کد خبر: ۱۱۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۴

نخستین مورد بارداری با زیکا در اروپا

 مسئولان بهداشتی اسپانیا تایید کرده‌اند که نخستین مورد ابتلا به ویروس زیکا را در یک زن باردار شناسایی کرده‌اند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛ گمان می‌رود این زن که به تازگی از آمریکای لاتین بازگشته، ویروس زیکا را از طریق نیش پشه در کلمبیا دریافت کرده است.

وزیر بهداشت اسپانیا، روز گذشته (پنجشنبه)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد این زن باردار در یکی از شهرهای شمال شرقی ناحیه «کاتالونیا» شناسایی شده است و حال عمومی او خوب است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حالی که هویت این زن باردار اعلام نشده، مقام‌های اسپانیا تایید کرده‌اند که او هفتمین مورد ابتلا به زیکا در اسپانیا است. با این وجود، این زن نخستین بیمار باردار مبتلا به زیکا است که در اروپا شناسایی می‌شود.

زیکا از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و دانشمندان معتقدند اخیرا تولد هزاران نوزاد دچار میکروسفالی (عارضه رشد مغزی ناقص نوزادان) به این ویروس مرتبط بوده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه در زمینه انتشار این ویروس وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرد. این سازمان با این هشدار، زیکا را در طبقه‌بندی همسان با ویروس ابولا قرار داد تا امکان تحقیق و کمک رسانی سریع برای مقابله با آن فراهم شود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، همچنین روز گذشته (پنجشنبه) هشدار داد که اهدای خون و انتقال محصولات خونی از کشورهای داخل محدوده زیکا باید متوقف شد.

این ویروس در کشورهای آمریکای لاتین در حال شیوع بوده و سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با انتشار آن از این مناطق به سایر نقاط جهان هشدار جدی داده است.

*ایسنا