کد خبر: ۱۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۵۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

آیت الله هاشمی رفسنجانی: امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق بودند

موارد مبتذلی وجود دارد که جوان‌های مردم را به انحراف می‌کشاند و فکر نمی‌کنم برای جامعه درست باشد. اما باید به کانال‌هایی که مطلب می‌گویند، گوش داد.

مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در سایت خود با قلم محمود فاضلی، ضمن معرفی کتاب ﺻﺮاﺣﺖﻧﺎﻣﻪ؛ متن گفت‌وگوی اﻣﯿﺮﻋﺒﺎس ﺗﻘﯽ ﭘﻮر، اﻣﯿﺮ ﻟﻌﻠﯽ و آرش ﻣﺤﺒﯽ با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به انتشار قسمت‌هایی از این کتاب پرداخته است.

در این سایت آمده است: کتاب «صراحت‌نامه» به گفتگوی مفصل با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تیر ماه سال 89 اختصاص دارد. در این مصاحبه هاشمی به پرسش‌های متنوعی در حوزه مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همین طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است. وی در این کتاب دیدگاه‌های خود را در مورد مناظرات سال 88 کاندیداهای ریاست‌ جمهوری تشریح نموده است. این کتاب از سوی انتشارات سیمای شرق انتشار یافته است.
در بخشی دیگر از این مطلب می‌خوانیم: کتاب با زندگینامه کوتاهی از ایشان آغاز می‌شود...
ایشان در مقابل این پرسش که اگر قرار باشد برای آزادسازی ماهواره رای‌گیری شود شما با آزادسازی ماهواره موافق هستید؟ پاسخ می‌دهد: «موارد مبتذلی وجود دارد که جوان‌های مردم را به انحراف می‌کشاند و فکر نمی‌کنم برای جامعه درست باشد. اما باید به کانال‌هایی که مطلب می‌گویند، گوش داد. بالاخره این‏ها هستند و دیگران گوش می‌دهند. اگر بخواهیم جلوگیری کنیم هم نمی‌توانیم. شما که می‌دانید الان دشمنان ما آمریکایی‌ها و دیگران هزینه زیادی انجام می‌دهند تا فیلترشکن‌هایی درست کنند که اصلاً نشود سانسور کنیم و به آنجا می‌رسند که جلوی سانسور را بگیرند. اشکال بعدی که از نظر روانی پیدا می‌شود، این است که وقتی چیزی ممنوع شود، آدم‌های کنجکاو بیشتر دنبال آن‏ها می‌روند تا ببینند آن چه بود؟ از همان اول می‌گویند این کار سیاسی است. آخر هم می‌بینند ما حق داشتیم.»
... وی در پاسخ به این پرسش آیا کتاب شما ممیزی می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «به سه جا می‌دهیم؛ یکی به وزارت ارشاد می‌دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می‌گویند موافقیم و چیز دیگری نمی‌گویند و دخالت نمی‌کنند. یکی هم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم این است که به دلیل آنکه ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»
هاشمی یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.»
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
INDIA
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
6
89
سلام! به موضوع بسیار بجایی اشاره کردید.
من خودم سال قبل مصاحبه یک رسانه با زنی امریکایی رو دیدم که بعد از کلی تحقیق مسلمون شده بود و مرید انقلاب و امام خمینی شده بود و سفرهای مکرری هم به ایران داشته، اما وقتی خبرنگار ازش پرسید آیا از سفرهایت به ایران خاطره بدی هم داری گفت: بله! فقط یه خاطره تلخ، اون هم وقتی بود که دیدم مردم در یک تجمع شعار میدن "مرگ بر امریکا"، وقتی اینو دیدم دلم شکست چون به هرحال من خاک و مردم کشورم رو دوست دارم.
.
هیچ کشوری دوست یا دشمن مطلق ما نیست و هیچ تصمیم و سیاستی هم نباید ابدی باشه...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
چرا منفی دادی؟؟؟ بگو منم یاد بگیرم...
aban
|
-
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
20
1
بله ابدی نیست ولی هنوز سیاستهای امریکا تغییر نکرده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
2
14
حرفهاي بجا و درستي زدي مرحبا
safa
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
13
1
ما باید امریکا را زیر پای خود له کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
شما؟