در این دوره مجلس به پایان برسد.
** بعد از ایام اربعین وارد بررسي لايحه بودجه می شویم. 15 آذر باید بودجه و برنامه به مجلس ارائه شود و درست است که مقدار زیادی از وقت مجلس مصروف این موضوع می شود و امیدواریم این دست از طرح ها برای مجلس نماند چرا که قابل انتقال به مجلس بعد نیست.
**مرحوم مدرس از دریچه ملی به مسائل کشور می‌نگریست و این برای نمایندگان یک الگوست. مرحوم مدرس با روحیه مستقل و شجاعت امورات مجلس را انجام می‌داد که نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند.
**اینکه مجلس در راس امور است چیزی نیست که در شرایط مختلف تغییر کند و این مهم در قانون اساسی آمده است. مجلس در مسئله هسته‌ای با دید ملی به موضوع نگاه کرد و مجلس و نمایندگان شجاعانه عمل کردند.

**مسائلی که مجلس تصویب می‌کند چیز پنهانی نیست و علي القاعده پس از تصویب در رسانه‌ها منتشر می شود. طرح جرم سیاسی نیز از موضوعات مهمی بوده که در این مجلس به آن توجه شده است. البته چند ماهی است که در نوبت بررسي صحن علني قرار گرفته است. همانطور که گفتم بهتر است چند ماه آخر مجلس کنونی را مقداری تمدید کنند تا برخی از طرح‌ها در همین مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

**براي حل مشکل وارونگی هوا و حمل و نقل عمومی؛ طرحی تنظیم کردیم به نام «هوای پاک». یکی از نگران‌هایی ما معضل آلودگی هوای تهران است. در این طرح کلیت مسئله مورد توجه قرار گرفته و وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیان شده است. امیدوارم پس از بحث‌ هسته‌ای، دست دولت در منابع بازتر شود تا بهتر بتواند به آن بپردازد.

**حرف‌های آقای آمانو چیز جدیدی نیست. در مورد بسیاری از کشورها این عبارت را به کار می‌برند، چرا که بسیاری از کشورها پروتکل را اجرایی نمی‌کنند. اینکه او گفته مساله ما سیاه و سفید نیست نیز زیاد مورد توجه ما نیست، چرا که مهم برای ما گزارش شورای حکام است. اینکه همکاري ما با آژانس خاکستری گزارش شود، مسئله تاکتیکی کار است. برخي کشورها ادعایی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران کرده بودند که مدارک مهمی هم نداشتند. ما خواستیم که این مسائل بررسی شود تا بهتر بتوان بحث توافق هسته‌ای را جلو برد.

** (در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل دولت‌های دهم و یازدهم با مجلس) تعامل ما با دولت‌ها مبنای مشخصی دارد. علاوه براینکه روابط برادرانه‌ای را با قوا مطرح می‌کنیم اما معتقدیم باید استقلال قوا حفظ شود. در کل روند دولت کار فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر می‌دانیم. مصوبات دولت در بحث آیین‌نامه باید برای تطبیق به مجلس ارسال شود. مصوباتی که این دولت تا کنون فرستاده کمتر مورد اشکال بوده است.

** ( در پاسخ به سوالی در مورد نحوه نظارت مجلس بر برجام) در مورد نظارت مجلس، کمیسیون امنیت ملی این کار را انجام می‌دهد. هر سه ماه وزیر خارجه گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون خواهد داد و کمیسیون نیز هر شش ماه به صحن مجلس گزارش می‌دهد. گفت‌گوی مجلس با شورای عالی امنیت ملی نیز وجود دارد.

**در مورد راهپیمایی اربعین نیز کار مهمی شکل گرفت. سعی ما براین بود که تمام افراد با گذرنامه عبور کنند. خود من هم از مرزها بازدید کردم. البته من هم شنیدم که برخی در یک ساعتی هجوم آورده و موجب بروز مشکلاتی در مرز شدند که در این بین افرادی بدون گذرنامه از مرز عبور کرده و وارد کشور عراق شدند.

