کد خبر: ۱۱۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۹

اژه‌ای: پرونده مرتبطین جیسون رضایی بسته نیست

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه  17 بهمن در برنامه نگاه یک به بررسی موضوع انتخابات 7 اسفند ماه پرداخت.

حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که فضای انتخاباتی کشور را چگونه ارزیابی می کنید گفت: ان شالله این انتخابات مثل همه انتخابات گذشته پرشور، با رقابت و در کمال امنیت و آرامش و همچنین با شرکت و حضور حداکثری مردم برگزار خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که مردم با قوانین، مسائل انتخاباتی و تخلفات این حوزه آشنا شده اند بیان کرد: باید مراقب شیطنت دشمن و تبلیغات مسمومی که از خارج کشور نشات می گیرد، باشیم.

وی با بیان این که از سال 84 تا به امروز تحولات زیادی داشته ایم بیان کرد: قوه قضاییه با کمک دستگاه های امنیتی و نظامی به جد مسائل را در فضای مجازی و غیرمجازی رصد می کند و بلافاصله تذکر و با تخلفات صورت گرفته برخود لازم را انجام می دهد.

بیش از 40 پرونده مربوط به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است
حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تشکیل 40 پرونده مربوط به تخلفات انتخاباتی گفت: بیش از 40 پرونده مربوط به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است که بخش عمده ی آن ها در فضای مجازی صورت گرفته است.

برخی از اقدامات ضد امنیتی در فضای مجازی صورت می گیرد
معاون اول قوه قضاییه این تخلفات را شامل شایعه پراکنی، توهین، افترا و اقدامات ضد امنیتی دانست و عنوان کرد: برخی از اقدامات ضد امنیتی در فضای مجازی صورت می گیرد

وی با اشاره به این که کسانی که زمینه ساز ناامنی شده باشند جرم انجام داده اند گفت: کسانی که به نهادهای رسمی و قانونی توهین و افترا می زنند سبب بدبینی مردم می شوند که در نهایت جرم انجام داده اند لذا قوه قضاییه این مسائل را رصد می کند و پرونده تشکیل می دهد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که برخی از جرائم جنبه عمومی دارد و دادستان می تواند به موضوع ورود یابد گفت: ستادی در قوه قضاییه به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شده است که دستگاه های دیگر می توانند در رصدجرائم کمک کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بسیاری از این ها ضرورتی ندارد حتماً شکایت خصوصی باشد برخی ممکن است جنبه عمومی داشته باشد و دادستان ورود می کند و لذا اگر کسی به مسئولین انتخابات مثل وزارت کشور و شورای نگهبان توهین کند نیاز به شکایت خصوصی ندارد.

وی با اشاره به این که در این جا خود دادستان وارد می شود افزود: اگر با برخی افراد برخورد نشده فکر نکنند برخورد صورت نخواهد گرفت آن ها باید بدانند که پرونده در حال تکمیل شدن است و به موقع احضار می شوند و رسیدگی صورت خواهد گرفت.

فضای مجازی حیاط خلوتی برای کسی نخواهد بود
حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که نیروی انتظامی، سیستم اطلاعاتی و دستگاه قضایی در حوزه فضای مجازی وارد می شوند ادامه داد: فضای مجازی حیاط خلوتی برای کسی نخواهد بود

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: باید وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد به طوری که ما فقط همه مسئولیت ها را بر عهده نیروی انتظامی و قوه قضاییه نمی دانیم بلکه باید وزارت ارتباطات زیرساخت ها را مورد توجه قرار دهد و یا این که وزارت ارشاد در حوزه فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان این که نیروی انتظامی و قوه قضاییه منتظر سایر دستگاه ها نمی ماند و به جد وارد قضیه می شود افزود: ظرف روزهای اخیر 7،8 نفر در مورد فضای مجازی بازداشت شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: تعداد بیشتری شناسایی شده اند و شاید در هفته جاری و هفته بعد با آن ها برخورد لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که در هفته های اخیر و روزهای گذشته حرف هایی زده شده است که حتماً می تواند مصادیقی از تشویش اذهان عمومی و تحریک افراد برای دست زدن به اعمال خلاف قانون باشد گفت: حتی اگر کسی که این گونه سخنان را گفته باشد، در زمره افراد مسئول باشد نیز تبعیضی قائل نمی شویم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که از انتظارات مردم و چیزی که قانون اساسی و اسلام می خواهد این است که تبعیض قائل نشویم افزود: دستگاه قضایی از کنار تبعیض به راحتی نمی گذرد

