کد خبر: ۱۱۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۳۶

يك هفته با توهين به آیت الله!

اين روزها آيت ا... بيش از هرزمان ديگري به درون جامعه مدني خزيده است. چند روز پيش بود كه آيت‌ا...‌هاشمي‌موضع سختي را در برابر رد صلاحيت‌ها از خودش نشان داد.
اين روزها آيت ا... بيش از هرزمان ديگري به درون جامعه مدني خزيده است. چند روز پيش بود كه آيت‌ا...‌هاشمي‌موضع سختي را در برابر رد صلاحيت‌ها از خودش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وي در رابطه با اين رد صلاحيت‌ها به ويژه مورد خاص سيد حسن خميني گفت:« صلاحیت فردی که اشبه به جدش امام است را تایید نمی‌کنند و قبول ندارند. صلاحیت شما را چه کسی تایید کرده است؟ چه کسی به شما اجازه داد قضاوت کنید و تريبون‌های مختلف مانند صداوسیما  و نماز جمعه را در اختیار شما قرار داد؟ اگر امام و اراده نهضت که به امام اعتماد کردند نبود، شما هم به‌اينجا نمی‌رسیدید». البته اين صحبت‌هاي آیت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجانی توضيحاتي را هم به همراه داشت. وي گفت: البته اعتقاد ندارم که شرایط به گونه‌ای باشد که 12 هزار نفر بخواهند برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند، ولی باید قانون و سازوکار درستی طراحی شود تا افراد بتوانند به شکل صحیحی در انتخابات حاضر شوند؛ در زمان کوتاه نمی‌شود صلاحیت همه را بررسی کرد و بررسی صلاحیت‌ها باید به شکل قانونی و نه از طریق سیاسی صورت بگیرد. 

توهين به‌هاشمي‌به نام انتقاد

بعد از اين صحبت‌هاي آيت ا... بود كه هجمه اي عظيم از سوي محافظه كاران به او وارد شد و هركدام از منتقدان وي بدون رعايت جايگاه او شروع به حمله به وي كردند. يكي از روزنامه‌هاي طيف محافظه كاران نيز در عكس صفحه يك خود با قرار دادن عكس آيت‌ا... خواستار رد صلاحيت وي شد. البته اين موضوع پاسخ متناسب خود را از سوي حاميان آيت‌ا... به همراه داشت و دوكمپين «#هاشمي_تنها_نيست» و «#هاشمي_صداي_من_است»را در فضاي مجازي به وجود آورد. در جامعه سياسي اما بر خلاف هجمه‌ها كه همه جانبه بود حمايت‌ها از‌هاشمي‌چندان چشمگير نبود و حاميان آيت ا... به هردليلي وارد عرصه حمايت از وي نشدند.

عده اي از اصلاح طلبان از جمله صادق زيباكلام به حمايت از وي پرداختند اما چهره‌هايي نظير عباس عبدي و محمد علي ابطحي واكنشي عجيب به اين صحبت‌ها نشان دادند. 
  انتقادات عجيب 

در اين رابطه محمدعلی ابطحی، رئيس دفتر رئيس دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره  سخنان آیت ا... ‌هاشمي‌رفسنجانی در فیس‌بوکش نوشت: «انتقاد تند آقای‌هاشمي‌رفسنجانی از شورای نگهبان را در‌اين روزها اصلا نمي‌فهمم. می‌شد هرگونه نقدی را پس از پایان وقت رسمي‌اعتراضات و پاسخ شورای نگهبان انجام داد. درست در اوج رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده‌اي بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن آقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس،‌اين هجوم تند و بی مقدمه تنها مي‌تواند به زیان ردصلاحیت شدگان باشد.‌اين چیزی نیست که آقای‌هاشمي‌سیاستمدار نداند. البته‌اين رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت‌های محبوبی مثل حسن آقا را به سبد رای آقای‌هاشمي‌سوق دهد».