**{در پاسخ به سوالي که به گمانه زني هاي رسانه اي درباره نزديکي اصلاح طلبان به وي و احتمال ائتلاف ميان آنها} من هم اين را در رسانه ها شنيده ام و چيزي بيش از اين نبوده است. هنوز مسائل انتخابات، شکل عملياتي به خودش نگرفته است. برخي تشکل ها به شکل سنتي مشغول فعاليت هايي هستند. ساختار انتخابات در کشور ما بيشتر نماينده محور است تا احزاب محور. هنوز تشکل ها و جريانات حزبي چندان فعال نشده اند که به دليل عدم وحدت در ميان آنهاو يا به نتيجه نرسيدن سازوکارهاست.

**{درباره نشست چهارجانبه وي با ولايتي، مقتدايي و ناطق نوري درباره انتخابات مجلس دهم} ما جلسه اي داشتيم و آنچه در رسانه ها عنوان شد، خلاف نبود. جلسه درباره اين بود که چطور افراد کارآمد با نگاه ملي در مجلس حضور داشته باشند تا کارآمدي مجلس افزايش يابد. دراين زمينه هم فکري اي داشتيم. اگر به شرايط کشور بنگريم، آنچه که باعث عزت ملت ايران مي شود، آن است که ظرفيت هاي جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف بارور شود. در مسائل منطقه اي و بين المللي ما رشد خوبي داشتيم اما در مسائل اقتصادي نيازمند توجه بيشتر هستيم.

**{درباره لزوم فضاي امن قبل از انتخابات} برخي مسائل فقط براي اصلاح طلبان رخ نداد، براي ديگران هم بود. اين مساله بدي است و وزارت کشور مسئول شده است که مساله را حل کند.

**تقسيم بندي ميان اصلاح طلبي، اصولگرايي و اعتدالي خيلي دقيق نيست.اصولگرايي يعني قائل بودن به اصول در روش و يک پايه عقلي دارد. اصلاح طلبي هم شعار خوبي است که در اموري که لازم است، اصلاح صورت بگيرد. اعتدال هم همينطور. اينگونه نيست که اگر کساني اين تابلوها را بلند مي کنند، ديگران در زمره آن نيستند. اين اسامي از اوئل انقلاب تا کنون متغير بوده اند و آرم هاي سياسي از ابتداي انقلاب تا کنون رنگ عوض کرده اند. يک روز مساله راست و چپ بود، يک روز خط سوم و حالا هم مساله اصلاح طلب و اصولگرايي را عنوان مي کنند. اگر کسي در يک طايفه باشد معنايش اين نيست که به ديگري پايبند نيست. در نظام جمهوري اسلامي داشتن يک نگاه فراگير مهم است. مسائل نظام در شرايط فعلي معادله يک مجهولي نيست. امروز جمهوري اسلامي به افراد کار بلد نياز دارد. کساني که مي دانند چه بايد بکنند بايد در قوه مجريه يا مقننه حضور بيابند.

**به عناوين گروه هاي سياسي توجه نکنيد، مهم مشي آنها است.

**{در مورد مصادره لاريجاني و ناطق نوري از سوي اصلاح طلب ها} ما که اموال نيستيم که ما را مصادره کنند! افراد با فکرشان معرفي مي شوند! آنها نبايد اين طور فکر کنند.

** روابط ایران و آذربایجان دوستانه‌ای است. من هم شنیده بودم که برخی سایت‌ها شیطنت کرده که مسائل داخلی آذربایجان را به ایران منتسب می‌کنند.

** {در پاسخ به سوالی در مورد تنش میان روسیه و ترکیه} ما ناراحتیم از اینکه دو کشور همسایه ما به خاطر بی سلیقگی این قدر میان آنها تنش بوجود آمده است. این میزان از تنش به نفع مبارزه با تروریسم نیست و امیدوارم همه کشورهای همسایه با یکدیگر در جهت مبارزه با تررویسم همکاری کنند.

** {در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا عضو جمعیت رهروان بوده و برای پیوستن بزرگان نظام به این حزب رایزنی کرده} اینکه رهروان درحال مذاکره برای تشکیل یک تشکل است را تائید می‌کنم. این تشکل نیز می‌تواند ظرفیتی برای کارهای سیاسی در کشور باشد. اینکه ما با چند نفر مذاکره کردیم برای دنبال کردن فکری جدید در کشور است اما این مسئله به معنای پیوستن آن افراد به رهروان نیست. این جمع می‌خواهد فکری ارائه دهد که ممکن است هر تشکلی آن را پذیرفته و آن را قبول کند.

