کد خبر: ۱۱۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۴
سخنگوی سفارت چین:

بازسازی راکتور اراک نمود اراده چین در تعامل با ایران

 برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران و گسترش تعاملات سیاسی، تجاری، فرهنگی، امنیتی و ... از علل سفر عالی‌ترین مقام چین به ایران پس از 14 سال ذکر شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛ سفری که قرار بود در اردیبهشت‌ماه صورت بگیرد اما آن طور که گفته می‌شود تحولات یمن آن را به دوم بهمن‌ماه یعنی سه ماه بعد تغییر داد.

برای سفر شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین که با هیات 600 نفره به تهران آمد دستاوردهای بسیاری می‌توان برشمرد که از مهم‌ترین آن‌ها می توان امضای 17 سند و یادداشت تفاهم در ایران را دانست.

از جمله این اسناد و یادداشت تفاهم‌ها که در حضور رییسان‌جمهور ایران و چین امضا شد می‌توان به یادداشت تفاهم ارتقای کمربند اقتصادی جاده ابریشم، همکاری در زمینه مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای، معاهده زمینه معاضدت حقوقی دوجانبه در موضوعات کیفری و قضایی، یادداشت تفاهم همکاری‌های زیست محیطی و هم‌چنین یادداشت تفاهم تقویت همکاری‌های صنعتی و یادداشت تفاهم تأمین اعتبار مالی پروژه خط آهن سریع السیر تهران – مشهد، برنامه مبادلات فرهنگی، مشارکت راهبردی بین گمرکات دوکشور و تفاهم‌نامه جهت توسعه روابط همکاری مشترک بین سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر منطقه آزاد تجاری پایلوت گوآنجو چین اشاره کرد.

علاوه بر هیات پرجمعیت همراه رییس‌جمهور چین و میزان زیاد اسناد امضا شده بین دو طرف دیدار "شی جین‌پینگ" با مقام معظم رهبری نیز بازتاب و تحلیل‌های بسیاری را به دنبال داشت.

جانگ ای، سخنگو و مسئول بخش سیاسی سفارت چین در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تشریح روابط تهران - پکن پرداخت وافزود: چین از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایران حمایت می کند.

وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت روحانی مذاکرات از سوی ایران آغاز شد و در این مدت چین همواره شریک مهم این مذاکرات بوده است و همیشه دیدگاه منطقی و عادلانه ای نسبت به این موضوع داشته و در مذاکرات ایران با 1+5 هم نقش مثبت و سازنده‌ای را ایفا کردیم.

جانگ ای نکته قابل توجه در رابطه با نقش چین در مذاکرات ایران با 1+5 را پایبندی این کشور به سیستم منع گسترش سلاح هسته‌ای دانست و گفت: چین از حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای حمایت می کند چرا که ما فکر می کنیم این حق طبیعی ایران است که از نیروی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود و نباید این حق را از ایران گرفت. درهمین راستا ، هم در سطح مقام‌های عالیرتبه کشور و هم وزارت امور خارجه و متخصصین‌مان در زمان مذاکرات با طرف‌های ایرانی همکاری‌های تنگاتنگی داشتند و وزیر امور خارجه چین هم چندین بار در اجلاس مهم و مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 حضور یافت و با ظریف نیز ارتباط تنگاتنگی داشت.

وی با اشاره به فشرده بودن روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 توضیح داد: البته روند مذاکرات هسته‌ای همیشه مطلوب نبود و فراز و فرودهای متعددی داشت، ما شاهد بودیم گاهی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هم با فشار برخی مخالفان در داخل مواجه بود ولی من در یک روزنامه می‌خواندم که از قول ظریف نوشته بود "هر مذاکراتی نوعی دادوستد است و اگر مذاکره فقط یک‌طرفه باشد در تاریخ هیچ جایگاهی نخواهد داشت" و این هم نشان‌دهنده سخت بودن مذاکرات است.

