کد خبر: ۱۱۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۶۳

کنایه هاشمی به تندروها: جمود فکری مشکل جدی در جامعه است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حاکمیت د‌گم اندیشی و تحجّر، نگران کننده و برای تمدن‌های موجود و ساخت تمدن‌های جدید خطرناک است.
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حاکمیت د‌گم اندیشی و تحجّر، نگران کننده و برای تمدن‌های موجود و ساخت تمدن‌های جدید خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در نشست تخصصی آزاداندیشی و تضارب آراء با محوریت «آزادی، حکومت، تمدن» در تنبیه الامه نائینی که با حضور استادان دانشگاه و اندیشمندان شورای عالی آزاد اندیشی برگزار شد، اظهار داشت: تمدن در ادوار مختلف زندگی انسان‌ها با توجه به شرایط زندگی آن‌ها، سطح سواد و تحصیلات، آداب، رسوم، فرهنگ و سایر ویژگی‌ها، خلق و ایجاد می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه تنها منطق آزاداندیشی، مسلمانان را به یک تمدن عظیم مطلوب در دنیا رهنمون می‌سازد، خاطر نشان کرد: حاکمیت د‌گم اندیشی و تحجّر، نگران کننده و برای تمدن‌های موجود و ساخت تمدن‌های جدید خطرناک است.

اهم سخنان وی از این قرار است:

**باید آزادی بیان و آزاداندیشی واقعی در چارچوب قانون در جوامع حاکم باشد و بگذارند صاحب‌نظران به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خویش بپردازند، چرا که از بطن اندیشه آزاد و اظهارات آزادانه، توسعه و پیشرفت حاصل می‌شود. جمود فکری مشکل جدی در جامعه است و باید زمینه‌ای فراهم شود تا فضای بسته در دانشگاه‌ها باز شود. اگر بخواهیم نسل آینده معارف اسلام را بفهمد و دُگم و تنگ‌نظری‌هایی را که بر جامعه تحمیل شده است، بشکنیم باید از آزاداندیشی و آزادگفتن حمایت کنیم. 

 **قانون که در زمان‌های مختلف بنا به شرایط و مقتضیات روز در هر دوره تغییر می‌کند، اما شرط اساسی و اصلی برای ساخت تمدن‌های بزرگ است. آمادگی بشر برای پذیرفتن حق و استدلال، رکن تمدن است. اگر این آمادگی در بشر به وجود نیاید، نمی‌توانیم آینده را ترسیم و پیش‌بینی کنیم و تعصب جاهلی همیشه محکوم است، البته تعصبات مثبتی نیز وجود دارد که پشتوانه‌ای استدلالی دارد. تمدن قابل تغییر است و به مروز زمان شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند.

**ما نمی‌توانیم بدون توجه به معارف عمیق و انسان‌ساز دین اسلام، کرسی‌های آزاداندیشی که زمینه‌ساز تمدن است، را بسط دهیم. کرسی‌های آزاداندیشی باید پاسخگوی مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی و مورد نیاز جامعه باشد، خاطر نشان کرد: خروجی مباحث کرسی‌های آزاداندیشی باید به عنوان درس توسط استادان در دانشگاه‌ها تدریس شود که راهگشای مشکلات جامعه باشد. در دانشگاه آزاد اسلامی ۲ واحد درسی آزاداندیشی که اختیاری است، برای دانشجویان تعریف شده تا افرادی که علاقه‌مند هستند، بتوانند به ارائه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های فکری خود بپردازند.

**مکتب اهل بیت (ع)، عدلیه است و در اینجا به معنای عدالت معمولی نیست، بلکه به معنای اعتدال و معتدل بودن است. ائمه معصوم (ع) ما بر خلاف اشاعره و معتزله که یکی از آن‌ها معتقد به این است که همه کار‌ها را خداوند انجام می‌دهد و انسان اختیاری ندارد و دیگری معتقد به آزادی انسان ولی در عمل و ساخت سرنوشت خویش است، شیوه اعتدالی را برگزیده و معتقد بودند برخی از مسائل صرفاً منتسب به خدا و برخی دیگر دست خود بشر است.