**{ در مورد اظهار نظر محسن هاشمی مبنی براینکه مجلس در زمان ریاست پدرم در راس امور بود} نیازی نیست در مورد هر اظهارنظری صحبت کنیم. کلیت مجلس این جایگاه را در قانون اساسی دارد و در همه مقاطع نیز اینگونه است که در راس امور قرار دارد.

** اولویت ما همواره کشورهای همسایه بوده و هستند. ما در همه شرایط روابط خود را اینگونه تعریف می‌کنیم که جزء اولویت‌های ما باشند.

{در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت مجلس در مورد اتفاقات و تخلفاتی که توسط دولت گذشته رخ داده} کارهای زیادی از جمله چندین استیضاح و سوال از وزرا صورت گرفت. تعداد زیادی هم تحقیق و تفحص انجام و گزارش‌های آن به قوه‌قضاییه نیز ارسال شد. ما در تاریخ جمهوری اسلامی بحث سوال از رییس جمهور را نداشتیم که در آن دولت انجام شد. تا جایی که ما متوجه برخی مفاسد و کارهای خلاف قانون می شدیم وارد عمل می شدیم اما باید به این نکته توجه کرد که ما آن موقع متوجه این مسائل نمی‌شدیم. اینکه در دولت قبل به قانون کمتر توجه می شد، روشن است و تا جایی که ما اختیارات داشتیم، جلوی مصوبات خلاف قانون را می گرفتیم. ما که نیروی نظامی در قوه مققنه نداریم؛ کار ما تقنین و نظارت است. به طور روشن بگویید که ما از کدام ابزار نظارتی خود به خوبی استفاده نکردیم؟ ما کاری که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم.

**{در پاسخ به سوالي درباره عملکرد خودسرها} گزارش اتفاقاتي که در ماجراي سخنراني من در قم رخ داد، در مجلس قرائت شد و آن گزارش که حاوي متخلفان آن مراسم بود، به قوه قضاييه ارجاع شد. بايد دادگاه ويژه روحانيت با آنها برخورد مي کرد. ما که در مجلس دادگاه نداريم! من شکايتي در آن زمنيه نکردم و نمي خواستم در اين بحث شخصي وارد عمل شوم. قوه قضاييه بايد رسيدگي مي کرد به اين مساله. به اتفاقات اخير هم بايد وزارت کشور رسيدگي کند.

**من رجال الغيب نيستم! از تصميم مجلس در مصوبه هسته اي دفاع مي کنم. 12 سال کشور ما در مساله هسته اي چالش داشت و تلاش مي کرد فناوري هسته اي را تثبيت کند. با مقاومت ملت ايران اين موضوع تثبيت شد. در بقيه بخش ها که حوزه تحقيق و توسعه است هم به دستاوردهاي خوبي رسيديم. ما از طريق مذاکرات سياسي به ماجراجويي طرف مقابل پاسخ داديم. جمهوري اسلامي تصميم داهيانه اي گرفت که از طريق مذاکرات سياسي اين مساله را خاتمه دهد. بعد از سه سال کار مستمر در مذاکرات، توافق برجام حاصل شد. به گونه اي که فناوري هسته اي ما لطمه اي نبيند و تحريم ها هم برداشته شود. کساني که مخالف اين داد و ستد هستند، بگويند پس چطور مي توانستيم تحريم ها را برداريم. کار بسيار بزرگي در مذاکرات هسته اي صورت گرفت. تمرين خوبي براي حفظ منافع ملي کشور بود.

**در مجلس نظرات مختلفي درباره برجام مطرح بود. برخي مي گفتند بايد اين را رد کنيم که دور نماي مناسبي ايجاد نمي کرد و در صورت رد آن، طرف مقابل چه مي کرد؟ ما را تماشا مي کرد يا ما را باد مي زد؟ بايد اجازه مي دهيم در شرايطي اطمينان بخش اين کار صورت بکيرد. تصميم مجلس دقيق بود. تاکيد رهبري هم در بيانيه اي که دادند بر اساس مصوبه مجلس بود و برجام را تاييد کردند. البته ممکن است نواقصي در برجام وجود داشته باشد که ما اين را نفي نمي کنيم. نمايندگان مجلس تصميم تاريخي گرفتند که کشور از اين گردنه عبور کند.