مرخصی مهدی هاشمی به انتخابات مربوط نبود
وی درباره مخالفت برخی با دادن مرخصی به مهدی هاشمی اظهار داشت: اعطای مرخصی به این فرد به خاطر انتخابات نبوده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که مهدی هاشمی در خصوص مسائل انتخابات گذشته اتهامی داشته است که حکمش هم نیز صادر شده است ادامه داد: اتفاقاً اشد مجازات هم به وی اختصاص داده شده است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که همه را در مقابل قانون یکسان می بینیم اضافه کرد: امروز این امر در قوه قضاییه برای برخورد یکسان وجود دارد لذا عزم قوه قضاییه در بدون تبعیض بودن است.

وی با اشاره به این که کسانی که در سطح عالی ترین مقام اجرایی کشور بودند تحت تعقیب قرار گرفته و در نهایت احضار شدند گفت: در سنوات گذشته و سال گذشته نیز بحث نظارت داخلی بر قوه قضاییه مطرح بوده است لذا سلامت قوه قضاییه از همه چیز مهم تر است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که عزم قوه قضاییه برای مبارزه با هر نوع جرمی جدی است ادامه داد: قوه قضاییه با جرم برخورد می کند لذا مفسد اقتصادی که در حد مفسد فی الارض باشد حکمش اعدام و اگر مفسد فی الارض نباشد دیگر حکمش اعدام نیست.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این که همه ملزم به رعایت قانون هستیم ادامه داد: قانون، احراز صلاحیت را روشن کرده است لذا برای دستگاه هایی که قانون تایید کرده صلاحیت باید احراز شود.

وی در ادامه با اشاره به مرخصی مهدی هاشمی اظهار داشت: این فرد بر اساسا نظر پزشک نیاز پیدا کرد تا در بیرون از زندان مداوایش ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که مهدی هاشمی در بیمارستانی بیرون از زندان برده شده و تحت درمان قرار گرفت افزود: متهمانی که نیاز به امر پزشکی داشته باشند اگر در تحت مقدورات زندان باشد در آن جا مداوا می شوند و اگر مداوا کفایت پیدا نکند باید به بیرون اعزام شوند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد:  برخی از متهمین تحت نظر با مامور مراقب اعزام می شوند به طوری که پزشک تشخیص می دهد که چقدر باید در بیمارستان بماند و چقدر دوران نقاهت به طور می انجامد.

مهدی هاشمی عمل جراحی داشت و در بیرون از زندان در بیمارستان عمل شد
وی با بیان این که مهدی هاشمی عمل جراحی داشت و در بیرون از زندان در بیمارستان عمل شد بیان کرد: پزشک معالج زمان نقاهت را دو هفته اعلام کرده بود  به طوری که تنها به نظر یک پزشک اکتفا نمی کنیم و 3 پزشک دیگر نیز در اینباره نظر داده اند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا قوه قضاییه در این مورد و یا موارد دیگر تحت فشار بوده است یا خیر عنوان کرد: در مورد این پرونده فشارهایی به قوه قضاییه می آمد لذا مهم این است که دستگاه قضاییه تسلیم نمی شود و وقتی یک طرف یک پرونده دارای ثروت و قدرت باشد حتماً فشار وارد خواهد کرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که در این پرونده تخفیفی هم قائل نشده ایم افزود: در این مرخصی هیچ فشار به قوه قضاییه وارد نشده و متهم بعد از 2 هفته به زندان برگشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا جزئیات پرونده مهدی هاشمی با وجود این که بالای 100 میلیون بوده است منتشر نشده بیان کرد: با دو مشکل در این رابطه مواجه بودیم یکی این است که می گویند حکم قطعی باید منتشر شود اگر حکم طولانی بود  آیا باید به صدا و سیما داده شود و یا این که آیا صدا و سیما پولی می گیرد تا منتشر شود یا روزنامه ها می خواهند پول بگیرند یا نه؟

