کد خبر: ۱۱۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۷

بویینگ به دنبال قراردادهایی با ایران

 معاون شرکت مشاوره هواپیمایی «آویاتس» با تاکید بررقابت شرکت های « بویینگ» و«ایرباس» گفت: محتمل است که شرکت آمریکایی بویینگ به آرامی به دنبال کسب قراردادهایی با ایران باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر)، بویینگ پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 درایران بزرگترین تامین کننده هواپیماهای غیرنظامی برای این کشوربود و با وجود تیرگی روابط دو کشور، ایران ازآن زمان تاکنون به استفاده ازاین هواپیماها درچند دهه گذشته ادامه داده است.

این پایگاه خبری درگزارشی به شرح زیر نوشت: به عنوان بخشی از توافق هسته ای اخیر و برداشته شدن تحریم ها، بویینگ یک بار دیگر مجاز است که به ایران هواپیما بفروشد وایران نیز به شدت خواستار نوسازی هواپیماهای تجاری خود است.

هفته گذشته ایران برنامه اولیه ای برای خرید 118 هواپیما ازشرکت «ایرباس» مستقر در فرانسه درقالب قراردادی به ارزش حدود 27 میلیارد دلار اعلام کرد.

بااین حال، «گوردون جاندرو» سخنگوی شرکت بویینگ می گوید: اگر بنا باشد به شرکت های تایید شده ایرانی هواپیما بفروشیم، گام های مختلفی وجود دارد که باید برداشته شود اما فعلا به ارزیابی شرایط ادامه می دهیم.

«آدام پیلارسکی» معاون رئیس شرکت مشاوره هواپیمایی «آویاتس» می گوید که احتیاط شرکت بویینگ درزمینه هرگونه قراردادی با ایران کاری عقلانی است.

وی افزود : موضوعات حقوقی پیچیده مختلفی وجود دارد که وکلا باید آنها را بررسی کنند.

براساس این گزارش، شرکت های بویینگ وایرباس درسطح جهانی برای فروش هواپیما رقابت دارند اما پیلارسکی می گویدکه دلیلی برای هراس بویینگ ازشکست دربازار ایران وجود ندارد.

معاون شرکت آویاتس درعین حال تاکید کرد: طبیعی است هرکشوری که می خواهد هواپیما خریداری کند ازبرگ شرکت های دیگر برای چانه زنی برسر قیمت درقرارداد استفاده کند و محتمل است که بویینگ هم اکنون بی سر وصدا به دنبال قرارداد با ایران باشد.

معاون شرکت مشاوره ای آویاتس تاکید کرد: بسیار تعجب خواهم کرد اگر ایران فقط از شرکت ایرباس هواپیما خریداری کند وازبویینگ هیچ هواپیمایی نخرد. این امر برای من شگفتی بزرگی خواهد بود و اصلا منطقی نیست.

ازسوی دیگر، «ریچارد ابولافیا» (Aboulafia) ازتحلیلگران شرکت مشاوره هواپیمایی «تیل گروپ» می گوید که ایران ممکن است بجای خرید، تصمیم به اجاره هواپیماهای جدید بگیرد.

وی می گوید که ازدست دادن قرارداد تاثیر زیادی بر بویینگ نخواهد داشت.

ابولافیا افزود : حتی اگر بویینگ هواپیمایی به ایران نفروشد، این شرکت می تواند از راه دیگری پول زیادی به دست آورد؛ بسیاری ازاین جت های قدیمی ایران که هنوز در ایران مورد استفاده هستند به شدت نیازمند قطعات یدکی بویینگ و تعمیر ونگهداری هستند.

منبع: ایرنا