  بر سر مواضعم هستم

سخنان محمد علي ابطحي واكنش‌هاي زيادي را با خود به همراه داشت و در اين رابطه زيبا كلام با اظهار تاسف براي ابطحي و عبدي به دفاع از‌هاشمي‌رفسنجاني پرداخت. از محمد علي ابطحي در رابطه با يادداشت اخيرش در فيس بوك سوال كرديم كه در اين رابطه به «قانون» گفت: موضع من در رابطه با سخنان آقاي‌هاشمي‌همان مطالبي است كه در فيس بوكم نوشتم و تكرار دوباره آن‌ها ضرورتي ندارد و مي‌توانيد از همان صحبت‌ها استفاده كنيد. وي درپاسخ به اين سوال كه اين صحبت‌ها چه تاثيري در فضاي اتحاد در بين اصلاح طلبان دارد، گفت: اين بحث ديگري است كه من فعلا قصد صحبت درباره آن را ندارم.

  انتقادات ميبدي از منتقدان

محمد تقي فاضل ميبدي اما موافق انتقاداتي از جنس انتقادات محمد علي ابطحي نيست و در رابطه با سخنان آيت‌ا..‌هاشمي‌به «قانون» گفت: بايد در اينجا به اين نكته اشاره كرد.اول اينكه فضاي انتخاباتي در كشور را ملتهب نكنيم و در برابر اتفاقاتي كه اخيرا افتاده و از نظر ما هم اتفاقات درستي نيست آرام بود و منطقي رفتار كرد. آيت ا...‌هاشمي‌شخصي است كه از ابتدا براي اين انقلاب زحمت كشيده است و حالا با ديدن جرياناتي كه اين روزها اتفاق مي‌افتد از سر دلسوزي انتقاداتي را مطرح مي‌كند كه بايد آن‌ها را به ديد انتقادات دلسوزانه شنيد. وي در رابطه با سخنان اخير افرادي چون عباس عبدي و محمد علي ابطحي به «قانون» گفت: از هركسي مي‌توان انتقاد كرد و مي‌توان به سخنان آقاي‌هاشمي‌هم نقد‌هايي را داشت اما آن انتقادات بايد در يك چارچوب و كليات باشد. افرادي كه اين انتقادات را مي‌كنند مواظب باشند رقبا اين انتقادات را دست نگيرند واز آنها سو استفاده نكنند. به هر حال هركسي در زندگي‌اش اشتباهاتي را داشته و آقايان ابطحي و عبدي نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. بايد سعي كرد فضاي انتخاباتي را مديريت كرده تا سخنان و رفتارمان باعث ايجاد مشكل در بين همفكران نشود.

  مديريت فضاي سياسي لازمه حضور مردم

كمتر از 25 روز به انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و خبرگان رهبري زمان مانده است و گروه‌هاي سياسي آخرين تلاش‌هاي خود را براي ايجاد شكاف در جريان رقيب انجام مي‌دهند. در اين ميان مي‌توان با تدبير و صبر بيشتري فضارا براي آرامش در فضاي انتخاباتي حاكم كرد. درشرايطي كه اصولگرايان بر سر انتخاب ليست‌هاي خود و براي هركرسي 10 كانديدا دارند اصلاح طلبان براي تشكيل يك ائتلاف كوچك در استان‌ها با مشكل روبه‌رو هستند. حال اگر قرار باشد اظهار نظرهانيز اين فضاي نا اميدي را تشديد كند مردم نگاه‌شان به گروه‌هاي سياسي و صندوق راي تغيير خواهد كرد كه اين موضوع به صلاح اصلاح طلبان نيست. از سويي وجود چهره‌هايي همچون آيت‌ا...‌هاشمي‌به عنوان عامل تعادل و توازن در سياست ايران را بايد به فال نيك گرفت و اورا در اين مسير تنها نگذاشت. از دست دادن يكي ديگر از حاميان جريان سياسي راه را براي فعاليت‌هاي سياسي آينده سخت تر خواهد كرد.اصلاح‌طلبان بايد تلاش كنندتا امثال ابطحي و عبدي هم از مدار اصلاحات دور تر نشوند.