**تحميل برجام به رهبري حرف سبک و جسارت آميزي است. رهبري در مسائل بين المللي از نگاه نافذ و دقيقي برخوردار است. در 30 سال گذشته که در مسائل امنيتي و ديپلماسي با ايشان ارتباط داشتم، ايشان را بسيار پخته با نگاهي نافذ و دقيق و بلند مدت ديده ام. جلسات مختلفي با حضور ايشان در اين زمينه برگزار شد. ايشان از شجاعتي برخوردارند که وقتي به تماس تلفني رئيس جمهور ايراد داشتند، نظرشان را گفتند، بعد اگر درباره برجام نظر متفاوتي داشتند، آن را نمي گفتند؟ ايشان در مسائل استراتژيک نگاه خيلي خوبي دارند.

**{در پاسخ به اينکه از تهران نامزد مي شويد يا از قم} هنوز درباره نامزدي در انتخابات تصميمي نگرفته ام. وقت دارم که به آن فکر کنم.

**مجلس موضع مستقلي نسبت به دولت دارد و با آن سر جنگ ندارد. فرقي ندارد اين دولت يا دولت قبل. اما اگر تخلفي صورت بگيرد، سکوت نمي کنيم. درباره مذاکرات هسته اي يکسال و نيم پيش از شروع دولت کنوني، آمريکايي ها پيشنهاد دادند که مذاکراتي صورت بگيرد. در شورايي اين موضوع مطرح شد و من آنجا هم تاکيد داشتم که بايد از طريق مذاکره مساله را حل کرد. نگاه اين دولت هم به اين نگاه من نزديک بود. در مسائل اقتصادي هم جهت گيري دولت درست است اما انتقاداتي به اجراي آن وارد است.

** ما رفتار روسیه را در مقابله با تروریسم رفتار درستی می‌دانیم و معتقدیم برخی از کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم رفتارشان را تصحیح کنند. اگر کاری که امروز روسیه در مبارزه با داعش یا سایر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهد را غربی‌ها انجام می‌دادند، امروز وضعیت منطقه به این شکل نبود. ما رفتار روسیه را صحیح می‌دانیم و به آنها کمک می کنیم.

** { بی‌تفاوتی اصولگرایان نسبت به برخی توهین‌های صورت گرفته به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری} ما نسبت به ایشان بی‌تفاوت نبوده و با آقای ناطق نوری جلسات داشته و رفیق هستیم و برای کارهای آینده هم با همدیگر در مسائل سیاسی مشورت می‌کنیم. اینکه در کشور برخی مسائل رخ‌ می‌دهد به خاطر اختلاف نظر طبیعی است اما بخش غیرطبیعی آن مربوط به تهمت و بداخلاقی‌ها است. اینکه بنده و آقای ناطق را مورد این بداخلاقی‌ها قرارمی‌دهند از مشکلاتی است که وجود دارد ولی در اینکه ایشان یک شخص محترمی هستند که ما از او حمایت می‌کنیم تردیدی نیست.

**{ در مورد تلاش برای رفع ممنوع التصویری برخی افراد} تعامل ما با قوه قضاییه برادرانه است. ما تلاش‌هایمان را خواهیم کرد تا یک انتخابات پرشوری داشته‌باشیم٬ زیرا این به نفع کشور خواهد و هر چه حضور مردم قوی‌تر باشد جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی بالاتر خواهد رفت و کارآمدی مجلس افزایش می‌یابد و دراین راستا رایزنی‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

