کد خبر: ۱۱۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۳

مسافران قدرتمندترین موشک

 با نزدیکتر شدن تاریخ پرتاب قدرتمندترین موشک جهان که متعلق به ناسا است، این سازمان به ارائه جزئیات بیشتری در مورد آنچه قرار است بر روی موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) به فضا ارسال شود، پرداخته است.
 
به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛ این سازمان از 13 ماهواره کیوب‌ست رونمایی کرده که قرار است بر روی SLS (قدرتمندترین موشک جهان) به فضا پرتاب شود. برخی از ماهواره‌ها قرار است به نظارت بر سیارکها بپردازند و سایرین اطلاعاتی در مورد ماه جمع‌آوری خواهند کرد.
 
نخستین پرواز بدون سرنشین این موشک موسوم به ماموریت اکتشافی 1 ، به انتقال کپسول اوریون ناسا به فضا خواهد پرداخت و در کنار آن، ‌طیفی از ابزارهای علمی با هدف نزدیکتر کردن انسان به ماه ارسال خواهند شد.
 
چندی پیش ناسا از سه ماهواره رونمایی کرده بود که همراه با اوریون پرتاب خواهند شد. ماهواره BioSentinel با خود مخمرهایی را برای مشاهده تاثیر تابش فضای عمیق بر موجودات زنده حمل می‌کند. ماهواره NEA Scout با یک سیارک کوچک دیدار خواهد کرد و ماهواره Lunar Flashlight به نظارت بر رسوبات و منابع یخ بر روی ماه خواهد پرداخت.
 
اکنون ناسا چهار ماهواره دیگر را برای کمک به بررسی‌های علمی فضای عمیق معرفی کرده است. ماهواره Skyfire که توسط شرکت لاکهید مارتین تولید شده،‌اطراف ماه گردش کرده و داده‌های حسگر را برای ارتقای درک انسان از سطح ماه جمع‌آوری خواهد کرد. ماهواره Lunar IceCube دانشگاه ایالتی مورهد نیز در فاصله نزدیک در حدود 100 کیلومتری سطح این قمر به جمع‌آوری اطلاعات در مورد یخ‌آب و سایر منابع خواهد پرداخت.
 
ماهواره LunaH-Map به بررسی گوشه‌های تاریکتر ماه پرداخته و دهانه‌ها و سایر بخشهای اطراف قطب جنوب این قمر را برای نقشه‌برداری از هیدروژن مورد نظارت قرار خواهد داد. در همین حین، ماهواره CuSP به عنوان یک ایستگاه هواشناسی عمل کرده، ذرات و میدان‌های مغناطیسی درون فضا را سنجیده و امکان استفاده از شبکه‌ای از ایستگاه‌ها برای نظارت بر آب‌وهوای فضا را بررسی خواهد کرد.
 
بنا بر اعلام ناسا، برای شش جایگاه باقی مانده در SLS، این سازمان سه ماهواره دیگر را طی رقابت Cube Quest برای ساخت کیوب‌ست‌ها انتخاب خواهد کرد و سه ماهواره دیگر توسط شرکای بین‌المللی انتخاب خواهند شد.
 
این ماهواره‌ها پس از جدا شدن کپسول اوریون از مرحله بالایی و زمانی که فضاپیما در فاصله ایمنی از موشک قرار گرفت، در فضا مستقر خواهند شد.

*ایسنا