کد خبر: ۱۱۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۴

حضور ترکیه در عراق و بحران ایران و عربستان محور دیدار هاموند و ابراهیم جعفری

  عراق مجددا از جامعه بین‌الملل خواست تا موضع مشخصی را نسبت به نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه اتخاذ کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir) به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، در بیانیه دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق آمده است که وی با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست اهداکنندگان به سوریه در لندن دیدار کرد و در این دیدار در مورد تلاش‌ها برای آرام کردن فضا میان تهران و ریاض گفتگو کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین اعلام کرد که بانک جهانی این تصمیم را دارد تا وام جدیدی را به عراق برای حمایت از بودجه کل این کشور بدهد که به دلیل کاهش قیمت نفت دچار کسری شدیدی شده است.

جعفری بر لزوم این امر تاکید کرد که کشورهای دوست و جامعه بین‌الملل موضع مشخصی را در قبال اقدام ترکیه در خاک عراق اتخاذ کنند.

وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه حضور نیروهای ترکیه‌ای در نزدیکی موصل مداخله‌ای است که حاکمیت عراق را نقض می‌کند، عنوان داشت که عراق این مساله را رد می‌کند و این مساله‌ای است که جامعه بین‌الملل نیز بر آن تاکید کرده است چرا که منطقه شاهد تنشی است که نقش دیپلماتیک گسترده‌ای را برای بازگشت ثبات می‌طلبد.

جعفری گفت، عراق با چالش‌های متعددی از جمله جنگ علیه داعش و کاهش قیمت نفت روبه‌رو است و این امر ایجاب می‌کند که کشورهای دوست به عراق در سایه شرایط کنونی کمک کنند.

وی افزود، عراق پس از آزادسازی مناطق از دست تروریست‌های داعش خواهان پشتیبانی بیشتر برای بازسازی زیر ساخت‌ها است.

وی به این امر اشاره کرد که جامعه عراق نسبت به چالش‌های بزرگی که مقابل آن قرار دارد، یکپارچه است و پارلمان، دولت و تمامی نهادها از مردم عراق از هر دین و مذهب و قومیت و طایفه‌ای که باشند، حمایت می‌کنند و مانع تلاش‌ها برای از بین بردن وحدت ملی می‌شوند.

در این بیانیه آمده است که جعفری در دیدار با هاموند در مورد روند روابط دوجانبه میان بغداد و لندن و اوضاع منطقه و جهان و تلاش‌ها جهت آرام کردن روابط میان تهران و ریاض گفتگو کرد.

فیلیپ هاموند نیز با استقبال از مشارکت عراق با یک هیات عالی رتبه در کنفرانس اهداکنندگان به سوریه و تلاش‌های دیپلماتیک عراق و تمامی تلاش‌ها جهت آرام کردن فضای متشنج در منطقه به ویژه میان ریاض و تهران استقبال کرد.

وی تاکید کرد که انگلیس از روابط خود با عموم کشورها برای جلوگیری از ادامه تنش استفاده خواهد کرد.

هاموند در مورد نقض‌های ترکیه در عراق نیز تصریح کرد که عراق از شرایط دشواری عبور می‌کند و نیازمند کمک تمامی کشورها است، اما این کمک باید با موافقت عراق باشد.

*ایسنا