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: در قانون نیامده که قوه قضاییه موظف به انتشار است و یا این که گفته نشده فقط محکومیت منتشر شود یا دادنامه ها.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ماده 36 قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: احکام قطعی مثل محاربه، فساد فی الارض باید با مبلغش مشخص شود و یا این که باید در روزنامه محلی مورد انتشار قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که پرونده مهدی هاشمی اتهاماتی داشته است گفت: ارتشاء، اختلاس و مسائل ضد امنیتی مجموعاً تحت سه عنوان جرم برای دادگاه از مهدی هاشمی محرز شده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای افزود: این فرد در جرم ارتشاء به ده سال حبس و جزای نقدی 5 میلیون دلاری محکوم شده است و همچنین از بابت اختلاس محکوم به 10 سال حبس و یک میلیارد و خورده ای و همچنین در مورد مسائل امنیتی به 5 سال حبس و 50 ضربه شلاق محکوم شده است.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: اگر ملاک ما قانون است باید ببینیم قانون چه گفته و وقتی می گوید حکم قطعی انتشار یابد یعنی این که  کلی حکم وجود دارد که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است که در روزنامه منتشر شود لذا ممکن است بگویند قوه قضاییه باید پولش را پرداخت کند که چنین چیزی هم نیز برای آن دیده نشده است.

وی با اشاره به این که  برای مهدی هاشمی 25 سال حبس در نظر گرفته شده است گفت: اگر این فرد اقدام به پرداخت نکند اموالی را که دارد ضبط می کنیم.

زمان تشکیل پرونده رحیمی
وی افزود: رحیمی معاون اول رئیس جمهور در دولت گذشته از زمان شروع کارش پرونده برایش شکل گرفته بود اما گرفتن حکم قطعی اش زمان بر شد.

 در ماه های گذشته تعدادی قاضی دستگیر شده است
حجت الاسلام محسنی اژه ای اظهار داشت: در ماه های گذشته تعدادی قاضی دستگیر کردیم که تعدادی از آن بازداشت و برخی سلب صلاحیت شده اند پس عزممان برای هر جرمی جدی است اما آیا در عمل همه جا توانستیم موفق باشیم؟ خیلی از مردم فکر می کنند اگر کسی دزدی کرد باید دستش قطع شود لذا همه دزدها را نمی توان دستشان را قطع کرد و باید حد در موردشان اجرا شود.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص یکی از خواص که دچار جرائم امنیتی شده بود اظهار داشت: ایشان در حال حاضر حبس را متحمل می شوند و هنوز در مورد این پرونده ردمال و جزای نقدی انجام نشده است

وی با بیان این که قانون حدی را برای اجرای ردمال و جزای نقدی نگذاشته گفت: اگر چنان که کسانی که حبس دارند این موضوع به آن ها ابلاغ شود به نفعشان است که این اقدام را انجام دهند و چنانچه مبادرت به پرداخت جزای نقدی نکنند اموالشان شناسایی و دادگاه از آن اموال استیفاء می کند و اگر اموالی نبود قانون پیش بینی کرده زمانی که حبسشان تمام شد بدل از جزای نقدی که دارند دوباره در حبس بمانند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای درباره این که بحث اعاده دادرسی برای این فرد متصور است یا حکم قطعی است اظهار داشت: حکم قطعی است چرا که اگر قطعی نبود وی هم اکنون مجازات زندان را متحمل نمی شد.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود در ارزیابی خود از برجام اظهار داشت: موضوع برجام ابعاد مختلفی دارد، همه ما قبول داریم که غرب از ابتدای انقلاب تا به حال ما را محاصره اقتصادی کرده و جنگ روانی ، تبلیغاتی، نرم و سخت را علیه ما داشته و در سال های اخیر نیز تحریم های سنگین را پیش بینی کرده بود و باورش بر این بود که با این تحریم ها می تواند ایران را به زانو درآورد.

