کد خبر: ۱۱۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۹

موگرینی: اتحادیه اروپا روی کمک ایران و عربستان حساب می کند

 فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد : وی می کوشد مناسبات نزدیکتر این اتحادیه با شورای همکاری خلیج فارس و ایران را تقویت کرده و گسترش دهد و به کمک آنها از تنش های منطقه ای جلوگیری کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir) به نقل از خبرگزاری کویت از بروکسل ، موگرینی پس از یک اجلاس غیر رسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در آمستردام گفت :' ما باب روابط با ایران را بازکرده و می کوشیم تا راههایی برای گسترش این روابط بیابیم و به موازات آن ما دقیقا همین کار را در مورد دوستانمان در خلیج فارس انجام می دهیم . ما به آنها به طور منفرد و جداگانه نگاه نمی کنیم بلکه نگاه ما باهم و در کنار هم است . '

وی گفت:' به گمان من ، روابط حسنه و قوی با کشورهای حوزه خلیج فارس ،بویژه شورای همکاری خلیج فارس به همراه عربستان سعودی و همچنین ایران ، ثمر بخش خواهد بود. '

بحرین ، کویت ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی و امارات شش کشور عضو شورای همکاری هستند.

موگرینی گفت : این وزیران (اتحادیه اروپا )در نشست خود در اواخر جمعه ' بحث بسیار خوبی در مورد ایران و راه های پیشرفت آن داشتند. آنها در ادامه در مورد ' نقشی که اتحادیه اروپا می تواند در تلاش برای جلوگیری از تنش ها در منطقه داشته باشد یا نقشی که در این زمینه داشته و خواهد داشت بحث کرده و سعی دارند تمام انرژیها را در مسیر مثبت نه مختل کننده صرف کنند.

وی ادامه داد : این امر به همکاری ما در مورد سوریه سخت مربوط می شود ولی در عین حال ثبات دیگر کشورها از جمله عراق ، لبنان یا مناقشه یمن را در بر می گیرد و اتحادیه اروپا اهرم فشاری در دست دارد و نقشی بازی می کند که نه تنها توسط ایران بلکه توسط قدرتهای ذی ربط دیگر منطقه و در ابتدا، شورای همکاری به رسمیت شناخته می شود و این نقش ارسال پیام توسل به عقل ،درایت و کاهش تنش و افزایش همکاری تا حد ممکن است.

موگرینی اعلام کرد که وی با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در جریان دیدارش از بروکسل در پانزدهم و شانزدهم فوریه ملاقات خواهد کرد و در تدارک یک ' دیدار مهم ' از تهران به همراه کمیسرهای دیگر اتحادیه اروپا است.

وی همچنین اعلام کرد که وزیر امورخارجه لبنان برای ملاقات با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در جریان نشست ماهانه آنها در بروکسل در پانزدهم فوریه برای بحث در مورد مسائل منطقه ای و بحران سوریه دعوت شده است.

در همین حال،' برت کویندرز ' وزیر خارجه هلند که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت : پس از اجرای توافق با ایران و پس از پیروزی دیپلماتیک سال گذشته ،ما دقیقا در مورد معنا و مفهوم تعامل اقتصادی در منطقه و شرایط اروپا بحث کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران می تواند سازنده ترین نقش را در منطقه داشته باشد.

در همین حال ، موگرینی گفت : وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود با ترکیه ، مقدونیه و صربستان و مونته نگرو نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت بحث و گفت وگوی اساسی داشتند.

وی افزود : ما چه راه حل های مشترکی بیابیم و چه هیچ راه حلی پیدا نکنیم باید تمام بخش های تصمیمات سال گذشته را در برخورد با بحران مهاجرت اجرا کنیم.

*ایرنا