کد خبر: ۱۱۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۳۶

پيام واحد عارف- مطهری

  اصلاح‌طلبان به اين راحتي‌ها صحنه انتخابات را رها نمي‌كنند. آنها نيت كرده‌اند تا به هر نحوي كه شده تركيب مجلس را تغيير دهند. ماندن در ميدان رقابت، ايستادگي در برابر نامهري‌ها و تلاش براي اميدوار نگه داشتن مردم و ارايه ليست قابل دفاع از جدي‌ترين راهبردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در شرايط فعلي است.

راهبردهايي كه روز گذشته در همايش انتخاباتي حزب اعتماد ملي و توسط چهره‌هاي شاخص اين جريان سياسي از جمله محمدرضا عارف، رسول منتجب‌نيا، هادي خامنه‌اي، مصطفي كواكبيان و علي ابوالحسني اعلام شد. هر چند اصلاح‌طلبان در اين همايش ميهمان ديگري هم داشتند؛ علي مطهري. فرزند شهيد آيت‌الله مطهري هم با حرف‌هايش نشان داد كه ديگر اصولگرا نيست و دغدغه‌هايي از جنس اصلاح‌طلبان دارد.

 محمدرضا عارف در همايش انتخاباتي حزب اعتمادملي با عنوان قانون‌مداري، اعتماد ملي و انتخابات با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان هميشه يار و ياور انقلاب بوده و هستند، اظهار داشت: اصلاح‌طلبي جريان اصلي انقلابي است و هيچگاه از نظام كنار نمي‌كشد. عارف تاكيد كرد: نگاه راهبردي ما اين است كه اصلاح‌طلبان همواره حضور داشته باشند زيرا آنها خود را صاحب و مديون انقلاب مي‌دانند.

وي يادآور شد: ما بايد تحت هر شرايطي در انتخابات حضور داشته باشيم. عارف با اشاره به مظلوميت اصلاح‌طلبان گفت: جريان رقيب ما با در دست داشتن تريبون‌هاي عمده هر كاري خواسته عليه ما انجام مي‌دهد؛ حتي ما شاهديم كه براي برگزاري يك همايش نمي‌توانيم سالني را بگيريم ولي من مي‌خواهم بگويم كه آنان چه نتيجه‌اي گرفته‌اند جز اينكه روز به روز محبوبيت ما پيش مردم افزايش يافته است.

وي تاكيد كرد: اگر جرياني بخواهد به وسيله اهرم قدرت به ما فشار وارد كند، بداند مردم پاسخ آنها را مي‌دهند خصوصا در انتخابات، همان‌طور كه در سال ٩٢ اين موضوع رخ داد.

 پنج راهبرد اصلي اصلاح‌طلبان
عارف با تاكيد بر اينكه بايد بگذارند احزاب قانوني اصلاح‌طلب حرف‌هاي‌شان را بزنند، گفت: راهبرد ما روشن است؛ وفاداري به آرمان‌هاي انقلاب، پرهيز از حواشي، حفظ منافع ملي و حضور آرام و همراه با اميد و تدبير از راهبردهاي ما است.

وي ادامه داد: ما در كمتر از ٢٠ روز آينده با انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رو به رو هستيم و با توجه به اهميت اين دو مجلس، ضرورت دارد كه حضور حداكثري در انتخابات داشته باشيم و حماسه‌اي مانند خرداد ٩٢ خلق كنيم. عارف يادآور شد: با توجه به ارجحيت منافع ملي بر منافع جناحي بايد مشاركت اصلاح‌طلبان حداكثري باشد و ما شاهد حضور فراگير جبهه اصلاحات با هدف استمرار حاكميت تدبير و اميد باشيم.

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: ما بايد مسيري را كه در خردادماه ٩٢ آغاز كرديم با جديت بيشتر ادامه دهيم.

عارف اضافه كرد: بر اين اساس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با حضور همه احزاب بزرگ اصلاح‌طلبي تشكيل شد و در اين راستا تصميم‌گيري‌هاي خوبي براساس واقعيات كشور، ضرورت اعتمادسازي اصلاحات انجام شده است.

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان اضافه كرد: ما تلاش خواهيم كرد شكاف‌ها و زاويه‌هايي كه با بخش‌هايي از حاكميت به ما تحميل شده را رفع كنيم.

 وي اضافه كرد: برنامه راهبردي و اجرايي شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان حضور حداكثري تحت هر شرايطي است و بايد هر اقدامي را براساس قانون و مراجع قانوني انجام دهيم.

