کد خبر: ۱۱۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۹۹

معماي كرسي رياست دهم

یک کرسی هست که برای برخی جایگاه حزبی و سیاسی و برای برخی دیگر جایگاهی ملی دارد. برای برخی به منزله ایستگاه هجمه به دولت و رقیب سیاسی است و برای برخی تعبیر به فرصت برای کمک به کشور بویژه دولت می‌شود. این کرسی جایگاه بزرگان است و نه جایگاه بزرگ شدن. از ابتدای تشکیل مجلس تا به امروز که 9 دوره سپری شده است بزرگان کشور بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده‌اند چنانکه اکبر هاشمی رفسنجانی، با دو دوره و نیم ریاست بر مجلس، بیشترین سابقه را در این عرصه دارد. (او از خرداد 68 به ریاست جمهوری رسید و کروبی جایگزینش شد.) علی‌اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی، هر کدام با دو بار ریاست بر مجلس مشترکا دوم هستند و کروبی و حداد عادل، به ترتیب با یک ونیم و یک دوره، در انتهای جدول رؤسای مجلس قرار دارند بنابراین آنهایی دارای رکورد جلوس بیشتر بر کرسی ریاست مجلس هستند که میزان اعتدالشان بیش از سایر روسا بوده است. به‌زودی انتخابات مجلس دهم برگزار می‌شود و اصولگرایان هم لیستی در شامگاه یکشنبه منتشر کردند که بر اساس آن، حداد عادل در حالی که تصور می‌شد در صدر قرار گیرد در میانه قرار گرفته و آقاتهرانی در صدر حضور دارد. از چندی قبل اصولگرایان بر این موضوع تاکید دارند که در مجلس دهم حدادعادل بر کرسی لاریجانی تکیه خواهد زد. دلیل این تاکید را امیرمحبیان از تئوریسین‌های جریان اصولگرا بدین نحو اعلام کرده است: «حدادعادل وضعیت خود را در مجلس آینده خوب می‌بیند و خود را برای ریاست مجلس دهم آماده می‌کند زیرا به نظر می‌رسد توانسته تایید موتلفه و بعضی گروه‌های سنتی را هم داشته باشد اما چرخ گردونه سیاست‌ بازی‌های بسیار دارد.» باید دانست که لاریجانی هنوز در مقام یک رئیس مجلس دارای کاریزمای بالایی است و در این دوره از انتخابات مجلس علاوه برطیف میانه‌رو جریان اصولگرا، اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هم نظر مثبتی بر بقای لاریجانی بر کرسی ریاست دارند چنانکه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفته است: « علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همواره منافع ملی را لحاظ کرده و از این رو لیاقت پست فعلی خود را دارد.» یا حسین مرعشی در جایگاه عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت:‌ «در انتخابات پیش‌رو از کاندیداتوری آقای علی لاریجانی در شهر قم حمایت می‌کنیم.»

ابهامات یک امضا

یکی از سایت‌های اصولگرا اما چند روز پیش نوشت برای قرار دادن اصولگرایان در لیست از آنها امضا گرفته شده که به ریاست حدادعادل رای دهند که این خبر از سوی تمدن و نه یک اصولگرای دخیل در بحث انتخابات تکذیب شد و تا امروز درستی آن در ابهام است.

احمدی نژادی‌ها ریاست حداد را بر نمی‌تابند

با نگاهی به لیست ارایه شده از سوی اصولگرایان مشخص است که تعدادی از حامیان احمدی‌نژاد از جمله پرویز داوودی، بذرپاش، زهره طبیب‌زاده نوری و... حضور دارند که رای آنها هم ظاهرا به ریاست حدادعادل نیست و ترجیح می‌دهند که لاریجانی بار دیگر بر کرسی ریاست باشد چنانکه عبدالرضا داوری چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد درباره رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان با عنوان جریان حامی دولت در انتخابات شرکت می‌کنند این طیف قطعا با هویت مستقل خودشان وارد انتخابات نمی‌شود لذا اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که برای 290کرسی پارلمان نامزد معرفی کنند. این فعال سیاسی درباره حضور نزدیکان احمدی‌نژاد در مجلس دهم نیز اظهار داشت: وقتی نامزدهای این جریان در انتخابات مجلس دهم شرکت نکردند طبیعتا جایگاهی هم در این مجلس ندارند. این چهره نزدیک به احمدی‌نژاد گفت: درحالی که کارگزاران به دنبال ریاست لاریجانی در مجلس دهم است اما اصولگرایان بیشتر به دنبال ریاست حداد عادل هستند و خود ایشان هم این استراتژی را دنبال می کند هرچند که افقی برای آقای حداد‌عادل نمی‌بینم و شانس آقای لاریجانی را بیشتر می‌دانم.

