کد خبر: ۱۱۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۸

وعده کمک 11 میلیارد دلاری به سوریه

 نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست موسوم به اهدا کنندگان به سوریه در لندن متعهد شدند تا 11 میلیارد دلار برای کمک به سوریه جمع آوری کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir) به نقل از شبکه الجزیره، دیوید کامرون، این خبر را در نشستی مطبوعاتی در پایان جلسه کنفرانس موسوم به اهدا کنندگان به سوریه که در آن 70 کشور و نهادهای مختلف بین‌المللی شرکت داشتند، ایراد کرد.

کامرون گفت: شرکت کنندگان متعهد شدند تا شش میلیارد دلار را امسال و پنج میلیارد دلار را تا سال 2020 برای کمک به آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور اختصاص دهند.

وی گفت: اوضاع انسانی در سوریه بسیار وخیم شده است و نیاز به کمک‌های انسانی برای این کشور به ویژه آوارگان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و کمک‌هایی که برای سوریه جمع آوری خواهد شد برای حمایت از برنامه‌های انسان دوستانه و بازسازی سوریه اختصاص خواهد یافت اما باید شیوه‌ای جدید برای تعامل با بحران انسانی سوریه در پیش گرفته شود تا کمک‌های اختصاص داده شده هرچه بهتر به دست مردم این کشور برسد.

سازمان ملل پیشتر خواستار جمع آوری 7 / 7 میلیارد دلار کمک برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه و آوارگان سوری در خارج از این کشور برای سال 2016 شده بود و کشورهای همسایه سوریه نیز که میزبان میلیون‌ها آواره سوری هستند 2 / 1 مییارد دلار کمک طلب کرده بودند.

شرکت کنندگان در نشست لندن کمک رسانی به آوارگان سوری در داخل مرزهای این کشور را ضروری‌تر ارزیابی کردند چرا که آنها علاوه بر بی‌خانمانی از شرایط جنگی و بمباران نیز رنج می‌برند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست لندن گفت: وقتی که مردم به خوردن گیاه روی می‌آورند و حیوانات کوچه و خیابان را برای استفاده غذایی شکار می‌کنند، این امر باید وجدان ملت‌ها را بیدار کند و همه ما در قبال این امر مسئول هستیم.

نهادهای حقوق بشر بین‌المللی از اینکه بیشتر کمک‌های اختصاص یافته برای خدمات رسانی به آوارگان سوری خارج از مرزهای این کشور اختصاص یابد ابراز نگرانی کرده‌اند و خواهان این شده‌اند تا این کمک‌ها به دست مردم سوریه در داخل مرزهای این کشور نیز برسد.

*ایسنا