تلاش برای بازسازی رآکتور اراک اراده چین در تعامل با ایران

سخنگوی سفارت چین در ایران در رابطه با اینکه چرا چین خواهان همکاری در روند بازطراحی رآکتور اراک است خاطرنشان کرد: بازسازی رآکتور اراک یک مشکل بزرگ در بحث هسته‌ای ایران بود به طوری که در دوران آخر مذاکرات هسته‌ای هر شش طرف با ایران برای بازسازی رآکتوراراک مذاکرات بسیار سختی داشتند. در همین دوران هم بود که چین تلاش کرد در پیشبرد روند کل مذاکرات نقش بسیار پررنگی داشته باشد و به همین دلیل طرح خود را برای بازطراحی این رآکتور مطرح کرد.

وی هدف چین از بازسازی راکتور اراک را نیز این طور تعریف کرد که چین رفیق ایران است و وقتی دوست ما با مشکلی مواجه شود باید دستمان را به سمت آن دراز کنیم. دلیل دیگر این است که چین همواره شریک مهم هسته‌ای ایران بود و مسئولیت خود می‌داند نقش سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند. سومین دلیل ارائه پیشنهاد بازسازی رآکتور اراک از سوی ما نیز این بود که تنها داشتن اراده کفایت نمی‌کند و باید به صورت عملی با ایران همکاری داشته باشیم و نکته مهمتر این است که چین در این زمینه توانایی و تکنولوژی قوی دارد.

جانگ ای همچنین سهم چین در مشارکت و بازسازی راکتور اراک را منوط به کارشناسی و گفت و گوی طرفین پروژه بازسازی دانست و افزود: برای بازسازی رآکتور اراک کارگروهی بین چین، آمریکا و ایران تشکیل شده است. روسای این گروه هم این سه کشور هستند. البته این به آن معنا نیست که رآکتور اراک تنها به عهده ایران، چین و آمریکا است. بلکه هر شش طرف مذاکرات در این کار مشارکت دارند. با کمک چین، ایران با شش کشور توافقنامه و قراردادی را امضا کرد.

وی در مورد هزینه‌های بازسازی رآکتور اراک نیز گفت: باید این کار بر مبنای قراردادهای جزئی تعیین شود که هنوز مشخص نشده است و باید با همکاری شش کشور این جزئیات مشخص شود.

مسئول بخش سیاسی سفارت چین در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با نیروگاه‌های 100 مگاواتی که قرار است چین در ساخت آن با ایران همکاری کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه اطلاعات جزئی در دست نداریم و اطلاعات جزئی در دست شرکت طرف قرارداد با ایران است که این پروژه را در دست گرفته است. ولی این را می دانم که مقامات عالی دو کشور تأکید داشتند که باید در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای همکاری داشته باشیم و به همین دلیل هم رئیس سازمان انرژی اتمی چین به همراه رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کردند. سازمان انرژی اتمی ایران هم توافقنامه‌ای مرتبط با ساخت و ساز نیروگاه اتمی و شیرین‌سازی آب دریا را امضا کردند که این امر حاکی از ظرفیت و پتانسیل زیاد در این بخش‌ها بین دو کشور است.

همکاری‌های فاینانس بانک‌های چینی با ایران

وی همچنین در رابطه با قراردادهای انرژی و حمل و نقل بین تهران و پکن توضیح داد: در سفر هیأت چینی به ایران دو طرف 17 سند همکاری امضا کردند که هر یک از این اسناد از ارزش بالایی برخوردار بود. از همه مهم‌تر پروژه حمل و نقل و قطار سریع‌السیر است که بین تهران و مشهد کشیده خواهد شد. بانک‌های ایران و چین در رابطه با این پروژه قرارداد همکاری فاینانس امضا کردند و قرار است وام‌هایی به این پروژه تعلق گیرد. علاوه بر این دو طرف در پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان تا قم نیز همکاری بلندمدتی داشتند.

پس از سفر رئیس جمهور چین به ایران شرکت‌های طرف قرارداد با یکدیگر در تماس هستند تا هر دو پروژه قطار سریع‌السیر راه بیفتد و ما هم امیدواریم مردم ایران هرچه سریع‌تر سوار قطارهای سریع‌السیر چینی شوند.

