کد خبر: ۱۱۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۴۰

باهنر چرا به رانت قدرت منتقد است!؟

همزمان با سخنان آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني بسياري از شخصيت‌ها از چپ و راست به سخنان وي اعتراض كردند. يكي از اين افراد، محمدرضا باهنر بود كه در پاسخ به اعتراض‌هاشمي‌گفت:«برخی توقع دارند از رانت استفاده کنند اما امام بار‌ها بر‌اين زیاده‌خواهی‌ها خط بطلان کشیدند.»اگرچه نگارنده با رانت خواری به طور حتم مخالف است و با تملق‌هایی که برخی در مورد سیدحسن آقای خمینی روا می‌دارند موافق نیست، ‌ اما در‌اين مطلب، رواست تا بر اساس قاعده «رطب خورده منع رطب چون کند؟» نکاتی ذکر شود.‌اينکه شخصی با بزرگان انقلاب نسبتی داشته باشد، ‌ نه حسن ذاتی دارد و نه قبح ذاتی.
احسان‌رستگار: همزمان با سخنان آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني بسياري از شخصيت‌ها از چپ و راست به سخنان وي اعتراض كردند. يكي از اين افراد، محمدرضا باهنر بود كه در پاسخ به اعتراض‌هاشمي‌گفت:«برخی توقع دارند از رانت استفاده کنند اما امام بار‌ها بر‌اين زیاده‌خواهی‌ها خط بطلان کشیدند.»اگرچه نگارنده با رانت خواری به طور حتم مخالف است و با تملق‌هایی که برخی در مورد سیدحسن آقای خمینی روا می‌دارند موافق نیست، ‌ اما در‌اين مطلب، رواست تا بر اساس قاعده «رطب خورده منع رطب چون کند؟» نکاتی ذکر شود.‌اينکه شخصی با بزرگان انقلاب نسبتی داشته باشد، ‌ نه حسن ذاتی دارد و نه قبح ذاتی.

برخی از رجال امروز، بستگان رجال دیروز بوده‌اند اما خود به شخصه به دلیل رويكرد و مواضع‌شان« مانند علی مطهری» توانسته‌اند به محبوبیت و جایگاه فارغ از نسبشان دست یابند. ولي برخي اگر جايگاه و نسبت گذشتگان را از آنها بگيريد شايد دست‌شان به هيچ جا بند نباشد.انتخابات مجلس دوم بود؛ فروردین ۶۳ از بافت شخصی نامزد شده بود که نه تنها برای کرمانی‌ها بلکه برای کل‌ايران نام آشنا بود. محمدرضا باهنر فقط ۳۲ سال سن داشت و به اعتبار خوش نامي‌و محبوبیت برادر شهیدش، ‌ وارد مجلس شد. از دور بعدی یعنی مجلس سوم، ‌ از تهران نامزد شد.

دیگر همه می‌دانستند که برادر نخست وزیر شهید، نماینده مجلس است و به راحتی همین خوش نامي‌می‌توانست برای او رای جمع کند. او در مجلس به لابی کننده‌ای قدر معروف شد. حتما خودش هم شایستگی‌های داشته، اما به نظرمي‌رسد اگر در ۳۲ سالگی برادر نخست وزیر شهید نبود،  وارد مجلس نمي‌شد. با تمام تعاريف سوال‌اينجاست که محمدرضا باهنر چرا به استفاده از رانت‌اين قدر منتقد است؟ اگرچه نگارنده به برخي اظهارات كه  نسبت به نوه امام بيان مي‌شود منتقد ومعتقد است كه نبايد صرف نزديكي با يك جريان يا شخصيت بدون صلاحيت وارد عرصه شوند،  اما چرا محمدرضا باهنر گمان کرده که جایگاه امروزش به رانت اعتباری و اسمي‌برادرش وابسته نیست؟‌اينکه حاج سید حسن آقای خمینی بهتر بود در آزمون شرکت می‌کرد، ‌ پر بیراه نیست، اما مگر او گفته چون نوه امام است احرازش کنند؟‌اينکه مراجع و علما اجتهاد شخصی را محرز بدانند، پیش از‌اينکه هم در اثرگذاری احراز صلاحیت‌شان، مسبوق به سابقه بوده است.‌اين یک مسئله تاریخی و حقوقی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد، اما بهتر بود که‌اين اظهارات را دست‌كم شخصی خودساخته مطرح می‌کرد که خود از رانت برادرش آن هم در ۳۲ سالگی بهره نبرده باشد. 

بسیاری معتقدند کناره گیری از نامزد شدن او برای مجلس دهم، ‌ بیش از آنکه مرتبط با اعتقاد وی به اصل چرخش قدرت باشد، به برنامه ریزی او برای سمت‌های مهم‌تر مربوط است. کسی که خود‌اين قدر سودای قدرت در سر می‌پروراند، به نظر خیلی منصفانه نمی‌آید که سیدحسن آقای خمینی را که تازه در ۴۳ سالگی پا به عرصه انتخابات گذاشته و گمان کرده نیازی به شرکت در آزمون ندارد را‌اين گونه سرزنش کند. همه در اظهار نظر و انتقاد آزادند، ولی‌اين جنس نصیحت‌ها، بیشتر به کسانی می‌آید که به واسطه شایستگی‌های شخصی و بی‌رانت وارد عرصه شده‌باشند نه‌ آنها كه خود رطب نسبيت خورده‌اند!