رای اصلاح‌طلبان هرگز حداد نیست

اصلاح‌طلبان هم اینگونه می‌گویند که در بهترین شرایط از محمدرضا عارف برای ریاست مجلس حمایت خواهند کرد چرا که وقتی کاندیدای ریاست از این طیف حضور دارد نباید به رقیب پناه برد. نظریه دیگری هم در این اردوگاه وجود دارد که معتقد است باید از علی لاریجانی حمایت شود؛ دلیل این طیف هم این است که به دلیل اقلیت بودن اصلاح‌طلبان در مجلس امکان پیروزی عارف در برابر کاندیدای اصولگرایان وجود ندارد پس بهتر است از لاریجانی که عدالت و فراجناحی بودن خودش را در مقام ریاست مجلس نمایان ساخته است حمایت شود.

صدای ملت قرابتی با حداد ندارد

به نظر می‌رسد حدادعادل باید چشم خود را بر رای صدای ملتی‌ها هم ببندد که تحت ریاست علی مطهری است. مطهری قرابت فکری با حدادعادل و اصولگرایانی از آن طیف ندارد و خودش با بیان اینکه لیست صدای ملت اوایل هفته آینده تهیه می‌شود گفت: برای تهیه این لیست هیچ ائتلاف و بده بستانی با گروه‌های مختلف و دولت نداریم. وی تاکید کرد: برای قرار دادن اشخاص در لیست یکسری معیارهایی داریم که این معیارها شامل مستقل بودن، وامدار افراد و گروه‌ها نبودن، حریت و آزادگی، توجه به حقوق مردم و حساسیت نسبت به مسائل فرهنگی و احکام اسلام است. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کسانی که به طور نسبی این معیارها را داشته باشند، در لیست قرار می‌گیرند، افزود: در مورد مصادیق تا حدودی بحث کردیم و یک فهرست اولیه تهیه شده، اما هنوز نهایی نشده و لیست صدای ملت اوایل هفته آینده نهایی خواهد شد. مطهری در پاسخ به این سؤال که برای تعیین گزینه‌ها آیا با دولت وارد مذاکره شده‌اید؟ گفت: خیر؛ اصلا توجهی به حامی دولت بودن یا نبودن یا عضو فراکسیون رهروان ولایت بودن یا نبودن، نداریم و حتی ممکن است، یک نفر از لیست اصولگراها نیز در لیست ما باشد، چرا که ما بیشتر به معیارها توجه می‌کنیم.

«نه» رهروان به حدادعادل

از سوی دیگر طیف رهروان ولایت که در زیر چتر لاریجانی هستند هم تمایلی به ریاست حداد عادل نخواهند داشت و رای آنها بر بقای لاریجانی است و نکته قابل تامل اینکه امکان دارد از طیف اصلاح‌طلب هم در لیست آنها باشند.این طیف هنوز لیست انتخاباتی نداده و احتمال کمی وجود دارد که از اصولگرایان در لیست رهروان حضور داشته باشد. دیروز نماینده اسدآباد در مجلس از نهایی شدن لیست انتخاباتی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در تهران و شهرستان‌ها تا آخر هفته جاری خبر داد و تاکید کرد: به طور حتم با افراد معتدل جریان‌های سیاسی ائتلاف خواهیم کرد. بهروز نعمتی افزود: آنچه تا این لحظه از لیست مشترک رهروان ولایت با سایر جریان‌های سیاسی مطرح شده است صرفا گمانه‌زنی است. نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان این مطلب که برای رسیدن به لیست مشترک زمان باقی است، افزود: مذاکرات متعددی توسط رئیس فراکسیون با سایر جریان‌های سیاسی در جریان است اما هنوز لیست مشترک 30 نفره تهران و لیست مشترک شهرستان‌ها نهایی نشده است.