کد خبر: ۱۱۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۸۶
روزنامه روسی:

نه! چیزی از ایران پسابرجام به ما نرسید / مانند دوره شوروی پوتین اخلاق گرایانه در دوران به تحریم به تهران کمک کرد!

به محض این که تحریم های اعمالی علیه ایران لغو شد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، «برای برداشت محصول» عازم اروپا شد و ابراز امیدواری کرد که در آینده، به امریکا نیز سفر کند.
آرگومنتی ای فاگتی نوشت: به محض این که تحریم های اعمالی علیه ایران لغو شد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، «برای برداشت محصول» عازم اروپا شد و ابراز امیدواری کرد که در آینده، به امریکا نیز سفر کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، در زمان اعمال تحریم ها، بیزینس غرب وارد بازار فارس ها نمی شد، اما در حال حاضر، در رابطه با سرمایه گذاری، صادرات کالا و تجهیزات شمار پیشنهادات به حد وفور رسیده است: جمعیت ایران تا ٨٠ میلیون نفر می رسد و این کشور بازار عظیمی دارد که «هنوز از آن استفاده کاملی به عمل نیامده است». هیات ایرانی برای پاریس صادرات نفت، خرید ١١٨ فروند هواپیمای «ایرباس» و تاسیس کارخانه خودرو سازی مشترک در ایران برای تولید تا ٢٠٠ هزار دستگاه «پژو سیتروین» در سال و غیره را وعده داده است. تاکنون بیش از ٢٠ قرارداد به ارزش بالغ بر ١٥ میلیارد یورویی به امضا رسیده است. در رم نیز قراردادهایی به ارزش ١٧ میلیارد دلاری امضا شده اند.

آیا روس ها رانده شده اند؟ 

در این میان، چینی ها موفق شده اند از اروپایی ها پیشی بگیرند - در آستانه سفر [آقای] روحانی به اتحادیه اروپا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، شخصا به تهران سفر کرده و پل ارتباطی را برقرار کرد. به گفته وی، چین برای مساعدت مالی از این کشور نیز آمادگی دارد. براساس نتایج این سفر، خبرهایی در راستای عقد قراردادهای بی شماری در زمینه انرژی و تجارت نیز منتشر شد.

در سال گذشته، میزان رشد اقتصادی ایران ٣ درصد بوده است – در حال حاضر، پیش بینی می شود که رشد اقتصادی این کشور، به حساب مشارکت سرمایه گذاران خارجی به ٦ درصد برسد. و اما، تکلیف شرکت های روسی چه خواهد شد؟ ظاهرا، برای آنها چیزی نمی ماند، به جز خاطره تلاش های دیپلمات های ما در راستای حل و فصل مساله هسته ای ایران و لغو تحریم های اعمالی علیه این کشور و این موضوع که شرکت «روس اتم» کار احداث بلوک اول نیروگاه اتمی را به اتمام رساند که پیشتر، اروپایی ها مجری این پروژه بودند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این کشور را ترک کردند و بدین سان نشان دادند: روسیه یاران خود را تنها نمی گذارد. روسیه تسلیحاتی را نیز به این کشور ارسال می کرد. هر چند، به گفته رجب صفراف، کارشناس ایران، مسکو ترسید و از فروش مجموعه دفاع ضد موشکی «اس – ٣٠٠» به ایران امتناع کرد. صفراف می گوید: اما، اخیرا مجددا در خصوص ارسال این مجموعه توافق هایی حاصل شده است، البته «در طول سال های طولانی اعمال تحریم ها، روسیه در بازار ایران از حق تقدم ویژه ای برخوردار شده بود. این کشور تقریبا هیچ رقیبی نداشت و ایرانی ها آمادگی داشتند تا روس ها را به پروژه های خود راه دهند. اما، روسیه مدت زمان طولانی را فقط صرف اندیشیدن کرد و مهندسان عالی برخی از شرکت های روسی که حامی مشارکت با غرب بودند، توجه چندانی به ویژگی های این کشور نداشتند که افزون بر ماجرای امتناع از ارسال مجموعه «اس – ٣٠٠» باعث شد تا ایرانی ها از روس ها سلب اعتماد کنند».

به احتمال زیاد، ارسال تسلیحات به ایران متوقف نخواهد شد و حتی، احتمال دارد که افزایش نیز بیابد: بعید است که فارس ها تصمیم بگیرند از کشور دیگری و وابسته با امریکا تسلیحات خریداری کنند. روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل راهبردی و تکنولوژی، می گوید: «می توان گفت که ایران «محکوم است» فقط از روس ها و یا چینی ها سلاح خریداری کند. و بنا به عوامل بی شماری، می توان گفت که چین هنوز نمی تواند با ما رقابت کند». و اینجا، از ناوگان هوایی نظامی سخن در میان است، اگرچه تحریم ها در مورد ارسال سیستم های تهاجمی، از جمله، هواپیماهای نظامی و حمل و نقل، سیستم های دفاع ضد موشکی، تجهیزات اطلاعاتی و ارتباطی و تجهیزات مرتبط با نبرد رادیو الکترونیکی و غیره تا چند سال دیگر نیز پا بر جا خواهد ماند. اما، آیا روسیه موفق خواهد شد وارد عرصه های دیگر در این کشور شود؟ در حال حاضر، کامیون های «کامازو» در ایران، ناگزیر هستند با کامیون های «مرسدس» و هواپیمای مسافربری «سوخوی» با هوپیماهای «ایرباس» اروپا، هواپیمای «امبرائر» برزیل، «بویینگ» امریکا و «بمباردیر» کانادا رقابت کنند. 

گل سر سبد از آن کدام کشور خواهد شد؟

در این میان، صادرات احتمالی گاز ایران به چین و اروپا، بر موقعیت شرکت «گاز پروم» ضربه جدی وارد خواهد کرد. میخائیل کروتیخین، تحلیلگر سازمان «روس انرژی»، می گوید: «فعلا، از احداث خط لوله سخنی در میان نیست. اما، بعد از ٣ – ٢ سال، ایران قادر خواهد بود با احداث ترمینال خود، گاز طبیعی و مایع خود را صادر کند». گفتنی است که ایران از لحاظ ذخایر گاز، در جهان در جایگاه اول قرار گرفته است. این کارشناس در ادامه می گوید: «کیفیت نفت ایران تقریبا با کیفیت نفت روسیه همسان است. ایرانی ها با پیشی گرفتن از شرکت های نفتی ما، به بازار اروپا باز خواهند گشت. برای این منظور، ایران وعده می دهد که برای فروش نفت خود تخفیف قابل توجهی قایل شود و آن را به مبلغ ١٧ دلار در ازای هر بشکه به فروش برساند».

از قرائن چنین بر می آید که وزارت امور خارجه روسیه براساس عادات نیک و قدیمی دوره شوروی فعالیت داشته است. برای نمونه، حمایت از حقوق «کشورهای ستمدیده»، تلاش برای لغو تحریم های غیر عادلانه، برقراری صلح در تمامی جهان. و تمامی این موارد آیا به غیر از رضایت اخلاقی، چیز دیگری برای این کشور به همراه داشته است؟