کد خبر: ۱۱۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۱۹

تامین تمهیدات لازم برای مواجهه با موج بازگشت یکباره زائران اربعین حسینی/ استقرار بالگردهای هوانیروز ارتش در سه منطقه

امروز ـ چهارشنبه ـ مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه، ضمن بیان این دغدغه به ایسنا گفت: با توجه به اینکه زائران اربعین گروه گروه از کشور خارج شدند تقریبا مشکلی در این زمینه نداشتیم و بیشتر نگرانی ما از موج بازگشت یکباره زائرین است.
امروز ـ چهارشنبه ـ مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه، ضمن بیان این دغدغه به ایسنا گفت: با توجه به اینکه زائران اربعین گروه گروه از کشور خارج شدند تقریبا مشکلی در این زمینه نداشتیم و بیشتر نگرانی ما از موج بازگشت یکباره زائرین است.

نصرت‌الله مرادی اظهار کرد: قطعا در موج بازگشت به ظرفیت خدمات‌دهی 300تا 400 هزار نفری در استان نیاز پیدا خواهیم کرد، زیرا تمام زائران ایرانی اربعین طی تنها دو تا سه روز قصد ورود به کشور را خواهند داشت و طبیعتا بخش عظیمی از زوار مسیر کرمانشاه را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها، امکانات وظرفیت‌های موجود خود را آورده‌اند تا بتوان بازگشت زائرین اربعین را به نحو احسن مدیریت کرد و به سامان رساند.

مرادی در ادامه، از همایش اربعین سال گذشته به عنوان یک تجربه برای همه دستگاه‌های کشور یاد کرد و افزود: سال گذشته تقریبا همه دستگاه‌ها غافلگیر شدند و این امر برای ما تجربه‌ای شد و خوشبختانه امسال و تا این لحظه بحث همایش اربعین به خوبی پیش رفته و قطعا در سال آینده نیز مشکلات جزئی امسال رفع خواهد شد.

وی از آماده‌باش همه دستگاه‌های استان برای موج بازگشت زائرین اربعین حسینی خبر داد و با اشاره به وجود 6 کمیته اسکان، حمل و نقل، پشتیبانی، امنیتی انتظامی، بهداشت و درمان و تغذیه و مشارکت‌های مردی در زیر مجموعه ستاد اربعین استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: این ستاد که ریاست آن برعهده استاندار است از حدود دوماه پیش کار خود را در استان آغاز کرده است.

مرادی اظهار کرد: در حال حاضر همه دستگاه‌های استان که به نحوی با موضوع اربعین درگیر هستند در یکی از این کمیته‌ها فعالیت دارند. اداره کل امنیتی انتظامی استانداری نیز مسئولیت کمیته امنیتی انتظامی را برعهده دارد و نیروهای نظامی و انتظامی، مرزبانی و دستگاه‌های امنیتی عضو این کمیته هستند و ایجاد آرامش و امنیت هر چه بیشتر برای تردد زوار اربعین مورد اهتمام جدی آنهاست.

مرادی با اشاره به تمهیدات اسکان 50 هزار نفر در مسیر رفت زائرین اربعین در سطح استان گفت: ارائه این خدمات از محدوده سه راهی نهاوند در شهرستان کنگاور تا شهرستان اسلام آبادغرب است و حداقل امکانات اسکان، اطعام و بهداشت و درمان در اختیار زوار قرار داده شده است.

شب گذشته نیز اسحاق جهانگیری پس از بازدید از امکانات مرز زمینی شلمچه، در جمع خبرنگاران گفته بود: بازگشت زائران اربعین حسینی در جلسه امشب (شب گذشته، سه شنبه شب) ستاد اربعین بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از چهارشنبه، بازگشت زائران به میهن اسلامی آغاز خواهد شد، از تدارک مقدمات لازم برای خدمت رسانی به اینها خبر داد و گفت: در این سفر که اعضای ستاد اربعین نیز حضور دارند پیش بینی های لازم انجام خواهد شد و در صورت نیاز در جلسه امشب (شب گذشته) تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ورود سیل‌آسای زائران از مرز مهران/ زیرساخت‌ها جوابگوی بازگشت دو سه روزه نیست

در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته نیز، محمدرضا مروارید استاندار ایلام طی گفتگوی زنده تلفنی با این برنامه، درباره بازگشت زوار به کشور گفت: تا ساعت 7 عصر امروز (دیروز) حدود 47 هزار نفر به کشور بازگشتند و الحمدالله مشکلی نیست و امکانات فراهم است.

همچنین، سردار ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور هم که میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در سه‌شنبه شب بود، درباره تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زوار به کشور اظهار داشت: چند کار در حال انجام است تا بازگشت زوار به کشور به صورت مدیریت شده انجام شود.

وی با بیان این که ما هم اکنون حدود یک میلیون و 600 هزار زائر در عراق داریم، گفت: بر اساس آمار رسمی این رقم نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش داشته و این به دلیل تسهیلاتی بوده که در صدور ویزا ایجاد شده است.