خواستار حضور حداكثري مردم در انتخابات هستيم
عارف با بيان اينكه ما شعار اميد و آرامش و رونق اقتصادي را سرلوحه كار خود قرار داده‌ايم، اضافه كرد: ما برنامه‌اي در پنج بخش براي مجلس آينده آماده كرده‌ايم كه ٢٧ محور آن مربوط به وضعيت محيط زيست است كه ما آن را در اختيار مردم قرار داده ايم. رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: با توجه به رد صلاحيت گسترده چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه البته ما به آن گلايه جدي داريم ولي راهبرد ما تغييري نكرده و ما باز هم خواستار حضور حداكثري مردم در انتخابات هستيم. وي اضافه كرد: ما بعد از اين انتخابات، انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها را در سال ٩٦ در پيش داريم كه بايد خود را براي آن آماده كنيم.

برنامه جامع اصلاحات با ۱۲۸ محور
وي با بيان اينكه ما با توجه به اين راهبرد به شعار اميد، آرامش و رونق اقتصادي رسيديم، اظهار كرد: برنامه جامعي با ۱۲۸ محور تهيه شده است كه در پنج بخش برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس آينده را ارايه كرده است. ما در اين برنامه بخش ويژه‌اي را در ۲۸ محور براي محيط زيست در نظر گرفته‌ايم.

بايد تلاش كنيم وزن ليست را بالا بياوريم
عارف اضافه كرد: ما پذيرفته ايم در فضايي غيررقابتي و نابرابر هستيم ولي بايد از مسائل حاشيه‌اي و مسائلي كه به ما تحميل مي‌شود پرهيز كنيم و بايد تحت هر شرايطي مسووليت خود را در مقابل نظام انجام دهيم. وي با تاكيد بر اينكه ما بايد مجلسي را شكل دهيم كه در راس امور باشد، گفت: آنچه امروز به عنوان ضرورت وجود دارد اين است كه همه اصلاح‌طلبان چه آنان كه كانديدا هستند و چه آنان كه كانديدا نيستند تلاش كنند وزن ليست ما بالا رود.

مي توانيم با همه رد صلاحيت‌ها پيروز شويم
وي افزود: متاسفانه ما نتوانسته‌ايم به دليل برخي ردصلاحيت‌ها از برخي چهره‌هاي شاخص استفاده كنيم؛ از اين رو در ليست مان از برخي نخبگان استفاده كرده‌ايم كه ممكن است شهرت زيادي نداشته باشند كه اين مشكلي جدي است؛ اين مشكل را چهره‌هاي شاخص مي‌توانند حل كنند و راه آن، معرفي اين افراد به جامعه است. عارف خاطرنشان كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته ما خواهيم توانست در انتخابات مجلس پيروز شويم.

طرح فام؛ فرم ارزيابي كانديداها
عارف اظهار داشت: طرحي به نام «فام» -فرم ارزيابي كانديد‌اها- را بر اساس شاخص‌هاي علمي فرستاده‌ايم كه به همه حوزه‌ها ارسال شده است. بررسي اين فرم‌ها با وسواس انجام خواهد شد تا سعي كنيم بهترين‌ها را معرفي كنيم. اين وظيفه را با تمام وجود حس مي‌كنيم. سهم‌خواهي را كنار گذاشته‌ايم و سعي مي‌كنيم شايستگان را انتخاب كنيم. عارف با بيان اينكه سعي مي‌كنيم اطلاعات را در اختيار مردم بگذاريم، اظهار داشت: از همه عزيزان چه رد‌شدگان چه تاييدشدگان خواهش مي‌كنيم با تمام توان به ميدان بيايند. راهبردمان اين است كه با حضور مستمر در صحنه بمانند و يقينا با اين تصميم ما پيروز انتخابات هستيم.

تلاش خواهيم كرد كمك حال دولت باشيم
عارف با بيان اينكه براي آنكه بتوانيم برجام‌هاي ديگري در بخش اقتصادي داشته باشيم، تصريح كرد: بايد جايگاهي تاثيرگذار داشته باشيم و با حضور مردم و مشاركت مردم و نقش‌آفريني اصلاح‌طلبان هدف‌هاي دو سال گذشته‌ را دنبال كنيم.

 وي افزود: ما اگر خوب عمل كنيم پيروز هستيم و تمام تلاش‌مان اين است كه كمك حال دولت باشيم تا بتوانيم برجام‌هاي ديگر به خصوص برجام‌هاي اقتصادي را به ثمر برسانيم.

