کد خبر: ۱۱۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۷

انتقاد لاریجانی از وضعیت نشر در کشور

 علی لاریجانی در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم که در مصلی قدس برگزار شد گفت: برگزاری این نمایشگاه یک رویداد فرهنگی بسیار مهم است که در رشد فرهنگی استان ها و گردش کار در حوزه فرهنگ کتاب موثر است.

به گزارش تابناک، وی ادامه داد: حضور ناشران مختلف باعث ایجاد بلوغ فکری در جامعه و همچنین به وجود آمدن شرایط فرهنگی جدیدی در استان می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط نشر در کشور مناسب نیست، تصریح کرد: ناشران از اقشار فرهیخته جامعه هستند، این صنف قانع، با وجود مشکلات در جامعه فعالیت می کند اما در مجموع شرایط اقتصادی نشر بسامان نیست.

وی با اشاره به ملاقات های مختلف با ناشران گفت: علی رغم وجود معافیت هایی در حوزه نشر، باید توجه داشت وضعیت این بخش مناسب نیست که البته وضعیت اقتصادی کشور در این موضوع تاثیرگذار بوده و براساس گزارش های واصله هزینه خرید کتاب در سبد مردم تقلیل یافته، به دلیل اینکه نیازهای ضروری دیگری باید تامین شود که این موضوع باعث نزول جایگاه کتابخوانی در کشور شده و به مرور مشکلاتی برای سطح فکری جامعه به وجود می آورد.

لاریجانی ادامه داد: در تئوری های مهم اقتصادی اصل و بنای رشدیافتگی را منوط به توسعه دانایی کرده اند که در صورت کم شدن سهم کتاب در سبد مردم، می توان گفت این موضوع هشداردهنده است و باید علاج شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارها برای رفع مشکلات این است که درآمد سرانه مردم تغییر کند که البته در سال های گذشته به دلیل وجود مشکلات داخلی و اعمال تحریم ها، شرایط اقتصادی سختی به وجود آمد که با رفع تحریم ها، شرایط جدیدی به وجود می آید که در صورت استفاده از این شرایط، تولید و بخش اقتصادی سامان می یابد که این در بازار نشر نیز تاثیرات مثبتی به همراه دارد. البته فارغ از این موضوعات باید تدابیر و راهکارهای دیگری نیز اتخاذ کرد، به دلیل اینکه مسائل دیگری در حوزه نشر وجود دارد که باید حل شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: مسایلی که در توزیع کتاب وجود دارد سالهاست که مورد بحث است، البته راهکارهایی در این خصوص پیگیری شده که بی تاثیر نبوده اما نتوانسته مشکلات را کاملا حل کند.

وی گفت: کارهای نمایشگاهی در استان ها کمک کننده است اما نمی تواند مشکلات را به صورت دائمی حل کند، در این راستا اخیراً با عزیزان تعاونی ناشران قم جلسه ای داشتم که پیشنهاداتی برای حل مشکل توزیع کتاب مطرح شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه موسسه ای تاسیس شود تا با استفاده از ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در کل کشور به بهبود وضعیت نشر و توزیع کمک کند، شاید فکر درستی باشد که البته دولت باید در این رابطه حمایت کند و در حال حاضر که موضوع تدوین بودجه و برنامه ششم توسعه مطرح است، می توان به این بخش توجه کرد تا ساماندهی صورت گیرد، شاید به بهبود چرخه اقتصادی ناشران کمک کند.

وی گفت: امیدوارم با پخته تر شدن و توجه به موضوعات مذکور، موسسه پایداری شکل گیرد تا به ناشران کمک شود و برای موسسات قم که روی معارف اهل بیت (ع) تمرکز دارند نیز مفید باشد.

لاریجانی افزود: در دنیای اسلام باید به موضوع صادرات کتاب توجه شود به دلیل اینکه انجام این مهم به ترویج معارف اهل بیت (ع) و اقتصاد نشر کمک می کند. البته در بخش صادرات کتاب کارهای کوچکی انجام گرفته که باید نقایص آن برطرف شود.

وی ادامه داد: باید به موضوعاتی مانند صحافی کتاب ها توجه لازم شود، به دلیل اینکه رقابت جدی در این رابطه وجود دارد و باید سرمایه گذاری لازم انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما آماده ایم که از طریق صندوق توسعه ملی کمک های لازم را فراهم کنیم تا تجهیزات لازم از طریق بخش خصوصی برای تقویت بخش نشر و صنایع جانبی آن فراهم شود.

وی بیان کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، برای تقویت بخش نشر برای صادرات کتاب می توان مشوق های صادراتی در نظر گرفت، مخصوصاً در زمینه صادرات کتاب های عربی، می توان کارهای خوبی انجام داد که به رونق فکری در عالم اسلام و چرخه اقتصادی نشر کمک می کند، البته برای فراهم شدن شرایط استفاده ناشران از مشوق ها برای صادرات کتاب هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند پیشنهاداتی ارائه کند تا سرمایه گذاری در این رابطه انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر امیدوارم با تغییر شرایط اقتصادی و با توجه به به سرانجام رسیدن موضوع هسته ای وضعیت اقتصادی بهبود یابد تا جایگاه کتاب در سبد هزینه های خانوارها رفیع شود که انجام این مهم به رشد فرهنگی کشور کمک می کند.

وی در پایان افزود: از تمامی برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تشکر می کنم و آنان را تحسین می کنم به دلیل اینکه کار آنان باعث بالندگی فرهنگی در کشور می شود.