کد خبر: ۱۱۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۲

نادران: لاریجانی در مجلس دهم رئیس است

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصولگرایان در مجلس آینده اکثریت قاطع را به دست خواهند آورد گفت که احتمالا علی لاریجانی در دوره بعدی مجلس نیز رقیب جدی برای ریاست مجلس نخواهد داشت.
ایسنا: یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصولگرایان در مجلس آینده اکثریت قاطع را به دست خواهند آورد گفت که احتمالا علی لاریجانی در دوره بعدی مجلس نیز رقیب جدی برای ریاست مجلس نخواهد داشت.

الیاس نادران در ارزیابی خود از ترکیب لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران گفت: من خودم در تدوین لیست نقشی نداشتم و به دلیل اینکه در معرض رای بودم پیگیری نکردم که چه کسانی در لیست هستند و چه کسانی نیستند. اما کسانی که تلاش کردند این لیست را ببندند جمع قابل توجهی از دوستانی هستند که از قدیم با آن‌ها آشنا هستم و به آن‌ها اعتماد دارم و می دانم تصمیمی که می گیرند عاقلانه و برای کشور مفید است.

وی با بیان اینکه نظر منفی نسبت به لیست ائتلاف اصولگرایان ندارد افزود: طبیعی است که برخی افراد از لیست بیرون مانده اند قرار ما از اول هم همین بود که چهره های جوان و کارشناس صاحب نظر حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی در لیست باشند و ترکیبی در لیست وجود داشته باشد که بخشی از تجارب و مسئولیت ها به نسل های بعدی منتقل شود. ما باید فرصت دهیم تا جوان تر ها به صحنه رقابت بیایند و ایده هایشان را با مردم مطرح کنند. در مجالس گذشته هم عناصر جوانی در لیست بودند که رای آوردند. آقای بذرپاش در مجلس هشتم و ابوطالب در مجلس هفتم جزو همکارانی بودند که اثرگذار بودند .

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هرچه لیست ائتلاف اصولگرایان به سمت جوانگرایی برود بهتر است گفت: ما نباید مقهور شخصیت های سیاسی شویم و در افراد خاص و در یک مدار بسته درجا بزنیم بلکه باید فرصت دهیم تا جوان ها بیایند و خودشان را عرضه کنند. ایده من این بود که 15 نفر از لیست از جوان ترها باشند.

نادران درباره وزن گرایش های مختلف اصولگرایی در لیست ائتلاف نیز یادآور شد: من برآوردی در این زمینه نداشتم اما از اسفندماه سال گذشته که جلسات ائتلاف شکل گرفت اصل بر این بود که اگر از اعضای مجموعه ها کسی در لیست نبود گلایه مندی وجود نداشته باشد و بنابر شایسته سالاری باشد تا ترکیب لیست برای مجلس مفید و موثر باشد. به نظر می‌رسد که سعی شده این موضوع رعایت شود.

وی در پیش‌بینی خود از ترکیب مجلس آینده نیز گفت:‌مجلس آینده به لحاظ گرایش های سیاسی تفاوت اساسی نخواهد کرد و به نظرم اکثریت قاطع همچنان با اصولگراها خواهد بود اما ممکن است اشخاص جای یکدیگر را بگیرند و مردم فرد اصولگرایی را به اصولگرای دیگر ترجیح دهند. من امیدوارم اصلاح‌طلبان بتوانند اقلیت قوی از آدم های کارشناس و با تجربه به مجلس بفرستند.

نادران با بیان اینکه مجالس دولت ساخته را برای کشور مفید نمی داند اضافه کرد: تجربه نشان می‌دهد مجالس دولت ساخته در ایفای وظایف نمایندگی مردم موفق نبودند. البته کشمکش بین دولت و مجلس هم به نفع منافع ملی نیست . هم مجلس باید عاقلانه اداره شود و هم دولت.

این نماینده مجلس با انتقاد از رفتار برخی دولتی ها در عرصه انتخابات تاکید کرد: دولت نباید به یک حزب سیاسی تبدیل شود و رئیس دولت نباید خود را برای حزب سیاسی هزینه کند . حیف است که شخص دوم مملکت در این کشمکش وارد شود . رهبری هم تذکر دادند که دولت وارد تبلیغات انتخاباتی نشود زیرا آینده این کار خوب نیست . چه لیست مورد حمایت دولت برنده شود و چه بازنده به داخل کشور و بیرون علائم خوبی داده نمی‌شود و در بلند مدت به نفع خود دولت نیست .

وی ادامه داد: ما تجربه احزاب دولت ساخته را از دولت آقای هاشمی داریم البته آن‌ها هیچ وقت نتوانستند اکثریت مجالس را به دست بگیرند اما زیان های اجتماعی و سیاسی برای دولت داشته اند زیرا به عنوان نماد دولت کاری می‌کنند که دولت باید نسبت به آن جوابگو باشد. این افراد معمولا مسئولیت پذیری شان در مجلس نسبت به تعهداتشان قبل از ورود به مجلس متفاوت می‌شود و این خطری از دخالت دولت ها در انتخابات است که به مصلحتشان نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: من امیدوارم از اصلاح‌طلبان اشخاص قوی از نظر کارشناسی به مجلس بیایند و به تدوین بهتر قوانین ونظارت بهتر و رفتار دولت کمک کنند تا تعادلی در مجلس از نظر گرایش های سیاسی به وجود بیاورند.

نادران درباره گزینه های ریاست در مجلس آینده نیز یادآور شد : من فکر نمی کنم رقیب جدی برای ریاست آقای لاریجانی وجود داشته باشد و به نظرم اتفاق فوق العاده ای از این جهت نمی افتد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد ائتلاف اصولگرایان به اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطر نشان کرد: ائتلاف اصولگرایان به هیچ وجه نسبت به گرایش های داخل جبهه اصولگرایی حساسیت منفی ندارد و اینکه در جاهایی مصلحت اندیشی صورت گرفته برای این است که ترکیب لیست ائتلاف منتج به نتیجه شود که فرایند مشخصی هم داشته اما اینکه عنایت ویژه ای وجود داشته باشد که مجموعه ای از اصولگرایان از ائتلاف حذف شوند این طور نیست و قصد بر ائتلاف حداکثری بوده است همانطور که آقای جلالی هم خودش گفت که به احترام روحانیت لیست مستقل نمی دهیم . من نمی دانم خود آقای جلالی هم تصمیم قطعی شان چیست زیرا برخی کاندیداها حوزه انتخابیه شان را از تهران به شهرستان ها تغییر دادند.