کد خبر: ۱۱۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۷۱

اهداف بزرگ اشتاین مایر در ایران و عربستان

اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان پیش از سفر به تهران و ریاض، در رم امیدواری هایی درباره دستیابی به راه حلی برای مناقشه سوریه ابراز کرد. اما برای نیل به این هدف، او باید بتواند دو قدرت متخاصم را بر سر یک میز بنشاند.

دی ولت نوشت: اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان پیش از سفر به تهران و ریاض، در رم امیدواری هایی درباره دستیابی به راه حلی برای مناقشه سوریه ابراز کرد. اما برای نیل به این هدف، او باید بتواند دو قدرت متخاصم را بر سر یک میز بنشاند.

به گطارش پایگاه خبری «تیک»، اگر دیپلماسی یک رشته ورزشی در المپیک بود، در آن صورت فرانک والتر اشتاین مایر، به راحتی می توانست نامزد مدال فواصل کوتاه و متوسط باشد. صبح روز سه شنبه، وزیر امور خارجه آلمان را به مقصد رم ترک کرد، جایی که او طی یک جلسه تقریبا دو ساعته با گروه اصلی ائتلاف ضد داعش ملاقات کرد. ظهر همان روز او به تهران رفت تا همان شب با ظریف، همتای ایرانی خود مذاکره و روز چهارشنبه با لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و [آقای] رئیس جمهور روحانی دیدار کند.

در پایان او از فراز خلیج فارس به سمت عربستان سعودی پرواز و با شاه سلمان دیدار خواهد کرد. اشتاین مایر به همراه پادشاه سعودی جشنواره فرهنگی جنادریه را افتتاح خواهد کرد. آلمان در آنجا به عنوان کشور میزبان غرفه خاص خود را داشته و طبق روال معمول، جمهوری فدرال را به عنوان "سرزمین ایده ها" جلوه خواهد داد. مشارکت آلمان در این جشنواره پس از اعدام های جمعی مخالفان و افراد متهم به تروریسم که رژیم سعودی در آغاز سال میلادی اجرا کرد، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. با این حال، وزارت امور خارجه آلمان، بر شرکت در این جشنواره تاکید دارد. آنها معتقد هستند از این راه قادر به تقویت جامعه مدنی عربستان خواهند بود.

البته هدف اصلی سفر اشتاین مایر، تماشای مسابقات شتررانی و سنت های بادیه نشین ها که معمولا در نمایشگاه در جنادریه مشاهده می شود نیست، بلکه تلاش دشوار و طاقت فرسا برای دستیابی به راه حلی برای جنگ پنج ساله کنونی در سوریه است. اشتاین مایر روز سه شنبه پس از ورود به فرودگاه فیومیچینو رم درباره برنامه سفر خود این گونه توضیح داد: "رم – تهران – ریاض. موضوعی که هر سه پایتخت را به یکدیگر متصل می کند، سوریه است – یا این پرسش که چگونه می توان به این درگیری و جنگ داخلی پایان داد؟"

در رم او با "گروه کوچک" ائتلاف ضد داعش ملاقات کرد تا درباره مبارزه علیه گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) گفتگو کند. در این "گروه کوچک"، علاوه بر آلمان و آمریکا برخی دیگر از اعضای ائتلاف همچون ایتالیا، عربستان ، ترکیه، هلند، امارات متحده عربی و انگلیس نیز حضور دارند. در این نشست علاوه بر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برت مک گورک، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا برای ائتلاف مبارز با داعش، و دریاسالار مارک فاکس، فرمانده ارشد فرماندهی مرکزی ناتو، درباره وضعیت این مبارزات صحبت خواهند کرد.

اشتاین مایر بر موفقیت عراق تاکید کرد

اشتاین مایر گفت، دولت اسلامی در سوریه از مبارزه رژیم با گروه های مخالف و درگیری داخلی بین آنها بهره می برد. در مقایسه با آنها، نیروهای ائتلاف در عراق "درموقعیت بسیار بهتری" قرار دارند. این ائتلاف بیش از ٢٥ درصد نقاطی را که قبلا تحت اشغال داعش بوده، پس گرفته است. "در حال حاضر مهم است که نه تنها پیروزی های نظامی را جشن بگیریم، بلکه مناطق آزاد شده را نیز تثبیت کنیم." باید با همراهی و همکاری دیگران تلاش کرد. وزیر امور خارجه آلمان اذعان کرد: "این امر بسیار خوب پیش می رود." آزادسازی تکریت یک مثال خوب می باشد. ١٥٠ هزار نفر به آنجا بازگشته اند، آب لوله کشی و جریان برق دوباره برقرار شده است.

اشتاین مایر ادامه داد: "در حال حاضر باید تلاش کرد تا مذاکرات ژنو که به طور هم زمان برگزار می شوند، به دستیابی به یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه منجر شوند." او همچنین همدردی خود را با مخالفان سوریه ابراز کرد. شرکت در این مذاکرات بسیار دشوار است، "در حالی که نیروهای رژیم هنوز هم مناطق تحت اشغال مخالفان را بمباران کرده و هنوز هم مردم بیشتری کشته می شوند." وزیر امور خارجه فدرال از رژیم سوریه خواست، "در آغاز مذاکرات گام مثبتی بردارد ". چنین اقدامی نه تنها شامل تمایل به مذاکره بوده، بلکه " شامل فراهم نمودن امکان ارسال کمک های انسان دوستانه به کسانی است که در سوریه باقی مانده و میان جبهه های مختلف گرفتار شده اند" نیز می باشد.

این پرسش ها موضوع اصلی بحث روز سه شنبه در رم می باشند. اشتاین مایر همچنین امیدوار است با سردمداران قدرت در ایران و عربستان سعودی صحبت کند. وزیر امور خارجه گفت: "این دو از جمله کشورهای بسیار مهم در خاورمیانه هستند،" که " تاثیر قابل توجهی بر موفقیت ما برای پایان دادن به این جنگ داخلی خواهند داشت". میزان دشواری دستیابی به یک راه حل برای مسئله سوریه را می توان از این واقعیت دریافت که دو تن از بازیکنان بزرگ در میدان جنگ سوریه هم اکنون حتی حاضر به صحبت با یکدیگر نیستند: ایران روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی قطع کرد، پس از آن که این رژیم نمر باقر النمر، روحانی شیعه را اعدام کرد.

وزیر امور خارجه آلمان می گوید، پیام وی به دو پایتخت تهران و ریاض، مشابه می باشد: "ما مسئله منافع ملی را درک می کنیم، اما به شما یادآور می شویم که شما مسئولیتی در برابر تمام خاورمیانه دارید، منطقه ای که بیشتر از هر نقطه دیگری در جهان از طریق بحران ها و درگیری ها متزلزل شده است." بدین خاطر آنها به همراه آمریکایی ها و روس ها تلاش می کنند "آرامش را به روابط پر تنش بین ایران و عربستان سعودی باز گردانند."

علاوه بر آن، اشتاین مایر می خواهد در هر دو کشور درباره روابط دو جانبه و همچنین "ارزش های متفاوت و نگرش های مختلف، همانند مجازات اعدام" بحث و گفتگو کند. با این حال، موضوع اصلی گفتگوها در این سه روز، سوریه می باشد. او امیدوار است سفر وی کمک کند تا اقدام برای یافتن یک راه حل سیاسی "چندین گام" به جلو رود.