عارف همچنين در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بايد همه احزاب، دستاندركاران انتخابات، اعضاي هيأت نظارت بر انتخابات مرُ قانون را ملاك قرار دهند چرا كه در اين صورت است كه بسياري از مشكلات و چالش‌ها رفع خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر ليست نهايي تاييد صلاحيت‌شده‌ها بيرون بيايد و افراد شاخص شما تاييد نشده باشند واكنش شما چيست، افزود: البته بنده عضو حزب نيستم. ما جبهه اصلاحات را در اختيار داريم و ان‌شاءالله ليستي خواهيم داد كه مردم با خيال راحت به همه آن ليست رأي بدهند. وي ادامه داد: ليست ما ظرف يكي دو روز آينده نهايي خواهد شد چرا كه ما هنوز منتظر راي نهايي شوراي نگهبان هستيم و آخر وقت امروز (دوشنبه) گفته‌اند صلاحيت برخي‌ها قطعي خواهد شد.

منتجب‌نيا: براي جلوگيري از ورود نااهلان و نامحرمان حضور در انتخابات مهم است
رسول منتجب‌نيا هم در اين همايش اظهار داشت: اصلاح‌طلبان هميشه يار و ياور انقلاب بوده‌اند، چون جريان اصلاحلات جريان اصيل انقلاب است و هيچگاه با نظامي كه در تشكيل آن سهم اصلي را داشته در نيفتاده است چراكه اين نگاه راهبردي اصلاحات است، بنابر اين تحت هر شرايطي بايد حضور داشت. مردم مثل سال ۹۲ سر صندوق‌هاي راي به تندروها پاسخ مي‌دهند. او تاكيد كرد: با وجود اينكه فكر مي‌كردند فاتحه جريان اصلاحات خوانده شده است اما اصلاحات همچنان سر پا و فعال است، اما ظاهرا بنا نيست تندروها درس بگيرند. در شرايطي كه حضور حداكثري مردم الزام است، تحمل ندارند. منتجب‌نيا ادامه داد: اما ما اصلاح‌طلبان چاره‌اي جز حضور فعال و تشويق و ترغيب مردم به حضور در انتخابات نداريم و بايد چهره‌هاي شاخص خود را با راي بالا به مجلس بفرستيم تا نشان دهيم ملت با وجود بي‌مهري‌ها با تمام قوا در ميدان حاضر مي‌شوند تا راهي را براي ورود نا‌اهلان و نامحرمان نگذارند.

مطهري: اميدوارم گام دوم برداشته شود تا اين افراطي‌گري‌ها تمام شود
علي مطهري هم در همايش حزب اعتماد ملي تهران، با تبريك سالروز پيروزي انقلاب اسلامي گفت: آرمان اصلي انقلاب ما در يك كلمه اسلام بوده است و اگر بخواهيم اين آرمان را ريز و تجزيه كنيم، بايد بگويم آرمان‌هايي نظيرعدالت، آزادي، استقلال اعم از سياسي و فرهنگي و اخلاق و معنويت و احترام به حقوق ملت از آرمان‌هاي اصلي انقلاب بوده و ما به سوي آنها در حال حركت هستيم.

وي بر لزوم ارزيابي مسير طي شده در طول سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي تاكيد كرد و گفت: ما بايد ببينيم در كجاي راه هستيم و تا آرمان‌ها چقدر فاصله داريم و به كدام آرمان‌ها نايل شده‌ايم تا راه را گم نكنيم. مطهري با بيان اينكه در بسياري از اين آرمان‌ها به طور نسبي موفق و در بعضي دچار فراز و نشيب بوده‌ايم، ادامه داد: بايد در بررسي‌ها مشخص شود كه در كدام دوره‌ها موفق‌تر بوده و هر حركت اشتباهي را نيز بايد اصلاح كنيم. هر حركتي محتاج اصلاح مستمر است و اين طور نيست كه هر حركتي خود به خود به سوي اهدافش پيش برود بلكه دچار انحرافاتي مي‌شود كه روشنفكران، بزرگان و انديشمندان دايم بايد به فكر اصلاح باشند.

وي نفوذ انديشه‌هاي بيگانه، تجددگرايي افراطي، رخنه فرصت‌طلبان، ناتمام گذاشتن نهضت و ابهام طرح‌هاي آينده را از آفت‌هاي نهضت اسلامي از ديدگاه شهيد مطهري عنوان كرد و افزود: امروز نهضت و انقلاب ما دچار نفوذ و رخنه فرصت‌طلبان و كم شدن خلوص نيت‌ها است.