جانگ ای گفت: زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی بخش عمده‌ای از روابط دو کشور را تشکیل می‌دهد و به نوعی سنگ توازن روابط دو کشور است. چین واردکننده بزرگ نفت از ایران است و حدود 10 درصد از نفت وارداتی چین از ایران تامین می‌شود. ما در زمان تحریم همواره با وجود فشارهای زیاد از ایران نفت وارد می‌کردیم. فکر می‌کنم با از بین رفتن تحریم‌ها در این زمینه نزدیک با توجه به توسعه و افزایش جمعیت چین، در آینده‌ای میزان واردات نفت ما از ایران افزایش یابد.

در زمان تحریم برای همکاری‌های فاینانس همکاری ویژه‌ای جهت پروژه‌های زیرساخت ایران ایفا کردیم و با لغو تحریم‌های ایران در زمینه فاینانس تغییرات زیادی در این زمینه صورت خواهد گرفت. نوبخت سخنگوی دولت ایران هم اعلام کرد که 9 بانک ایرانی به سوئیفت وصل شده‌اند بنابراین برگشتن ایران به فاینانس بین‌المللی زمینه‌های همکاری با ایران را فراهم کرده است.

بانک آی‌سی‌بی‌سی بزرگترین بانک جهان که یک بانک چینی است برنامه دارد در ایران شعبه ایجاد کند. بسیاری از بانک‌های دولتی چینی برای پروژه‌های ایران فاینانس اختصاص می‌دهند. در آینده حتماً بانک‌های بازرگانی و خصوصی بیشتر چینی به ایران می‌آیند. بنا به شرایط مناسب بانک‌های چینی توانایی سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها را دارند و ما در زمینه‌های زیرساخت از جمله خط راه‌آهن، بزرگراه‌ها، بندرسازی و پالایشگاه‌ها با ایران همکاری خواهیم داشت.

بانک آی‌سی‌بی‌سی بزرگترین بانک جهان که یک بانک چینی است برنامه دارد در ایران شعبه ایجاد کند. بسیاری از بانک‌های دولتی چینی برای پروژه‌های ایران فاینانس اختصاص می‌دهند.

چین به دنبال حل بحران در سوریه و یمن است

سخنگوی سفارت چین در تهران به بررسی رویکرد چین نسبت به تحولات منطقه به ویژه سوریه و یمن پرداخت و گفت: می‌شود گفت دولت چین مسائل و تحولات منطقه را به طور جدی زیر نظر دارد و چندی پیش دولت چین برای حل یکی از مهمترین مسائل منطقه از وزرای امور خارجه و رهبر مخالفان سوریه دعوت کرد به این کشور سفر کنند. ما به طور فعال در مورد مسئله سوریه نقش میانجی گری ایفا می‌کنیم و می دانیم تا امروز بحران این کشور باعث ایجاد مسائل غیر انسانی و ضد بشری بسیاری شده است و به همین دلیل چین در این زمینه کمک های زیادی انجام داده است.

وی ادامه داد: در همین راستا چین نماینده خود را به کنفرانس دوستی در لندن که برای حل بحران سوریه برگزارشد، فرستاد تا بتواند در حل این بحران نقشی ایفا کند.

جانگ ای با بیان اینکه چین تحولات یمن و مسائل این کشور را دنبال می‌کند، تاکید کرد:ما از تلاش های بین‌المللی برای میانجیگری به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز مسئله یمن نیز حمایت و به آنها در این زمینه کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد:از نظر من ایران می تواند نقش پر رنگی هم در حل بحران یمن داشته باشد و به همین دلیل در یکی از مأموریت‌هایم که میزبان سفیر چین در یمن بودم به او پیشنهاد کردم به ایران سفر کند چون معتقد هستم ایران شریک مهمی در مسأله یمن است. او هم به ایران آمد و با مسئولان ایرانی به طور عمیق تبادل نظر و گفت وگو کرد.

