کد خبر: ۱۱۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۶۱
گزارش المانیتور از حمله تندرو به سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه؛

چرا زمانیکه احمدی نژاد زیر تابلوی نام جعلی خلیج عربی نشست، تندروها جیک نزدند؟

بسیاری از ایرانی ها از سفر اخیر روحانی به ایتالیا و فرانسه که در خلال آن میلیاردها دلار قرارداد از جمله خرید ١١٨ فروند هواپیمای ایرباس امضاء شد، استقبال کردند اما این سفر، خشم تندروها را برانگیخته چون معتقدند این دیدار بسیار حقارت بار بوده است.
المانیتور نوشت: بسیاری از ایرانی ها از سفر اخیر  روحانی به ایتالیا و فرانسه که در خلال آن میلیاردها دلار قرارداد از جمله خرید ١١٨ فروند هواپیمای ایرباس امضاء شد، استقبال کردند اما این سفر، خشم تندروها را برانگیخته چون معتقدند این دیدار بسیار حقارت بار بوده است. 

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، نخستین انتقاد شدید از سوی حسین دهباشی، مورخ منتقد روحانی صورت گرفت. وی در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود از روحانی به علت حضور در تالاری که در آن کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا برگزار شد، به شدت انتقاد کرده است چون در این تالار مجسمه بسیار بزرگ برنزی مارکوس اورلیوس، امپراتور رم در فاصله ساله های ١٦١ تا ١٨٠ میلادی قرار داشت که ایرانیان را در دوران امپراتوری پارت ها شکست داده است. دهباشی در نوشته خود پرسیده است چرا مشاور آقای روحانی به این موضوع توجه نکرده است. رسانه های وابسته به تندروها از این انتقاد استقبال و از آن برای حمله به آقای روحانی بهره برداری کرده اند. 

خبرگزاری تندرو نسیم، در مقاله ای در این زمینه نوشته است: غرب از تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و به ویژه گسترش ژرفای راهبردی آن در سوریه و عراق، به شدت نگران است. مردم درباره امضاء توافق توسط آقای روحانی در رم در زیر سم اسب مارکوس اورلیوس که بخشی از عراق و شرق دریای مدیترانه را از چنگ پارت ها خارج کرد، چه برداشتی خواهند داشت. 

در این میان، روزنامه قدس نوشت مارکوس اورلیوس، ایران امروزی را تصرف نکرد و وارد قلمرو پارت ها نشد بلکه ارتشی به سمت ایران روانه کرد که توانست شهر سلوکیه را در کنار رودخانه دجله که شهر بزرگی در دوران امپراتوری سلوکی ، پارت ها و ساسانی ها بود، به تصرف درآورد. به نوشته این روزنامه ، شیوع نوعی بیماری عفونی در آن زمان باعث شد تا رومی ها این منطقه را ترک کنند. 

فیاض زاهد از تحلیگران مسایل سیاسی در مصاحبه با المانیتور گفت بسیار بعید به نظر می رسد که دولت ایتالیا که منتهای تلاش خود را به عمل آورد تا بهترین تشریفات ممکن را در خلال دیدار رئیس جمهور ایران از این کشور فراهم آورد خواسته باشد روحانی را به ایستادن در کنار مجسمه امپراتور روم وادار و با این کار وی را تحقیر کند. ایتالیایی ها حتی مجسمه های برهنه در موزه ملی خود را هنگام بازدید رئیس جمهوری ایران از این موزه با جعبه های مقوایی پوشاندند در حالیکه این مجسمه ها بخشی از فرهنگ و هویت ایتالیایی ها محسوب می شود. فیاض زاهد گفت آنچه تندروها در این باره می گویند در واقع جنگ تبلیغاتی است که علیه آقای روحانی به راه انداخته اند. خنده دار است که آن ها وقتی محمود احمدی نژاد زیر تابلویی که نام ساختگی خلیج عربی روی آن نوشته شده بود عکس انداخت، حتی صدایشان هم درنیامد و جیک نزدند.

حمله بعدی علیه آقای روحانی زمانی صورت گرفت که وی رم را به قصد پاریس ترک کرد. لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از آقای روحانی در مجتمع موسوم به هتل ناسیونال رسماً استقبال کرد. حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه تندرو کیهان در مصاحبه ای با رسانه های ایران گفت آقای روحانی با موافقت خود با مورد استقبال قرار گرفتن از سوی وزیر خارجه فرانسه، ملت ایران را تحقیر کرده است. تلویزیون ایران نیز که توسط تندروها اداره می شود از این اقدام ابراز شگفتی کرده است. 

با وجود جنجالی که در این زمینه براه افتاده است ، رسانه های میانه رو اعلام کردند که از روحانی در بالاترین سطح ممکن در فرانسه استقبال شده است چون از شاه اردن و اسپانیا نیز در سفر به فرانسه نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور استقبال کردند. 

