کد خبر: ۱۱۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۶

خبرگزاری فرانسه: ایران در پایان«سرمای هسته‌ای» پذیرای میلیون‌ها گردشگر است

ایران با برداشته شدن تحریم‌ها، به مقصدی برای گردشگرانی تبدیل می‌شود که پیشتر این کشور را نمی‌شناختند و فرصتی برای کسب درآمد از این طریق به‌دست می‌آورد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خبرگزاری فرانسه در گزارش تازه‌اش که روز 11 فوریه (22 بهمن) منتشر شد، به موضوع داغ روز، اقبال گسترده گردشگران خارجی به ایران و برنامه‌های ایران برای استقبال از این گردشگران پرداخته است. در این گزارش که صبح پنجشنبه همزمان در بسیاری از رسانه‌های جهان، از کانال فرانسه 24 و تریبیون تا پرس‌تی‌وی و حتی تایمز اسرائیل بازنشر شد، از ایران به عنوان مقصدی برای که قبلاً شناخت درستی از این کشور را نداشته‌اند یاد شده و به فرصتی که کشور برای کسب درآمد از این طریق به‌دست می‌آورد، پرداخته شده است.
سیاوش قاضی، نویسنده این گزارش در ابتدای این مقاله با عنوان «با پایان یافتن سرمای هسته‌ای ایران پذیرای میلیون‌ها گردشگر است» به نادیده گرفتن صنعت گردشگری در دوره‌های که «دولت‌های پی در پی در تهران بر سر کار آمده‌اند» اشاره کرده آورده است: «اما توافق ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای در تابستان گذشته می تواند این وضع را تغییر دهد.»

در این گزارش از جمله به اظهارات یک فرانسوی مستقر در چین که به عنوان هماهنگ کننده برنامه‌های تور گردشگری همراه با چند آلمانی و آمریکایی به ایران سفر کرده، اشاره شده که گفته است به عنوان مسافر قصد داشته هرسال «یک سفر منحصر به فرد» داشته باشد و برای سال 2016 ایران را انتخاب کرده است.
وی که در بهمن ماه و همزمان با سال نو چینی در تهران بوده، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «خانواده‌ام به من می‌گفتند دیوانه شده‌ام، اما استقبال مردم ایران بسیار دوستانه بود».
در این مقاله همچنین به مشکلات موجود در مورد دریافت ویزا و مسأله بلااستفاده بودن کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران در حال حاضر اشاره شده و به جاذبه‌های متعدد گردشگری ایران، از اسکی در پیست اسکی توچال نزدیک به پایتخت ایران تا سفر به اصفهان، شیراز و یزد که گردشگران مورد گفت‌و‌گو آن شهرها را «بسیار زیباتر و آرام‌تر از تهران» توصیف کرده‌اند، پرداخته شده است.

همچنین گزارشگر خبرگزاری فرانسه به ناکافی بودن سرمایه گذاری در چند دهه گذشته و امکانات و ظرفیت کم اشاره کرده و نوشته است: «از 1100 هتل در این کشور، تنها 130 هتل چهار یا پنج ستاره هستند. برای ایجاد امکان پذیرایی از سالانه 20 میلیون گردشگر به 400 هتل دیگر نیاز است.»
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت فعلی ایران قصد دارد از گردشگری به‌عنوان راهی برای جبران درآمد دولت به علت کاهش قیمت نفت استفاده کند و هدف جذب سالانه 20 میلیون گردشگر تا سال 2025 را که 30 میلیارد در سال، فراهم می‌کند و به معنی افزایش پنج برابری درآمدهای جاری از محل سفر گردشگران خارجی است، در دستور کار دارد.
طبق این گزارش 4 میلیون و 160 هزار گردشگر خارجی در نه ماهه اول سال جاری خورشیدی ایرانی از ایران بازدید کرده‌اند که پنج درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. دو سوم این گردشگران از کشورهای همسایه مانند عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و افغانستان و پاکستان آمده‌اند و عمدتا زائرانی بوده‌اند که به شهرستانهای مشهد در شمال شرق ایران و قم در جنوب پایتخت سفر کرده‌اند. گردشگران غربی در حال حاضر تنها پنج درصد از تعداد کل گردشگران خارجی ایران را تشکیل می‌دهند اما این تعداد رو به افزایش است.