مسئول بخش سیاسی سفارت چین در بخش دیگری از گفت و گو اصول سیاست خارجی چین در قبال منطقه را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: سیاست منطقه‌ای چین طبق سه اصل بنا شده است؛ 1- باید بر گفت‌وگوی سیاسی پایبند باشد، 2- هر کشور برای انتخاب مسیر توسعه و آینده حق انتخاب دارد، 3- برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای باید تدابیر همه جانبه بیاندیشیم. ما معتقدیم مبارزه با تروریسم به حل مسائل منطقه‌ای و معضل تروریسم که همگی با هم در ارتباط هستند کمک خواهد کرد و باید در این رابطه تدابیر همه جانبه بیاندیشیم.

چین برای اعزام نیروی نظامی باید موافقت سایر کشورها و سازمان ملل را داشته باشد

جانگ ای همچنین در مورد احتمال اینکه چین کمک‌های نظامی و تسلیحاتی یا حضور نظامی در یکی از کشورهای منطقه داشته باشد، تاکید کرد: ما معتقدیم برای حل و فصل مسائل منطقه راه نظامی یک راهکار منطقی نیست و همیشه مذاکرات سیاسی راهکاری دائمی‌ترهستند. دیپلماسی صلح‌آمیز از اصول اساسی سیاست چین است و این سیاست نه فقط برای این منطقه بلکه به عنوان سیاست بنیادی کلی دیپلماسی چین همواره به کار گرفته می شود و این در حال است که برخی کشورها نیروهای نظامی خود را به سوریه فرستاده‌اند و امروز می بینیم که نتیجه آن چه شد.

وی ادامه داد: در همین راستا باید بگویم همانطور که در کشورهایی مانند سودان نیروهای خود را برای حفاظت از صلح اعزام کردیم توانایی فرستادن نیروی بومی خود به این کشورها را هم دارد اما چین برای فرستادن نیروی نظامی باید موافقت سایر کشورها و سازمان ملل را داشته باشد و این اقدام در جهت حفظ صلح باشد.

دیدار رییس جمهور چین با رهبرایران مانند دوستان قدیمی بود

جانگ ای درباره دیدارهای رییس‌جمهور چین با مقامات ایرانی به‌خصوص مقام معظم رهبری و بازتاب آن در رسانه‌های چین گفت: این دیدار دستاوردها و بازتاب زیادی در مطبوعات چین داشت. با وجود این که این اولین دیدار رییس‌جمهور چین با رهبر ایران بود ولی از آن جا که ایشان در زمان ریاست جمهوری‌شان سفری به چین داشتند، خاطره خوبی در ذهن افراد بین 30 تا 40 سال کشورمان به جای گذاشته‌اند. علاوه بر این اخبار زیادی در رابطه با رهبری ایران در رسانه‌های چین دیده می‌شود و از دیدگاه چینی‌ها شخص رهبر ایران نه تنها یک رهبر مذهبی بلکه مقام عالی محسوب می‌شود که مسئول سیاسی کشور نیز هستند و چینی‌ها وی را یک پیش‌رو و لیدر انقلاب اسلامی ایران و هم‌چنین حافظ ملت ایران می‌دانند.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های رسانه‌های ایران و چین، طرفین از این دیدار راضی و قانع شدند. چین و ایران دو کشور مهم هستند و برای روابط چنین کشورهای مهمی باید برنامه‌ریزی‌هایی در سطوح بالا انجام شود و فکر می‌کنم دیدار صورت گرفته نیز در همین راستا و به منظور ایجاد برنامه‌ریزی در سطح کلان و به صورت راهبردی انجام شد.

جانگ ای با بیان این که خوشبختانه ملاقات شادی بین رهبری ایران و رییس‌جمهور چین برگزار شد و گفت‌وگوها مثبت بود تاکید کرد: با این که این اولین دیدار رییسان‌ دو کشور بود ولی برای هر دو طرف احساسات عمیقی ایجاد شد و آن‌ها به قول چینی‌ها دیداری مثل دیدار دوستان قدیمی داشتند.

