کد خبر: ۱۱۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۸۵

نخستین نطق رئیس‌جمهوری بعد از لغو تحریم‌ها/ روحانی در بهارستان: آنچه به دست آوردیم دستاورد همه ارکان نظام، قوا و نیروهای مسلح بود

انا: رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس، با اشاره به آغاز اجرای برجام از روز گذشته، این روز را به ملت ایران تبریک گفت و این موفقیت را دستاورد همه ملت، قوا، ارکان نظام و نیروهای مسلح خواند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز ـ یکشنبه 27 دی ماه ـ‌ در صحن علنی مجلس حضور یافت تا لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس کند، در سخنانی، با اشاره به آغاز اجرای برجام، آن را دستاورد و موفقیتی مهم و بزرگ خواند و اظهار کرد: خوشحالم که بعد از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده‌ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر برای اولین بار از خانه ملت به مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گوید.
وی افزود: مردم بزرگ ایران با صبر، مقاومت، ایستادگی و حتی فدای جان و خونشان در راه تثبیت حقوقشان و برای آرمان‌های انقلاب اسلامی‌شان ایستادند و مقاومت کردند و بهترین دیپلمات‌های خود را به صحنه رویارویی با قدرت‌های بزرگ فرستادند و با حمایت از آنها با متانت و بردباری به موفقیت و پیروزی رسیدند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: از مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان در همه مراحل راهنما بودند، حامی بودند، هادی بودند و چارچوب‌های این مذاکرات را مشخص کردند و همواره ناظر دقیقی بر این حرکت مهم تاریخی بودند صمیمانه تشکر می‌کنم و برای طول عمر آن بزرگوار و مزید توفیقاتشان مثل همیشه در پیشگاه خداوند دعا می‌کنم.
روحانی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس، هیئت رئیسه و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ریاست مجلس هم در شورای عالی امنیت ملی و هم در جلسات شورای عالی هسته‌ای همواره بهترین حمایت‌ها و کمک‌ها را که برای توفیق ملت بود، انجام دادند.
وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: آنچه به دست آوردیم دستاورد ملت و همه قوا بود و نه دولت، دستاورد هر سه قوه بود و و دستاورد همه ارکان نظام بود.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: آنچه به دست آوردیم دستاورد نیروهای مسلح ما بود. چون آنان اگر ثبات و امنیت را در کشور حفظ نمی‌کردند و کشور ما آرام نبود، امکان موفقیت در مذاکرات نبود. ما از همه کسانی که در این راه و این حرکت ملی که منافع آن برای ملت و کشور است، همراهی کردند تشکر می‌کنیم.
این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری با تأییدات احسنت احسنت برخی نمایندگان مجلس همراه بود.
روحانی با بیان اینکه «در این راه حتی نقادان هم به ما کمک کردند»، تصریح کرد: در این راه نقادان به ما کمک کردند تا با دقت بیشتری راه و مسیر را ادامه دهیم و امیدوارم در مسیر راه هم همه با هم باشیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «برجام فقط یک فضا و شرایط نوین است»، تصریح کرد: ما از این فضا و شرایط نوین باید به نفع رشد و توسعه کشور و برای رفاه مردم و پیشرفت کشور و منطقه و ثبات و امنیت آن استفاده کنیم، این امر امکان‌پذیر نیست مگر آنکه همه با هم باشیم تا از این فرصت بهره ببریم.
روحانی ادامه داد: در برجام جناحی بر جناحی پیروز نشده است و ملت ایران است که پیروز شده است. در برجام کسی شکست نخورده است. نه در داخل و نه در کشورهایی که با ما مذاکره می‌کردند، در برجام همه جز صهیونیست‌ها،‌ آتش‌افروزان و تفرقه افکنان میان امت اسلامی و افراطیون آمریکا خوشحال هستند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این برجام راه توسعه و پیشرفت و هماهنگی در حرکت‌ها و تعامل با جهان را به وجود خواهد آورد. البته به دلیل آنکه این فرصت برای تقدیم برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 است به همین مقدار سخن اکتفا می‌کنم و در یک فرصت مناسبت‌تر در آینده‌ای بسیار نزدیک با مردم عزیزمان در این زمینه سخن خواهم گفت.
نمایندگان می‌دانند که چند دوازدهم معنی خوبی ندارد
حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه نطق خود در جلسه علنی امروز مجلس، به علت ارائه دیرهنگام لوایح بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ما می‌توانستیم در همان موعد مقرر بودجه و برنامه را تحویل دهیم، عملکرد دولت یازدهم هم به دلیل شأن و منزلتی که برای مجلس قائل است و هم به دلیل اینکه تقدیم لایحه بودجه را نشانه معنادار تعهد به انضباط مالی می‌داند بیانگر آن است که همواره معتقد بوده که به موقع بودجه را تقدیم مجلس کند.