اطلاع‌رسانی پیامکی به زائران درباره بازگشت/ اتوبوس‌ها آماده انتقال زوار

ذوالفقاری با بیان این که قاعدتاً بازگشت این تعداد زائر اگر بخواهد طی 2 تا 3 روز انجام بگیرد زیرساخت‌ها جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: بر این اساس از طریق رسانه‌ها و ارسال پیامک به زائران اطلاع‌رسانی شده که مسیر برگشت را کنترل کنند ضمن این که پیش‌بینی خدمات‌دهی به زائران در عراق تا چند روز بعد از مراسم اربعین در نظر گرفته شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین اظهار داشت: برای این که برگشت زائرین مدیریت شده انجام شود تا آن‌ها در یک پروسه زمانی منطقی به کشور بازگردند پیش‌بینی خدمات در عراق انجام دادیم و از طرفی نیز در حوزه حمل‌ونقل برنامه‌ریزی‌های بهتری نسبت به سال گذشته انجام شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه حمل‌ونقل به جز حمل‌ونقل عراق و بخش حمل‌ونقل خصوصی عراق حدود 1800 دستگاه اتوبوس، کامیون و تریلر در عراق ساماندهی شده تا کار انتقال زائرین به مرزها را انجام دهند ضمن این که در ایران نیز حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ناصر چرخ ساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای برگشت زوار به کشور اظهار داشت: برای این که زوار حسینی به راحتی بتوانند به کشور برگردند همه موکب‌هایی که در عراق ساماندهی شده تا پایان عزیمت زائرین به کشور همچنان مستقر خواهند بود ضمن این که سه درمانگاه در مناطق مرزی عراق از امروز فعال شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما تمام توان خود را در قرارگاه‌های چزابه، شلمچه و مهران فعال کردیم ضمن این که چند فروند بالگرد در این مرزها مستقر شدند تا در صورت نیاز بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

3000 اتوبوس در پایانه مرزی مهران

مهرداد جهانی، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام نیز درگفت‌وگویی، ضمن اشاره به دغدغه موج بازگشت زائران حسینی به کشور، گفته است: بیش از سه هزار اتوبوس در پایانه مرزی مهران آماده‌ انتقال زائران به محل سکونت خود است.

او اظهار کرد: سیل عظیم بازگشت زائران از مرز مهران هم‌اکنون در حال انجام است و اتوبوس‌ها در پایانه آماده‌ سوار کردن زائران و انتقال آنان است.

وی با بیان اینکه طی روز گذشته بیش از 75 هزار نفر زائر از مرز مهران وارد کشور شدند، افزود: با توجه به‌شدت بازگشت زائران پیش‌بینی می‌شود امروز بیش از 100 هزار نفر از این مرز وارد شود.

جهانی با اشاره به اینکه در ورودی شهر مهران ترافیک شدید است و بارندگی هم موجب کندی تردد شده است، خاطرنشان کرد: از رانندگان درخواست داریم عجله و شتاب نکنند. همه دستگاه‌ها تا ورود آخرین زائر پای‌کار هستند و به زائران خدمات‌دهی صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست.

مرز مهران یک طرفه شد

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه نیز از بسته شدن مرز مهران به روی زائران و مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند خبر داده و گفته است: مرز مهران برای زائرانی که قصد خروج از کشور را دارند فعلا بسته بوده و تا اطلاع بعدی زائران برای خروج از کشور به این مرز مراجعه نکنند.

وی افزود: با توجه به ازدحام زیاد زائران ایرانی در آنسوی این مرز در کشور عراق، مرز مهران در حال حاضر برای بازگشت زائران فعالیت دارد و این مرز برای ورود زائران از عراق به کشورمان باز است.

تغییر شرایط جوی در مرز مهران

از سوی دیگر رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: شرایط جوی در مرز مهران تغییر کرده است و با توجه به بارش باران و به وجود آمدن گره ترافیکی در این محدوده، رعایت صبر و احتیاط در رانندگی ضروری است.

سرهنگ محمدحسین حمیدی روز گذشته با اشاره به بارندگی در استان‌های ایلام و کرمانشاه، به ایرنا گفت: از آن جایی که بازگشت آن دسته از زائرانی که پیش از اربعین به کربلا سفر کرده بودند، آغاز شده است به زائران توصیه می شود تا در بازگشت، سرعت مطمئنه را رعایت و با احتیاط رانندگی کنند.

رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی گفت: ظرفیت راه های کوهستانی و مرزهای مهران کشش حجم بالای تردد را به شکل ناگهانی و چند روزه ندارد.

خدمات‌رسانی ارتش به زائران در مسیرهای بازگشت/ استقرار بالگردهای هوانیروز در 3 منطقه

از سوی دیگر، ارتش اعلام کرده که برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی درمسیر بازگشت آماده است.

امیر ظریفی‌ یگانه ارشد نظامی ارتش در منطقه جنوب به فارس گفت: ارتش در آمادگی کاملی به سر می‌برد و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و بیمارستان صحرایی و همچنین ترابری زائرین اربعین حسینی از مرز چذابه تا بستان و از مرز شلمچه تا خرمشهر را انجام خواهد داد.

ظریفی یگانه خاطرنشان کرد: در بخش بالگردهای هوانیروز نیز یگان هوانیروز ما در منطقه مستقر هستند و در صورت نیاز برای ارائه خدمات‌رسانی ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بالگردی برای برگشت کاروان‌های اربعین حسینی خدمات رسانی داشته باشیم.

امیر خلبان هوشنگ یاری فرمانده هوانیروز ارتش هم در گفت‌وگو با فارس، از آمادگی این یگان برای خدمات رسانی به زائران امام حسین(ع) در بازگشت به کشور خبر داد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه ما ایستگاه‌های صلواتی و بیمارستان‌های صحرایی را در منطقه مهران و چزابه و شلمچه برپا کرده‌ایم چندین دستگاه بالگردهای هوانیروز نیز در 3 منطقه برگشت کاروان‌های اربعین حسینی مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ما برای هرنوع خدمات رسانی به زائرین کربلای معلا آماده هستیم، افزود: در روزهای گذشته نیز هوانیروز با حضور خود، فعالیت‌هایی را در خدمات رسانی به کاروان‌های اربعین داشته‌ است.

*انا