سخنگوی سفارت چین با بیان اینکه در دیدار رییس‌جمهور چین با رهبر ایران در رابطه با مسائل مختلفی از جمله موضوعات سیاسی در عرصه بین‌الملل و تحولات منطقه‌ای و حتی نظام بین‌المللی گفت‌وگو شد، افزود: به قول رئیس جمهور چین ما تنها دوست خوب ایران در شرایط مناسب نیستیم بلکه دوست این کشور در روزهای سخت نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رهبر ایران از روابط ایران و چین حمایت کرده است و ما می دانیم که ایشان به روابط دوکشور توجه ویژه ای دارند و آشنایی زیادی با مسائل جزئیات روابط تهران و پکن دارند.

خبرگزاری شینهوا که خبرگزاری دولت چین است عکسی از این دیدار منتشر کرد و از بازتاب گسترده این تصویر در رسانه های مختلف و به ویژه فضای مجازی می‌توان به بازتاب گسترده این دیدار پی برد و این امر نشان دهنده اهمیت دیدار رهبران دو کشور و تاثیر در آن در روابط ایران وچین است.

مسائل منطقه‌ای بدون کمک ایران حل نمی‌شود

مسئول بخش سیاسی سفارت چین در ایران در ادامه ایران را اولویتی در سیاست خارجی چین خواند و افزود: بدون هیچ تردیدی ایران اولویت ما در خاورمیانه است و می‌توان گفت در این مورد از مقام های عالی تا مردم چین با ما هم نظر هستند و پاسخ مشترکی دارند. رئیس جمهور چین نیز هم در دیدار با روحانی و هم در دیدار با شخص رهبرایران بارها تاکید کرد که ایران با موقعیت جغرافیایی که بر روی نقشه دارد از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

شاید از نظر برخی کشورها ایران یک کشور نفت خیز قوی باشد؛ ولی ما تعریفی بیش از این برای ایران داریم. ایران نه تنها منابع نفتی فراوانی دارد بلکه موقعیت ژئوپلوتیک این کشور هم از اهمیت زیادی برخوردار است ایران در مرکز چهارراه آسیای غربی و شمالی آفریقا قرار دارد.

وی تاکید کرد: مهمترین اهمیت ایران در شرایط فعلی این است که مسائل منطقه‌ای بدون کمک ایران حل نمی‌شود و مسائل مربوط به سوریه، یمن و فلسطین نیز با حضور ایران قابل حل هستند . در همین راستا لازم است که برای حل مسائل منطقه‌ای با ایران هماهنگی و ارتباط بیشتری داشته باشیم.

ایران شریک مهم چین در احیاء جاده ابریشم

جانگ ای علت اینکه ایران آخرین مقصد رییس جمهور چین در سفر به منطقه بود را به دلیل اهمیت ایران برای کشورش دانست و گفت: سفر اخیر رئیس جمهور چین اولین سفر منطقه‌ای او بود و ایران را آخرین ایستگاه سفر خود قرار داد که این اقدام نشان دهنده اهمیت ایران برای چین است.

از دستاوردهای این سفر می توان به این موضوع اشاره کرد که ما قبل از این سفر با ایران یک سیستم مشورتی در سطح معاون وزیر داشتیم و در مورد مسائل منطقه‌ای مذاکره می کردیم؛ اما در این سفر تصمیم گرفته شد که سطح روابط خود با ایران را در زمینه همکاری های جامع راهبردی در حد وزیر ارتقا دادیم.

وی ادامه داد:علاوه براین احیاء جاده ابریشم هم برای چین از اهمیت زیادی برخوردار است و ما ایران را شریکی مهم در این زمینه می دانیم و به واسطه نقش مهم ایران مایل هستیم در آینده در جهت پیشبرد جاده ابریشم مباحث صنعتی و مسائل منطقه‌ای با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم و فکر می کنم این امر به واسطه نقش مهم ایران امکان پذیر است.