کد خبر: ۱۱۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۵

روز پایانی نام نویسی داوطلبان خبرگان رهبری

 روز پایانی نام نویسی از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با پنجمین روز نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از ستاد انتخابات وزارت کشور، بر اساس آخرین آمار، تا ساعت 16 روز سه شنبه، چهار هزار و 384 نفر داوطلب در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرده اند.
از این تعداد سه هزار و 910 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و 474نفر در انتخابات خبرگان رهبری بوده است.

از تعداد سه هزار و 910 داوطلب سه هزار و 344 نفر مدارک خود را تکمیل کرده اند و مابقی در حال تکمیل مدارک هستند.
همچنین از تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی 286 نفر زن و از تعداد داوطلبان مجلس خبرگان رهبری شش نفر زن هستند.

از تعداد 474 داوطلب مجلس خبرگان رهبری مدارک 384 نفر تکمیل و مابقی باقی مانده و کم سن ترین داوطلب مجلس خبرگان رهبری 23 ساله و مسن ترین داوطلب 92 ساله بوده است.

نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی که از 28 آذر آغاز شد تا پایان روز جمعه چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از 26 آذرماه آغاز شده تا دوم دی ماه ادامه دارد.
براساس توافق ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، معتمدین هیات های اجرایی دو انتخابات یکسان خواهند بود.

صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تا 14دی ماه توسط هیات های اجرایی بررسی می شود و پس از آن، افراد ردصلاحیت شده فرصت دارند از 16 تا 19 دی اعتراضشان را ارائه دهند تا هیات های نظارت بر انتخابات آنها را بررسی کنند و نتیجه را تا 26 دی به شورای نگهبان دهند.

شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به اعتراضات تا 16 بهمن اعلام خواهد کرد و در مرحله بعدی، اعتراض داوطلبان به این نظر شورا صورت می گیرد.

اسامی نهایی در 20 بهمن از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود و این وزارتخانه اسامی نامزدهای دارای صلاحیت را در 27 بهمن به حوزه های انتخابیه می دهد تا فردای این روز، فرمانداران اسامی را منتشر کنند.

زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن تا پنجم اسفند به مدت یک هفته خواهد بود تا با یک تنفس یک روزه در آن، مردم ایران در هفتم اسفند با آرای ریخته شده در صندوق های رای، نظر خود را درباره آنها اعلام کنند.

صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از ششم دی تا پنجم بهمن ماه توسط شورای نگهبان بررسی می شود.

شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان را تا هفتم بهمن ماه اعلام می کند و داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند تا 10 بهمن ماه اعتراض خود را اعلام کنند. شورای نگهبان نیز تا 20 بهمن ماه اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده را بررسی می کند.

اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 21 بهمن ماه منتشر می شود و تبلیغات این نامزدها نیز از 22 بهمن ماه تا پنجم اسفندماه خواهد بود.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.