مطهري به دوران پس از انتخابات سال ٨٨ اشاره كرد و گفت: در سال‌هاي اخير و بعد از حوادث سال ٨٨ به نظر مي‌رسد گروهي پيدا شده‌اند كه خود را صاحب اصلي انقلاب معرفي مي‌كنند و درصدد هستند كه انقلابيون اوليه را به حاشيه برانند و براي اين كار تلاش مستمري هم انجام مي‌دهند.

مطهري با تاكيد بر اينكه كم شدن اعتقادات اين تفرقه‌اي كه بر انقلاب حاكم است را پديد آورده است، خاطرنشان كرد: به ياد داريم كه امام(ره) چه مقدار بر مساله وحدت كلمه تاكيد داشت.
انقلاب ما با وحدت ميان اقشار مختلف جامعه پديد آمد اما امروز اين وحدت كمرنگ شده و ناشي از كم شدن خلوص نيت‌ها است.

وي ظلم، فساد اخلاق، تفرقه، تشتت و ترك امر به معروف و نهي از منكر را به عنوان چهارعامل انقراض جوامع بشري از منظر قرآن دانست و اظهار كرد: ما شاهد كم رنگ شدن نقش مردم در انقلاب هستيم. ما نبايد با انتخابات قهر كنيم. در انتخابات مجلس نهم تحريم اصلاح‌طلبان يك اشتباه بود و باعث شد مجلسي مانند مجلس نهم تشكيل شود كه به مراتب از مجلس هشتم ضعيف‌تر بود. مطهري با بيان اينكه در مجلس هشتم افراد خوش فكر و درد مند بودند كه مي‌شد با آنها درددل كرد، ادامه داد: در مجلس كنوني تعداد اين افراد به ١٠ نفر نمي‌رسد. اگر امروز هم مشاركت نداشته باشيم باز اين حادثه تكرار مي‌شود.

مطهري به ردصلاحيت داوطلبان مجلس اشاره كرد و گفت: با وجود همه ردصلاحيت‌ها معتقدم مردم ما بايد با شور و نشاط در انتخابات اسفندماه شركت كنند و به افراد خوش فكر و معتدل راي دهند تا تركيب مجلس تغيير كند و خانه‌تكاني در محلي فعلي انجام شود. وي تاكيد كرد: بنده همواره گفته‌ام چه تاييدصلاحيت شوم و چه نشوم بايد مردم را به شركت در انتخابات تشويق كرد. ان‌شاءالله گام دوم در مجلس دهم برداشته شود تا اين افراطي‌گري‌ها كه نه از اسلام نشات گرفته و نه از عقل، تمام شود و انقلاب در مسير درست خود قرار گيرد.

لوح تقدير اعتماد ملي براي مطهري
در ادامه اين مراسم رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي لوح تقديري براي زحمات علي مطهري در مجلس نهم اهدا كرد. مطهري گفت من خود را شايسته كلماتي كه در اين لوح به كار رفته نمي‌بينم اما شايد چون ديگران در اين عرصه كاري نمي‌كنند كارهاي من پررنگ مي‌شود.

سيد هادي خامنه اي: بايد از فرصت انتخابات استفاده كنيم
در ادامه اين همايش سيد هادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام طي سخناني با تاكيد بر اينكه مردم بايد آگاهي فرهنگي و آموزش كافي را نسبت به امور سياسي كسب كنند، گفت: ما بايد از گذشته خود درس بگيريم و در دوره انتخابات نيز از فرصت استفاده كرده و حرف حق را بيان كنيم و مردم نيز با كسب آموزش و ارتقاي دانش خود در مسائل سياسي و فرهنگي وارد عرصه تصميم‌گيري براي سرنوشت خود شوند.

سيد هادي خامنه‌اي اظهار داشت: در آستانه يكي از انتخاب‌هاي مهم تاريخ هستيم كه علاوه بر خصوصيت مشترك انتخاب‌هاي مكرر پس از انقلاب، اين بار شرايط ويژه‌اي وجود دارد و خواهد داشت. دبير كل مجمع نيروهاي خط امام گفت: اكثريت قاطع اين ملت كه بايد همواره رونق‌بخش مناطق انتخاباتي در كشور باشند، از معرفي كانديداهاي درجه يك و مورد نظر خود محرومند، ولي در عين حال به دليل وابستگي جدي به انقلاب و شرايط انقلاب در سطح جهاني همه دوستان و برادران و خواهران وابسته به اصلاحات گفته‌اند به هر حال در انتخابات شركت خواهند كرد.