وی اضافه کرد: غرب بر این باور بود که تحریم ها علیه ایران شکننده خواهد بود ولی الحمدلله ایران بر اساس تجربه ای که داشت و بر اساس آموزه های اسلامی، تعلیمات امام راحل، رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در این 37 سال مقاومت کرد و چیزی که سبب شد برخی از این ظلم از سر ملت ایران رفع شود مقاومت مردم بود .

حجت الاسلام محسنی اژه ای اضافه کرد: این تحریم های ظالمانه بود و با هدف به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از رشد و تعالی نظام اسلامی بود که الحمدلله موفق نشدند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این که تیم مذاکره کننده ما زحمت کشید و تلاش کرد تا پرونده هسته ای ایران به ثمر برسد اظهار داشت: البته ما به تمام اهدافمان نرسیدیم و نباید به چیزی که اتفاق افتاده خیلی مباهات کرد البته استقامت ملت ما مباهات دارد.

وی ادامه داد: به کسی که 37 سال به ما ظلم کرده نباید اعتماد کنیم و از آن جایی که ما معتقدیم آمریکا شیطان بزرگ است نمی توان به شیطان اعتماد کرد ضمن این که آمریکا از فرصت پیش آمده برای نفوذ بیشتر استفاده خواهد کرد و ممکن است بخواهد از طرق اقتصادی و فرهنگی به کشور نفوذ کند ضمن این که ما باید در دوران پساتحریم در جهت کمک به تولید کمک کنیم و نگذاریم که دوباره بخواهند اجناس بنجولشان را به ما تحمیل کنند.

تبادل زندانیان آمریکایی موضوعی جدا از برجام بود
حجت الاسلام محسنی اژه ای در خصوص همزمانی تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا با اجرای برجام نیز گفت: ممکن است که این موضوع با یکدیگر قرین شده باشند ولی دو موضوع جدا است.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: یک زمان ما با برخی کشورها قرارداد استرداد مجرمین را داریم با برخی کشورها نیز قرارداد انتقال محکومین را داریم که این بحث ها روشن است اما بعضی مواقع ممکن است مواردی اتفاق بیفتد که در آن جا بر اساس قواعد بین المللی تقاضا می کنیم که از طریق پلیس اینترپل اقدام صورت گیرد که متاسفانه در این مورد کشورهای اروپایی همکاری نمی کنند و در حال حاضر ما چند مفسد اقتصادی فراری داریم که در برخی کشورهای اروپایی هستند و علی رغم همه تلاش های صورت گرفته از طریق پلیس اینترپل تحویل ما نشده اند.

وی با بیان این که زندانیان آمریکایی که مورد تبادل با ایران قرار گرفتند 4 نفر بودند گفت: جرم این افراد جاسوسی بوده و برای آن ها حکم صادر شده بود البته حکم دو نفر از آن ها قطعی شده بود بر اساس تمام موازین قانونی به احکام آن ها رسیدگی شده بود و در حال تحمل کیفرشان شده بودند و برخی از کیفرشان را نیز متحمل شده بودند

حجت الاسلام محسنی اژه ای یادآور شد: یک نفر دیگر از آن ها با نام جیسون رضایی نیز به اتهام جاسوسی دستگیر و محکوم شده بود ولی حکم او در مرحله تجدید نظر خواهی بود و حکم قطعی هنور صادر نشده بود و در مورد یک نفر دیگر نیز هنوز حکمی صادر نشده بود.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: تبادل زندانیان آمریکایی ارتباطی با مسئله برجام نداشت و امری جدا بود که بر اساس تشخیص این اقدام صورت گرفت.

وی اظهار داشت: ایران برای آزادسازی این زندانیان شروطی را مطرح کرده بود و آمریکا نیز این شروط را پذیرفته بود ضمن این که این آمریکایی ها بودند که موضوع تبادل زندانیان را دنبال می کردند و نهایتاً بر اساس تصمیمی که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد این 4 نفر مبادله شدند البته نفر پنجمی هم مطرح بود که آمریکایی بود و بازداشت شده بود ولی جزء این مورد نبود و پرونده جدایی داشت و بعد نیز با روال عادی آزاد شد و ربطی به این 4 نفر نداشت.

