کد خبر: ۱۱۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

5گام بی‌نظیر برای ایجاد انگیزه در کارتان

 متخصصان بحث انگیزش معتقدند که افراد حرفه‌ای به طور مداوم عواملی را دنبال می‌کنند تا به موفقیت دست یابند.

به گزارش صدای اقتصاد، ایجاد انگیزه در خود برای پیشرفت در شغل‌تان یا برای کارکنان‌تان، نباید فقط به عنوان یک کار الهام‌بخش و یک‌باره شما را به حرکت وادارد. این یک فرآیند دائمی است که باید همه‌ی جنبه‌های زندگی و کسب و کار شما را دربر بگیرد. به این معنی که تمام نگرش ذهنی‌تان، وضعیت جسمانی و ظاهری‌تان، فضای کار، تعاملات‌تان با دیگران (مشتریان و کارکنان)، محیط و فضای خارج از کارتان را شامل شود.

متخصصان بحث انگیزش معتقدند که افراد حرفه‌ای به طور مداوم عواملی را دنبال می‌کنند تا به موفقیت دست یابند.

شما چه‌طور این کار را انجام می‌دهید؟ در ادامه ۵ نکته‌ می‌آید که می‌توانید با آن‌ها تغییر کنید.

۱.با نگرش مثبت زندگی کنید.

بدانید که از کل زندگی فقط ۱۰ درصدش آن چیزی است که اتفاق می‌افتد و ۹۰ درصد بقیه‌ی آن، چگونگی واکنش ما است. ما مسئول اعمال و نگرش خود هستیم، و آنها در زمان مناسب تغییر می‌کنند. هنگامی که شما با افراد یا اشیایی که نشاط‌بخش و مثبت هستند در تعامل هستید، احساس می‌کنید که راه درست را یافته‌اید. اعتماد به نفس بیشتری در خود می‌یابید، و می‌دانید که می‌توانید هر آنچه را نیاز به تغییر دارد، تغییر دهید. آن سان که می‌توانید محل کارتان را به محیطی تبدیل کنید که کارکنان شادتر و مولدتری دارد و حتی ممکن است کارکنانی را بیابید که یک نگاه رو به پیشرفت و تکامل خوبی در کارشان دارند.

۲.گرفتاری‌های شخصی خانه را کنار بگذارید.

همه‌ی آدم‌ها مشکل دارند، اما این مشکلات به محل کار تعلق ندارد. توجه و انرژی‌تان را به طور کامل روی وظایف شغلی‌تان متمرکز کنید. این واقعا برای شما مفید خواهد بود زیرا با تمرکز بر کار می‌توانید یک گریز ذهنی از مشکلات‌تان داشته باشید.

۳.تاییدیه‌ی اثباتی ایجاد کنید.

دلیل نوشتن اهداف کسب و کارتان این است که یک تاییدیه‌ی اثباتی روی کاغذ ایجاد کنید. هرآنچه را چشم‌تان می‌بیند و گوش‌تان می‌شنود، ذهن‌تان باور می‌کند. یک بار امتحان کنید! بعد از این‌که شما اهداف‌تان را نوشتید با صدای بلند بخوانید و این کار را هر روز صبح که عازم محل کارتان هستید، انجام دهید. شما از اتفاقی که می‌افتد شگفت زده خواهید شد. مجموعه‌ای از اهداف جدید در هر ماه به ذهن شما می‌رسد. جمله‌هایی مثل "من یک فرد مهم و با ارزش هستم" یا "من می‌دانم که امروز از وقتم استفاده‌ی مناسبی می‌کنم." را به کار بندید. تکرار هر روز آن‌ها با صدای بلند به شما در تقویت اقدامات مثبت کمک می‌کند.

۴.مطمئن شوید که زمان استراحت دقیقا سروقت خودش است.

این موضوعی است که بیشتر کارفرمایان و کارآفرینان به خاطر سهل‌انگاری در آن شکست می‌خورند. شما آن‌چنان غرق در پروژه و کارتان می‌شوید که حتی از جای‌تان تکان هم نمی‌خورید. به این بیندیشید که در چند ثانیه‌ی بعدی به ادامه‌ی کارتان بپردازید و سپس یک فنجان قهوه می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید یک برنامه‌ی منظم برای استراحت بین کارتان داشته باشید مخصوصا اگر یک کارفرما هستید این باعث می‌شود که تنش شما کم‌تر شود. اگر شما برای ساعت‌های متمادی پشت رایانه‌تان مشغول کار هستید می‌توانید با تنظیم یک هشداردهنده مثلا هر دو ساعت یک‌بار از جایتان تکانی بخورید و استراحت کوتاهی بکنید و دوباره به کارتان ادامه دهید.

۵.ورزش، ورزش، ورزش.

به نظر می‌رسد ورزش درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی یا حتی مشکلات عاطفی زندگی ما است. اما با این وجود هم‌چنان از آن دوری می‌کنیم. منظور من از ورزش کردن این نیست که بیرون از محل کارتان بروید یا هفته‌ای سه بار در یک باشگاه ورزشی به تمرین و ورزش بپردازید. آنچه واقعا می‌تواند برای شما مفید باشد این است که به هشدارها گوش دهید و از پشت رایانه‌تان برخیزید و اطراف میزتان قدم بزنید یا از اتاق‌تان خارج شوید و از نور خورشید لذت ببرید یا حتی می‌توانید فقط از جایتان بلند شوید و به بدن‌تان کش و قوسی بدهید. تمرکز زیاد، تفکر پرتنش، حروف‌نگاری، نوشتن طرح و برنامه، و تمام کارهایی که شما انجام می‌دهید باعث گرفتگی عضلات‌تان می‌شود و در نتیجه وقتی خودتان را تکان می‌دهید از این گرفتگی آه از نهادتان برمی‌خیزد زیرا شما از خودتان یک کلاف پیچیده‌ی تحت فشار ساخته‌اید. انجام حرکات کششی متناوب، حتی زمانی که ما پشت میز کارمان هستیم، یا فقط بلند شدن و راه رفتن و گشودن پنجره و دیدن منظره‌ی جدید می‌تواند کمک زیادی بکند. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که دکوراسیون محیط کار در دنیای نوین به ما وارد کرده است، ساخت دفترکارهای بسیار جمع و جور و صیقل‌خورده است.

هیچ‌چیز آرامش‌بخش‌تر از بلند شدن از پشت میز کار و قدم زدن در یک فضای آرام و زیبا که با چند نقاشی دورنمای منظره‌ی دریا یا هر منظره‌ی طبیعی و زیبا مزین شده است، وجود ندارد. نصب چند تابلوی نقاشی زیبا و بدون زرق و برق می‌تواند در محل کارتان بسیار مفید باشد.

اندکی تلاش برای تمرکز روی حفظ انگیزه و قوای سازنده‌تان منجر به موفقیت‌های چشمگیری در شما می‌شود.

در پایان یک جمله‌ی زیبا می‌آورم که بیان کننده‌ی این است که از هر فرصتی در زندگی‌تان برای ایجاد انگیزه و خلق فرصت و دستیابی به امکانات جدید استفاده کنید:

"وقتی زندگی یک لیمو به شما می‌دهد شما از آن یک لیموناد تهیه کنید".