کد خبر: ۱۱۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۷۳
الحیات:

پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ صبر پیشه کند

منابع آگاه گفتند پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند. اما محافل ایرانی نگران هستند پوتین تحت فشار اسرائیل و آمریکا از اجرای قرارداد امتناع کند به ویژه این که مسکو اکنون با آمریکا در بسیاری از زمینه منافع مشترک دارد.
 سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه که دیروز سفر غیر منتظره ای به تهران داشت به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران "پیام ویژه" ولادیمیر پوتین همتای روسی اش را درباره روابط دو جانبه، تسلیم کرد. منابع آگاه گفتند پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند. اما محافل ایرانی نگران هستند پوتین تحت فشار اسرائیل و آمریکا از اجرای قرارداد امتناع کند به ویژه این که مسکو اکنون با آمریکا در بسیاری از زمینه منافع مشترک دارد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»؛ سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه که دیروز سفر غیر منتظره ای به تهران داشت به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران "پیام ویژه" ولادیمیر پوتین همتای روسی اش را درباره روابط دو جانبه، تسلیم کرد. منابع آگاه گفتند پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند. اما محافل ایرانی نگران هستند پوتین تحت فشار اسرائیل و آمریکا از اجرای قرارداد امتناع کند به ویژه این که مسکو اکنون با آمریکا در بسیاری از زمینه منافع مشترک دارد.

ایرنا گزارش داد "روحانی از شایگو در دیدارشان شرحی را از آخرین تحولات در خصوص ثبات منطقه و مذاکرات مربوط به آتش بس در سوریه دریافت کرده است" و افزود روحانی بر این مسئله تأکید کرد که "بحران سوریه تنها از طریق مذاکره سیاسی واحترام به حقوق ملت سوریه که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی درباره آینده کشور خود هستند، قابل حل است." رئیس جمهور ایران موضع کشورش را درباره "تحولات مربوط به درگیری ها در سوریه و راه های پایان دادن به آن" تشریح کرد.

شایگو بلافاصله پس از ورود به تهران با ژنرال حسین دهقان، همتای ایرانی خود دیدار کرد و آن ها مذکرات خود را که سه شنبه گذشته در سفر اخیر دهقان به مسکو انجام داده بودند تکمیل کردند. موضوع این گفتگوها درباره تلاش ایران برای خرید سامانه پیشرفته موشکی "اس ٣٠٠" و جنگنده های "سوخو ٣٠" بود. به گزارش خبرگزاری "فارس" دهقان و شایگو درباره "اجرای توافقنامه های دفاعی" ایران و روسیه و مسائل دو جانبه و راه های تقویت همکاری میان دو کشور بحث و گفتگو کردند.

قرار بود موشک های "اس ٣٠٠" پنجشنبه گذشته به مقصد تهران بارگیری شود اما وزارت دفاع روسیه به ناگهان به تأخیر افتادن اجرای توافق را اعلام کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: "سخن گفتن از تحویل این سامانه موشکی به تهران هنوز زود است" و به "نکات حل نشده از جمله مشکل پرداخت بهای قرارداد که هنوز به صورت نهایی پرداخت نشده" اشاره کرد.

در مقابل رسانه های ایرانی تأخیر اجرای قرارداد را اینگونه توجیه کردند که تهران خواستار تحویل نسل جدیدی از این موشک ها است. اما منابع آگاه به روزنامه "الحیات" اطلاع دادند دو طرف درباره تسویه مسائل مالی مربوط به قرارداد پیشین از جمله جریمه ای که بر مسکو تحمیل شده است، توافق نکرده اند.