كواكبيان: مجلسي شايسته ريل‌گذاري دولت تشكيل شود
 مصطفي كواكبيان، دبير كل حزب مردم‌سالاري هم در اين همايش گفت: بايد تلاش كرد تا اراده مردم بر همه‌چيز حاكم شود. اصلاح‌طلبان مي‌خواستند تا اكثريت مجلس آينده به دست نخبگان واقعي و اهل درد مردم باشد.

وي افزود: اگر مي‌خواهيد همين مجلس باقي بماند پاي صندوق راي نياييد اما اگر به دنبال تغيير هستيم همه بايد پاي صندوق راي حاضر شويم. وي با تاكيد بر اينكه افتخار ما اين است كه اصلاح‌طلب هستيم، اظهار كرد: هيچ كسي حق ندارد كه اصلاح‌طلبان را برانداز بداند.. وي ادامه داد: اصلاح‌طلبان بر اين اعتقادند كه بايد مجلسي كه ريل گذار كار دولت است، ساخته شود.

ابوالحسني: پاداش اصلي حزب تجارت قدرت است
رحيم ابوالحسني، رييس ستاد انتخاباتي حزب اعتمادملي هم درباره علت عدم پايداري احزاب در كشور گفت: علت عمده ناپايداري احزاب در كشور اين است كه اجازه نمي‌دهند حزب كاركرد داشته باشد و در قدرت نقشي داشته باشد. رييس ستاد انتخاباتي حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اينكه پاداش اصلي حزب، تجارت قدرت است، اظهار كرد: وقتي اجازه وجود چنين پاداشي داده نمي‌شود در كشور نيازي به حزب ديده نمي‌شود.

تاكيد اصلاح‌طلبان بر ضرورت تشويق مردم براي حضور در انتخابات
محمدرضا عارف همچنين در گردهمايي حزب اراده ملت ايران كه با موضوع «جوانان، انقلاب و انتخابات» برگزار شد با اشاره به نقش جوانان در انتخابات سال ٩٢ گفت: براي انتخابات جوانان بزرگ‌ترها را به جلو هل دادند كه نتيجه آن حاكميت تدبير و اميد و برجام است. اكنون جوانان بايد حماسه ديگر خلق كنند و نبايد قهر در قاموس جوانان قرارگيرد.

وي در ادامه تاكيد كرد: بايد در فاصله باقي مانده تا انتخابات تلاش كنيم كه مردم را به صحنه بياوريم زيرا كشور و اصلاحات به مردم نياز دارد. ما به دنبال استمرار مسير تدبير و اميد هستيم. كشور هم در اين سال‌ها هزينه افراط و تفريط را داده است. ما دنبال مجلسي هستيم كه در راس امور باشد و سياست‌هاي كلان نظام را دنبال كند.

عارف با گلايه از ردصلاحيت‌هاي چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب خاطرنشان كرد: البته ما چهره‌هاي جوان نيز داريم كه بايد اين چهره‌ها توسط جوانان به جامعه معرفي شوند. ما دنبال مجلسي كارآمد هستيم كه دغدغه آن حمايت از دولت و البته استفاده از ابزارهاي نظارتي خود است.

عارف در ادامه تاكيد كرد: ما به آرامش نياز داريم و به هيچ‌وجه دنبال تخريب رقيب نيستيم و ما به دنبال رعايت اخلاق و اثبات خودمان هستيم. همين امروز يكي از خبرگزاري‌هاي مدعي به نقل از من گفت كه ما دنبال مجلس ششم نيستيم در حالي كه من چنين حرفي اصلا نزدم. اين رسانه‌ها مي‌خواهند جامعه را به كجا بكشانند؟ البته مردم خوب مي‌فهمند و با اين رفتارها مقبوليت اصلاح‌طلبان هم دو چندان مي‌شود. ما دنبال چنين اقداماتي نيستيم.

 رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با اشاره به اينكه ۱۷ روز تا زمان برگزاري انتخابات باقي‌مانده، گفت: امتحان بزرگي پيش‌روي ما است و براي اينكه شب آخر امتحان به آسودگي بخوابيم، بايد خودمان را از امروز حاضر كنيم تا بتوانيم در امتحان «حضور» سربلند بيرون بياييم.

منبع: روزنامه اعتماد