کد خبر: ۱۱۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

افزایش 16 درصدی قیمت داروی ام اس در پسا تحریم!

بعد از اینکه شایعه هایی مبنی بر افزایش قیمت داروهای بیماری های خاص منتشر شد مسوولان درصدد تکذیب آن برآمدند اما گویا این شایعه ها به حقیقت پیوسته و باید بیشتر از گذشته شاهد افزایش قیمت دارو های این بیماری (ام اس) باشیم.

به گزارش شبکه خبری اطلس به عقیده متخصصان این حوزه برای کاستن از آلام بیماری های خاص از جمله ام اس سه گزینه وجود دارد؛ اولین تجویز داروی «سینووکس» که در داخل کشور تولید می‌شود. دیگری داروی «اکتووکس» است که با انتقال دانش فنی در داخل کشور به تولید رسیده و سومی نیز برند خارجی آن یعنی «آونکس» است. هر چند بازگو کردن اسامی برند این داروها از طریق رسانه ها یک تبلیغ محسوب می شود اما متاسفانه شرایط نامساعدی که این بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند بسیار مهم تر از بحث تبلیغ است و  با توجه به کمبود داروی این بیماری بازگو کردن آن، شفافیت و اهمیت این موضوع و لزوم پیگیری جدی مسئولان را مطالبه می کند. 
سوال این است که چرا باید دارویی که مربوط به بیماران ام اس است تا 16 درصد افزایش یابد؟ 
با توجه به اینکه گران شدن 18 هزارو پانصد تومانی داروی بیماران ام اس و کمبود داروی اکتووکس، بیماران چاره ای جز خریداری این دارو(سینووکس) ندارند. این گرانی چه دلیلی دارد؟
 آیا کارمزد کارگران بالا رفته و یا  قیمت ارز بالا رفته است؟ البته این مشکل به اینجا ختم نمی شود و به دلیل بالا رفتن قیمت این دارو‌ها به دلیل بیمه بودن آن باعث تحمیل 16 میلیارد تومان به سازمان های بیمه گر می شود و این هزینه به طور قطع از جیب دولت است که البته 90 درصد آن را بیمه و 10 درصد آن را بیمه‌گر می پردازد. در سال 93  داروی(  INTERFERON B 1A اوونکس و سینووکس) یک میلیون و هفتصد هزار عدد به ارزش مالی صد و چهل میلیارد تومان و در 6 ماهه اول سال 94 ، سیصد و هشتاد هزار عدد به ارزش مالی 52 میلیارد تومان فروش داشته است. 
با توجه به تفاهم نامه (سهم پرداخت بیمه برای داروهای بیماری های خاص) در مهر ماه قیمت داروی ایرانی صدو نوزده هزار تومان بود و در پساتحریم قیمت آن به صدو سی و هفت هزار پانصد تومان افزایش یافت! این مابه تفاوت  16 درصدی که باعث تحمیل بار مالی 16 میلیارد تومان به سازمان های بیمه گر گردیده است  به چه دلیل است؟ و سوالات بی پاسخی که جواب صریح و سریع آن مطالبه این بیماران و خانواده های ایشان است.
با توجه به اینکه الان در دوران پسابرجام هستیم و محدودیت ها و بهانه های دوران تحریم ها نیز برطرف شده است افزایش داروهای این نوع بیماریها سوالات جدی را مطرح کرده است و انتظار می رود مسئولان باید برای این بیماران فکری اساسی بیندیشند.
این موضوع را با  یک عضو کیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم که در ادامه 
می خوانید.
 
از معاونت غذا و دارو می خواهیم که این داروها به وفور و با کیفیت بالا در اختیار بیماران قرار گیرد
عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز در این خصوص می گوید: اخیرا شاهد افزایش قیمت دارو هستیم خصوصا داروهایی که در رابطه با بیماران خاص است. افزایش قیمت داروهای مشکلات بیشماری را برای بیماران به وجود می آورد.
او افزود: اینکه توانستیم بخشی از داروها در کشور تولید شود خوب است و البته امیدواریم که داروهای ام اس نیز در ایران با کیفیت بالاترو قیمت پایین تری در ایران تولید شود تا بیماران مجبور نباشند علاوه بر درد بیماری درد دیگری را تحمل کنند. 
فتاحی تصریح کرد: متاسفانه داروی بیماری های نادر بسیار گران است. با توجه به اینکه باید به بیماران  خاص نسبت به دیگر توجه بیماران توجه بیشتری داشت. او خاطرنشان کرد: ما از معاونت غذا و دارو می خواهیم که این داروها به وفور و با کیفیت بالا در اختیار بیماران قرار گیرد. 
متاسفانه  بیماران ام اس جمعیت بسیاری را تشکیل می‌دهند ( چیزی حدود 70 هزار بیمار ام اس) که اکثر آنها جوانان هستند. این  بیماری حدود 25 تا 27 سالگی آغاز می شود و افراد فعال جامعه را درگیر خود می کند. 
امیدواریم که در آینده و در دوران پساتحریم با استفاده از دانش کشورهای دیگر صنعت دارو را بهبود ببخشیم تا در کنار آن از افزایش کیفیت دارو و کاهش قیمت آن برخوردار شویم. او در پایان گفت: تمام توان ما بر این است که قیمت داروها افزایش پیدا نکند.
درخاتمه به اطلاع خوانندگان می‌رسانیم گزارشی پیرامون مافیا دارو در شماره های آتی برای تنویر افکار عمومی منتشر می شود. ضمنا گزارشی خواهیم داشت از تولید داروی بیماری های خاص توسط شرکتی که در بطن شهر آلوده تهران مشغول به کار است.