پرونده مرتبطین جیسون رضایی بسته نیست
حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که پرونده مرتبطین جیسون رضایی بسته نیست گفت: سیستم اطلاعاتی ما آن ها را می شناسند و به موقع روی آن ها اقدام قضایی صورت خواهد گرفت.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص این که آیا باز زندانی آمریکایی در ایران داریم گفت: ایرانی که تابعیت مضاعف داشته باشد را داریم و جرائم آن ها نیز از همین قبیل است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اخباری مبنی بر جلسات برخی جریانات سیاسی با سفرای خارجی اظهار داشت: اگر چنانچه مراجع رسمی و سیستم اطلاعاتی ما و دستگاه های نظارتی ما به اخبار قابل اعتنایی برسند که به تعبیر ما توجه اتهام به فردی و با مدارک قوی اقتضا کند قوه قضاییه این موضوع را تعقیب می کند والا دستگاه قضایی به صرف شایعه پراکنی نمی تواند وارد میدان شود.

منعی بر عنوان نام بابک زنجانی وجود ندارد/ وی تا این مقطع اموالی را بر نگردانده است
حجت الاسلام محسنی اژه ای در خصوص پرونده ب. ز نیز اظهار داشت: در خصوص این پرونده منعی بر عنوان نام بابک زنجانی وجود ندارد، بابک زنجانی از ابتدای تشکیل پرونده تاکنون حرف هایی را زده که اثبات نشده و تا این مقطع اموالی را بر نگردانده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: تا قبل از اجرای برجام وی همیشه عنوان می کرد که پول دارد اما در تحریم هستیم و نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند لذا از دادگاه مهلت خواست که این مهلت در حال اتمام است و هنوز وجهی پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: پرونده بابک زنجانی یک متهم ندارد و فعلاً سه متهم آن به دادگاه آمده اند و تعداد زیادی متهم دیگر دارد که آن ها نیز متعاقباً به دادگاه خواهند آمد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که در مورد پرونده بابک زنجانی تنها سه مورد را می توان مطرح کرد گفت: در مورد این پرونده شاکی خصوصی وجود ندارد و بلکه قوه قضاییه به عنوان مدعین العموم این فرد را دستگیر کرد نکته دوم این که از آن زمان تاکنون این پرونده یک روز معطل نمانده است و نکته سوم این است قوه قضاییه عزم کرده تا هر حکمی که صادر شود را اجرا کند و هیچ ملاحظه ای صورت نگیرد.

طبق قانون هیأتی بر قراردادهای نفتی نظارت دارد
معاون اول قوه قضاییه همچنین در خصوص قراردادهای جدید نفتی نیز اظهار داشت: طبق قانون هیئتی بر قراردادهای نفتی نظارت دارد که این قراردادها را باید تایید کرد که متشکل از نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و دولت است و علاوه بر این هیئت خود مجلس نیز بر این موضوع نظارت دارد و بازرسی کل کشور نیز وارد موضوع شده و در حال بررسی این مسئله است بنابراین با توجه به حساسیت دستگاه های نظارتی ضرورتی برای ورود دستگاه قضایی جز بازرسی کل کشور نمی بینیم.

وی در انتهای این برنامه در خصوص پرونده پدیده شاندیز نیز اظهار داشت: قوه قضاییه در این پرونده فقط با شاکی خصوصی  تشکیل پرونده نداده بلکه این خود قوه قضاییه بود که با توجه به تبلیغاتی که صورت می گرفت احساس بررسی بیشتر کرد و ابتدا تبلیغات صورت گرفته را منتفی کرد و سپس نیز اقدام به بررسی دفاتر فروش این مجتمع کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای اظهار داشت: ستادی هم اکنون  تحت عنوان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و ستادی در دادستانی مشهد مقدس تشکیل و این پرونده را مورد رسیدگی قرار می دهند و تا آن جایی که خلاف صورت گرفته باشد و قابل اصلاح باشد اصلاح خواهد شد و بخشی از کار که صحیح است ادامه پیدا می کند و بر اساس اطلاعاتی که داریم مردم به حقشان خواهند رسید.