در مقاله ای که رضا نصری به چاپ رسانده است نوشت، فرانسوا اولاند نه فقط در کاخ الیزه از آقای روحانی با حضور گارد جمهوری استقبال کرد بلکه برای وی فرش قرمز نیز گسترده شد و اولاند به احترام وی از پله های کاخ نیز پائین آمد. به نوشته این پژوهشگر، استقبالی که از آقای روحانی در فرانسه به عمل آمد از حد متعارف چنین رویدادهایی بالاتر بود. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به انتقادهای مربوط به چگونگی استقبال از آقای روحانی در فرانسه پاسخ داد. وی گفت دولت فرانسه بالاترین تشریفات ممکن را در خلال دیدار آقای روحانی از این کشور به عمل آورد. وی گفت من واقعاً شرمنده می شوم وقتی می شنوم کسانی صرفا با هدف ابراز مخالفت می گویند وزیر امور خارجه فرانسه به گونه ای نامتعارف از رئیس جمهور ایران استقبال کرده است. شما باید ببیند که از نخست وزیر هند یا حتی پوتین در فرانسه چه کسی استقبال کرد. آیا خود ما از مقامات رسمی خارجی پیش از استقبالی که رئیس جمهور از آن ها به عمل می آورد، استقبال می کنیم؟ چرا تلاش می کنید افتخار ما را به تحقیر تبدیل کنید. 

آقای روحانی در دیدار از فرانسه قراردادی به ارزش ٢٥ میلیارد دلار برای خرید ١١٨ هواپیمای مسافربری با شرکت ایرباس و قرارداد دیگری به ارزش ٤٣٠ میلیون دلار با شرکت خودرو سازی پژو امضاء کرد. هنوز مرکب این توافق ها خشک نشده بود که یکی دیگر از تندروهای ایران به شدت از آقای روحانی به علت امضاء چنین قراردادهایی انتقاد کرد. محمد رضا نقدی فرمانده بسیج ، اقای روحانی را به علت امضاء قراردادهایی در رم و پاریس به آسیب وارد آوردن به اقتصاد مقاومتی، متهم کرد. وی گفت خرید هواپیما از ایرباس، هزینه ای معادل ١٢٨ میلیارد دلار به کشور تحمیل خواهد کرد و این کار کمکی به حل مشکل بیکاری در کشور نخواهد کرد. در این میان، حسین صفار هرندی ، وزیر فرهنگ در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد گفت آیا امضاء قرارداد با پژو در ردیف اولویت های ما قرار دارد؟ من شنیده ام کارگران اخراجی پژو با شنیدین خبر قرارداد این شرکت با ایران، توافق هسته ای را چشن گرفته اند و این در حالی است که کارگران خودمان از این بابت غمگین هستند. 

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهورنیز در پاسخ به این گونه انتقادها گفت عادلانه نیست به رهبر معظم گفته شود که سفرآقای روحانی به ایتالیا و فرانسه خنجر زدن از پشت به اقتصاد مقاومتی است . وی گفت کسانی از تلاش های آقای روحانی در نخستین سفرش به اروپا انتقاد می کنند که با توافق هسته ای که در ١٤ ژوئیه به دست آمد مخالف هستند. جهانگیری گفت آن اقایان می گفتند دستیابی به توافق هسته ای که به لغو تحریم ها منجر شود امکان پذیر نمی باشد. 

از آنجاکه بسیاری از ایرانی ها ازاستقبال گرمی که از آقای روحانی در ایتالیا و فرانسه به عمل است توجه نشان دادند، چنین به نظر می رسد که آقای روحانی برای اینکه مردم دوران پسا-برجام را به گونه ای واقعی احساس کنند به خرید هواپیما از فرانسه مبادرت کرده است. افزون براین، قراردادهایی که روحانی در اروپا امضاء کرد به وی برای به دست آوردن آراء بیشتر برای میانه روها در انتخابات مجلس شورای ملی و مجلس خبرگان و دور نگه داشتن مردم از تندروها که مخالف این قراردادها هستند و مردم آن ها را مسئول تحریم ها می دانند، کمک خواهد کرد.

زاهد گفت خرید ١١٨ هواپیما از ایرباس در واقع یک اقدام نمادین از سوی آقای روحانی بود چون هر زمان که یک هواپیما در ایران سقوط می کرد، مردم تحریم ها را عامل آن می دانستند. وی گفت نباید انتظار داشت که تندروها از موفقیت روحانی استقبال کنند. آن ها ناراحتند چون می دانند موفقیت روحانی به پیروزی میانه روها و اصلاح طبان در انتخابات پارلمانی منجر و از آن مهم تر پیروزی آقای روحانی را در انتخابات برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری، تضمین می کند.