کد خبر: ۱۱۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷۳

نبرد آشکار میان لاریجانی و احمدی نژاد

انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران که قرار است روز جمعه آینده هم زمان با انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود باعث ایجاد شکاف آشکار در جریان اصول گرا شد. به این ترتیب که اصولگرایان فراکسیون علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس را در مجلس از دست داد. این فراکسیون با ائتلاف جبهه پایداری نزدیک به رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد مخالفت کرد.
الحیات نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران که قرار است روز جمعه آینده هم زمان با انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود باعث ایجاد شکاف آشکار در جریان اصول گرا شد. به این ترتیب که اصولگرایان فراکسیون علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس را در مجلس از دست داد. این فراکسیون با ائتلاف جبهه پایداری نزدیک به رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد مخالفت کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران که قرار است روز جمعه آینده هم زمان با انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود باعث ایجاد شکاف آشکار در جریان اصول گرا شد. به این ترتیب که اصولگرایان، فراکسیون علی لاریجانی،رئیس کنونی مجلس را از دست داده اند. این فراکسیون لاریجانی با ائتلاف جبهه پایداری نزدیک به رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد مخالفت کرد.

الحیات در ادامه نوشت : فراکسیون لاریجانی "رهروان ولایت" به دو بخش تقسیم شد. به این ترتیب تعدادی از اعضای آن مانند نماینده رضا مصباحی مقدم به فهرست اصولگرایان پیوستند در حالی که دیگران مانند رئیس فراکسیون، کاظم جلالی به فهرست اصلاح طلبان گرویدند.

هنوز مشخص نیست ترکیب اصولگرایان در پارلمان جدید چگونه خواهد بود به ویژه این که ممکن است لاریجانی و هواداران او بزرگ ترین شکست خوردگان در مجلس آینده شوند زیرا آنان نتوانستند سایر اصولگرایان را متقاعد کنند از تشکیل ائتلاف با تندروهای جریان پایداری خودداری کنند و در تشکیل فهرست ویژه خود موفق نشدند و ترجیح دادند با اصلاح طلبان در لیستی ائتلاف تشکیل دهند که مبنای آن میانه روی و حمایت از دولت است و از موافقت تندروها برخوردار نیست.

منابع آگاه اشاره کردند لاریجانی به امام جمعه محمد علی موحدی کرمانی که به ساماندهی فهرست اصولگرایان نظارت داشت قول داد برای حمایت از یکپارچگی فهرست اصولگرایان از تشکیل فهرست ویژه خود خودداری کند و به اعضای فراکسیون خود اجازه دهد لیستی را که مناسب می بینند انتخاب کنند.

طرفداران لاریجانی نارضایتی خود را از موضع وی پنهان نکردند زیرا بیشترشان بر تشکیل فهرست ویژه پافشاری داشتند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که لاریجانی و طرفداران وی علیه تندروها صف آرایی نخواهند کرد. اما تندروهای جبهه پایداری اعتقاد دارند رئیس کنونی مجلس خطری برای آینده سیاسی آن هاست و هنوز کشمکش وی را با احمدی نژاد در مجلس و اخراج رئیس جمهور پیشین را توسط وی از ساختمان مجلس به یاد می آورند.

حسین شیخ الاسلام، مشاور لاریجانی گفت اختلاف در درون جناح اصولگرایان به علت موضع گیری درباره توافق هسته ای امضا شده میان تهران و شش قدرت جهانی است زیرا لاریجانی برخلاف نظر سایر فراکسیون های درون جناح اصولگرا بر عدم طرح آن در مجلس به منظور رأی گیری در پارلمان پافشاری داشت.

در صورت پیروزی اصولگرایان با اکثریتی رضایت بخش، پیش بینی ها حاکی از این است که تندروها تمایل دارند نماینده غلام علی حداد عادل را که در رأس فهرست آن ها قرار دارد یا مهرداد بذرپاش را به جای لاریجانی به ریاست مجلس انتخاب کنند.

محافل اصولگرا حمله شدیدی را علیه لاریجانی و طرفداران وی به راه انداخته اند و آنان را به در پیش گرفتن مسیر جریان فتنه متهم می کنند در اینجا منظور اعتراض کنندگان به انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد در سال ٢٠٠٩ است یا این که آنان را متهم می کنند که می خواهند "نمایندگان دولت" شوند به جای این که "نمایندگان ملت" باشند.

منابعی آگاه درباره نبرد آشکار میان لاریجانی و احمدی نژاد صحبت کردند و احتمال دادند این نبرد به نفع طرفداران رئیس جمهور پیشین به علت جسارت در اتهام زنی و انتقاد کردن تمام شود برخلاف پیروان لاریجانی که خواستار رویارویی نیستند. در صورت پیروزی فراکسیون رئیس پارلمان این فرکسیون در جریان اصولگرا باقی نخواهد ماند و به جریان اصلاح طلبان نخواهند گروید و جریان سومی در ایران تشکیل خواهد داد که لاریجانی در نوامبر گذشته به آن اشاره کرده بود.

جبهه پایداری به سهم شیر در فهرست اصولگرایان در تهران دست یافته و ٤٣ در صد نامزده را در مقابل ٣٠ درصد برای فراکسیون تحول خواه طرفدار حداد عادل و ١٠ در صد برای حزب موتلفه اسلامی در اختیار دارد در حالی که سایرین در فهرست های دیگر پراکنده شده انند.

آشکار به نظر می رسد فراکسیون ایستادگی نزدیک به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و هواداران محمد باقر قالی باف شهردار تهران در لیست [فهرست اصولگرایان در تهران] حضور نداشتند بلکه نام برخی از اعضایشان در فهرست فراکسیون "تحول خواه" درج شد. لازم به ذکر است رضایی و قالیباف و لاریجانی مواضعشان در طول سال های گذشته در بسیاری مسائل هماهنگ بوده است.