کد خبر: ۱۱۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۴

بازداشت سردسته‌ایرانی باندجعل‌گذرنامه در تایلند

 پلیس مهاجرت تایلند از بازداشت یک جاعل حرفه ای ایرانی و پنج مرد پاکستانی به اتهام جعل گذرنامه کشورهای مختلف و فروش آن خبر داد.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'نیشن' تایلند روز پنجشنبه به نقل از 'ناتهاتورن پروهسونتورن' از مقامات پلیس مهاجرات این کشور اعلام کرد 'ح.ر.ج' 48 ساله از اتباع ایران را روز دوشنبه در یک خانه در استان 'چاچوئنگسائو' در شرق تایلند به اتهام جعل گذرنامه دستگیر کرده است.

وی گفت دستگیری این متهم منجر به بازداشت پنج مرد پاکستانی به نام های 'چیمه احسن جاوید'، 'عامر بوئیت'، 'رحیم خاکان پتان'، 'گوها زمان' و 'محمد طارق' شد.
پلیس 173 گذرنامه جعلی را از خانه این متهم ایرانی به دست آورده است.

پلیس تایلند اعلام کرد این باند، گذرنامه های بسیاری را با استفاده از گذرنامه های اروپایی جعل کرده و در اختیار باندهای قاچاق انسان می گذاشته است.

وی گفت که گذرنامه های جعلی، بسیار نزدیک به گذرنامه های اصل بوده و تنها ماشین های اسکن قادر به شناسایی جعلی بودن آنها است.

تارنمای شبکه خبر آسیا نیز اعلام کرد این باند بزرگ، گذرنامه های جعلی را به مشتریان خاورمیانه ای خود که قصد ورود به اروپا را داشتند، عرضه می کرد.
تایلند مدت طولانی است که به یک مرکز تولید اسناد جعلی برای ارائه به قاچاقچیان انسان و دیگر مجرمان تبدیل شده است.

بنابراین گزارش، پلیس برای بازداشت این جاعلان و متلاشی کردن این باند پنج سال تحقیق و بررسی انجام داده است.

جاعل ایرانی بازداشت شده ادعا کرد مهارت های جعل را از پدر خود که فوت کرده آموخته است.
پلیس مهاجرت تایلند اعلام کرد این جاعل ایرانی، گذرنامه ها را برای اتباع کشورهای مختلف از جمله ایران، سوریه و افغانستان برای سفر به اروپا جعل کرده است.

وی مشخصات و عکس افراد درخواست کننده را از طریق ایمیل دریافت و اسناد جعلی را از طریق پیک شرکت خصوصی به مشتریان در تایلند عرضه می کرد و سردسته ایرانی این باند هرگز با مشتریان ملاقات مستقیم نداشته است.

رئیس پلیس مهاجرت تایلند، گفت که این جاعل ایرانی خود از شش گذرنامه مختلف شامل سه گذرنامه برزیلی و گذرنامه هایی از پرو، پرتغال و نیوزیلند استفاده می کرد.

'دکتر' توسط سازمان های امنیتی و پلیس چند کشور خارجی به ویژه در اتحادیه اروپا و ژاپن تحت تعقیب بود.

پنج واسطه پاکستانی بازداشت شده در اطراف بانکوک پایتخت تایلند به این فرد برای جعل گذرنامه کمک می کردند و بابت هر گذرنامه جعلی 80 هزار 'بات' (دو هزار و 300 دلار) دریافت می کردند.

پلیس اعلام کرد برخی از نزدیک به 200 گذرنامه ای که در حمله روز دوشنبه در خانه 'دکتر' یافت شده به طور کامل جعلی بوده و تعدادی از این گذرنامه ها از گردشگران خارجی به سرقت رفته و دستکاری شده است.

یک ایرانی که سردسته باند جعل اسناد و گذرنامه های مختلف در تایلند بود نیز اسفند ماه سال گذشته بازداشت شد.

'اس. رافیل بوندا' 45 ساله نیز در 'تامبون نانگ پرو' در استان 'چونبوری' تایلند دستگیر شد.

وی نیز بیش از 20 سال در جعل گدرنامه و اسناد فعالیت می کرد و پلیس یکهزار و 53 گذرنامه از 60 ملیت از سراسر جهان را از باند وی کشف و ضبط کرد.