وی افزود: زمان ارائه لایحه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد و دولت به لحاظ انعکاس خارجی صلاح نمی‌دید که بر اساس رفع تحریم‌ها بودجه‌ را به مجلس تقدیم کند چراکه اساساً دولت بودجه را این‌گونه تدوین کرده بود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: همچنین اگر می‌خواستیم به فرض عدم رفع تحریم‌ها، بودجه را تقدیم مجلس کنیم صورت مناسبی نداشت چراکه پیش بینی ما این بود که تحریم‌ها رفع خواهد شد و این دلیل تأخیر ما در تحویل بودجه در امسال بود. امیدواریم که این منطق را مجلس پذیرا باشد.
روحانی تصریح کرد: اگرچه کار شما امسال سنگین‌تر است و انتخابات را در پیش داریم و شرایط خاصی بر مجلس حاکم است اما تجربه نشان داده که در سال انتخابات هم مجلس تا پایان اسفند، بودجه را به دولت تحویل می‌دهد.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: نمایندگان مردم همواره هم به دولت و هم به مصالح عمومی مردم حساس بودند و می‌دانند که چند دوازدهم معنی خوبی ندارد و به فعالیت‌های عمرانی لطمه می‌زند از این رو امیدواریم در فرصتی که تا پایان اسفند است نمایندگان بتوانند لوایح بودجه و برنامه را به تصویب برسانند.
وی افزود: البته دولت بخش‌هایی از بودجه و برنامه را پیش از این تقدیم مجلس کرده است و از این طریق دیگر بودجه و برنامه حجم سنگینی ندارد امیدوارم در وقت لازم از آنها استفاده شود و برنامه و بودجه به موقع به دولت ارائه شود.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دولت در شرایطی بودجه را تقدیم مجلس می‌کند که بیش از یک دهه مجاهدت ملت ایران برای حفظ و حراست از حقوق خویش و پس از دو سال مذاکرات نفس‌گیر تحریم‌های ظالمانه را که فشار زیادی به مردم وارد کرده بود به ثمر نشاند.
مذاکرات، چهره مخدوشی را که از ما به تصویر کشیده بودند بازسازی کرد
روحانی گفت: مذاکرات هسته‌ای با هدایت‌های رهبری و پشتیبانی مردم و همراهی همه ارکان نظام به ثمر رسید و این یکی از برگ‌های زرین تاریخ کشور است. ما طی این مذاکرات توانستیم به قدرت‌های بزرگ حقوق هسته‌ای ایران را بشناسانیم و پروژه ایران‌هراسی را به پایان برسانیم و چهره مخدوشی را که از ما به تصویر کشیده بودند بازسازی کنیم.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت ایران نشان داد که یک دولت منطقی، صلح‌دوست و در عین حال برای دفاع از حقوق ملت خود مقتدر است. در شرایط کنونی اعتماد به نفس ملی افزایش پیدا کرده است و این محصول افزایش اعتبار داخلی بین‌المللی است.
وی در ادامه بیان کرد: به ثمر رسیدن مذاکرات نشان داد که با بهره‌گیری شفاف و اعتمادساز از فناوری هسته‌ای می‌توان به سمت توسعه و رفع معضلاتی چون بیکاری حرکت کرد و اینها هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.
روحانی افزود: رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی در ایران به وجود خواهد آورد و باعث می‌شود عدم قطعیت‌های خارجی نسبت به ایران و هزینه‌های ناشی از آن کاهش یابد. همچنین موجب افزایش منابع ارزی و موجب افزایش صادرات نفت می‌شود، هزینه مبادلات خارجی را می‌کاهد و امکان استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی را فراهم می‌کند، باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دستیابی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی می‌شود.
روحانی تأکید کرد: ما اکنون با پنجره‌های جدیدی برای گسترش تعامل اقتصادی با دنیا روبه‌رو هستیم و باید با آمادگی لازم برای ایجاد یک جهش اقتصادی از آن بهره گیریم اگرچه تمام اقدامات دولت به آرمان تعالی معنوی به همراه توسعه متمرکز است اما همانطور که رهبری معظم تأکید کردند اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم اولویت اول همه باید باشد و عبور از رفع مشکلات معیشتی مردم و اشتغال باید متن و هر چه غیر از آن حاشیه باشد، باید از هرگونه حاشیه پرهیز کنیم چراکه فصل کار بیشتر برای دولت و مردم آغاز شده است و هرگونه مناقشات بیهوده ما را از توجه به معیشت مردم بازمی‌دارد به خصوص اینکه ما با چالش‌های مختلفی مواجهیم، امروز ما بیش از پیش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها به هماهنگی نیازمندیم.
رئیس‌جمهوری در ادامه به ابعاد برنامه ششم توسعه با تأکید بر جهت‌گیری دولت در دوران پساتحریم، استفاده کارا از منابع ارزی، توسعه صادرات غیرنفتی، توجه به بازار نفت و ضرورت اصلاحات اقتصادی پرداخت.
همچنین روحانی در پایان سخنانش نکاتی را درباره ابعاد بودجه سال 95 کشور بیان کرد و در آن به رشد اقتصادی 5 درصدی و کاهش وابستگی بودجه به نفت به میزان 25 درصد اشاره کرد.