کد خبر: ۱۱۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۱
چرا آل‌سعود از حقیقت واهمه دارد؟

علت تشدید حملات عربستان به شبکه العالم

 حتی پیش از آنکه یوتیوب تسلیم فشار دلارهای نفتی عربستان شود و شبکه العالم را قطع کند، کاملا مشخص بود که رژیم آل سعود از عملکرد شبکه العالم کلافه است و با هر روشی، به هر دری می‌زند تا شاید این شبکه را - حتی اگر در حد متوقف‌کردن بخش یوتیوب آن باشد - ساکت یا در صورت امکان، نفوذ و اعتبار روزافزون آن را در میان افکار عمومی عربی خدشه‌دار کند.

به گزارش ایسنا، آنچه کلافگی این رژیم از عملکرد شبکه العالم را دو چندان کرده، تاثیرگذاری روزافزون این شبکه در افکار عمومی جهان عرب، به‌ویژه در کشورهای درگیر جنگ های نیابتی یا مستقیم آمریکا و عربستان در منطقه و مشخصا سوریه و یمن است. این در حالی است که رویاهای این رژیم در سوریه به باد رفته و حکام آل‌سعود تا گردن در باتلاق یمن گیر افتاده‌اند و فعلا هیچ راه فراری را پیش روی خود نمی‌بینند.

به همین جهت رژیم آل سعود خطر رسانه العالم را جدی می‌داند و برای خنثی‌کردن تأثیر آن، از استفاده از هیچ ترفندی - هرچند غیرحرفه‌ای و مفتضح - فروگذار نمی‌کند‌. رسانه‌ها و قلم‌زنان رسانه‌ای وابسته به این رژیم بارها در مقالات خود بر برندگی تبلیغات العالم به عنوان بازوی رسانه‌ای قدرتمند نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و درباره عدم برخورداری از چنین ابزاری در طرف مقابل هشدار داده و خواستار مقابله با این رسانه موثر شده‌اند.

در این چارچوب طی یک سال اخیر و مشخصا پس از آغاز تجاوز تروریسم دولتی آل‌سعود به یمن، شاهد تلاش‌هایی از سوی این رژیم برای بی‌اعتبارکردن العالم یا سوءاستفاده از اعتبار آن نزد افکار عمومی جهان عرب بوده‌ایم. به عنوان نمونه، این رژیم با توجه به جایگاه شبکه العالم نزد افکار عمومی یمنی‌ها، نسبت به راه‌اندازی شبکه‌ای به ظاهر یمنی با استفاده از لوگوی جعلی مشابه شبکه العالم اقدام کرد که چندین ماه به کار خود ادامه داد ولی در نهایت از این اقدام خود طرفی نبست و آن را متوقف کرد.

رژیم حاکم بر عربستان در اقدامی دیگر کوشید مانع از مشارکت کارشناسان و تحلیلگران عربستانی در برنامه‌های گفت‌وگومحور شبکه العالم شود تا به زعم خود چنین وانمود کند که العالم، تحولات سیاسی منطقه به‌ویژه تحولات عربستان را جانبدارانه و یکسویه طرح و بررسی می‌کند.

از دیگر اقدامات سخیف رژیم آل سعود در مقابله با شبکه العالم، اجرای سناریوی امنیتی ضبط صدای دعوت این شبکه از یک روزنامه‌نگار سعودی برای شرکت در یک گفت‌وگوی خبری پس از اعدام شهید آیت‌الله شیخ نمر بود تا با پخش گسترده آن در رسانه‌های وابسته چنین وانمود کند که گویا العالم مهمان خود را به دروغ‌گویی تشویق کرده است.

از جمله تازه‌ترین اقدامات تخریبی آل سعود علیه شبکه العالم، پس از فشار به یوتیوب برای حذف شبکه العالم از این سایت، چاپ مقاله‌ای سراسر کذب و وهم‌آمیز در روزنامه «الجزیره» سعودی بود که در آن ادعا شد که گویا «تحت تاثیر موضع عربستان، خط مشی رسانه‌ای ایران عوض شده و در نتیجه شبکه العالم، اقدام به ایجاد تغییراتی گسترده و ریشه‌ای در کادر سردبیری خود کرده است!». این ادعا و ادعاهای توهم‌آمیز دیگر نظام آل سعود که همراه با اقدامات عملی و حذفی این رژیم علیه شبکه العالم است، از پنج سال پیش با حذف العالم از ماهواره‌های عرب‌ست و نایل‌ست آغاز شد و با اوج‌گیری ناکامی‌های سیاسی - نظامی این رژیم و متحدانش در سوریه، عراق، لبنان و یمن و همچنین افتادن قدرت به دست مشتی افراد ناپخته و جویای نام که حد و وزن خودشان را نمی‌شناسند و با رفتارهای بچگانه دنبال اثبات خود و محکم‌کردن جای پای خود در ساختار قدرت این رژیمند، به اوج رسیده است.