** دولت همزمان برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 را به مجلس ارائه می‌دهد که بررسی همزمان این دو، قدری کار ما را مشکل می‌کند. بر اساس مسیر طبیعی این موضوع، ما باید ابتدا برنامه را تصویب می کردیم تا بعد از آن بودجه سال 95 را براساس ان بررسی و تصویب کنیم اما اینگونه نشد. ما تا پایان سال زمان کافی نداریم و باید کمیسیون تلفیق تشکیل شود که آنهم مطابق با آیین نامه زمان بندی دارد و مجبوریم بودجه را اولویت دهیم که این از نظر منطقی خیلی راحت نیست. علی القائده باید این طور برنامه ریزی کنیم که کمیسیون هایی که تشکیل می دهیم با هم تعامل داشته باشند تا بودجه سال اینده با یک دورنمایی نزدیک به برنامه تصویب شود. ما خواستار این بودیم که برنامه ششم توسعه شهریور ماه ارائه می شد تا ما ابتدا برنامه را بررسی و تصویب کنیم و آذر ماه هم که بودجه ارائه می شد زمان کافی برای بررسی و تصویب بر اساس برنامه ششم داشتیم اما اینگونه نشد.

**من این موضوع را نشنیده‌ام که روسیه هم به دنبال خرید نفت داعش بوده است بلکه همواره روسیه ترکیه را متهم به خرید نفت از داعش کرده است. به نظرم امکان پذیر هم نیست و یک حرف غیر طبیعی است. این موضوع امکان پذیر نیست و بیشتر حرف‌هایی است که جنبه واقعی ندارد.

** حادثه بین ترکیه و سوریه حادثه ناگواری بود و نباید این‌طور می‌شد البته بعید می‌دانم که این خطا بوده باشد زیرا هماهنگی هوایی در 4 منطقه انجام می‌شود و به نظر می‌رسد به دلیل مهم‌تری بوده که هواپیمای روس را زدند. نهایتا تلاش ما این است که موضوع فیصله پیدا کند.

** اقتصاد مقاومتی با گشایش اقتصادی در تضاد نیستند. اگر بتوانیم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم این اقدام ما با اقتصاد مقاومتی منافاتی ندارد و حتی در سیاست‌ها جذب سرمایه خارجی و داخلی آمده است.

** دولت لایحه‌ای درباره مناطق آزاد به مجلس داده است؛ یک مشکل جدی در زمینه مناطق آزاد این است که این مناطق از اهداف خود دور شده‌اند. مناطق آزاد برای صادرات تشکیل شده‌اند در حالی که امروز مناطق آزاد بیشتر محملی برای واردات شده‌اند. با آقای ترکان هم جلسه‌ای داشتیم که ایشان این اشکال را پذیرفت. نباید به مناطق آزاد به عنوان محلی برای واردات نگریست؛ ما با اصل مناطق آزاد با نگاه صادراتی موافقیم اما به شرطی که این مناطق برای واردات به کار گرفته نشوند.

** {در موورد به سرانجام نرسیدن برخی تحقیق و تفحص‌ها و اختلافات موجود در تفحص از بنیاد شهید} لزومی ندارد این قدر فضا را تیره و تار نشان دهید چرا که مثلا در موضوع تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس آن را انجام داد و به قوه قضاییه ارسال کرد اکنون نیز قوه قضاییه در حال رسیدگی است و همین کاری که الان انجام می‌دهد براساس تحقیق و تفحص مجلس است. البته نمی دانم نگاه منفی در مورد تحقیق و تفحص از کجاست. طبق آیین نامه روند انجام تحقیق و تفحص بدین گونه است که بعد از تشکیل هیات و کمیته تحقیق و تفحص مستندات جمع آوری شده و بعد از به نتیجه رساندن به کمیسیون مربوطه جهت تصویب ارائه می‌شود. البته ممکن است برخی از این تفحص‌ها به نتیجه نرسد ولی در کل در این دوره مجلس 40 مورد تحقیق و تفحص مطرح شد که 20 مورد آن پیش رفت؛ بقیه هم در مقام پیگیری است. گروهی که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را در مجلس انجام می دهند هنوز به نتیجه جهت ارائه به کمیسیون آن نرسیده اند یعنی اختلاف نظر بین همکاران وجود دارد و بنده اطلاعی از فشار بیرونی ندارم چون ضرورتی به فشار وجود ندارد. اختلاف نظرهایی در بین هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید وجود دارد که باید تلاش شود این مسایل حل شود از این رو انگیزه‌ای برای مطرح شدن این تفحص وجود ندارد و به محض به نتیجه رسیدن و تصویب در کمیسیون مربوطه در صحن مجلس قرائت می شود البته بعضی از این اشکالات را آقای خجسته به من گفته اند که باید اصلاح شود.