کد خبر: ۱۱۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۲

هاشمی:انگ لیست انگلیسی ریشه در عوامل نفوذی و تفرقه‌افکنی داخلی دارد/آنهایی که به مردم تهمت زدند که از انگلیسی‌ها خط می‌گیرند، تا قبل از انتخابات توبه و از مردم عذرخواهی کنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوب است جناح‌ها و رسانه‌هایی که به مردم تهمت زدند که از انگلیسی‌ها خط می‌گیرند، تا قبل از انتخابات و تبلور استقلال سیاسی و انتخاباتی مردم، توبه و از مردم عذرخواهی کنند.
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوب است جناح‌ها و رسانه‌هایی که به مردم تهمت زدند که از انگلیسی‌ها خط می‌گیرند، تا قبل از انتخابات و تبلور استقلال سیاسی و انتخاباتی مردم، توبه و از مردم عذرخواهی کنند.

به گزارش تیک، ‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از فرهنگیان، معلمان، اساتید دانشگاهی، بازنشستگان و اعضای مجمع نخبگان و همچنین کانون صنفی معلمان، مواضع فرهیختگان کشور را راهنمای مردم در تصمیم‌گیری‌ها دانست و گفت: تمام کسانی که این روز‌ها در سطوح مختلف مدیریتی کشور هستند، روزی شاگردان شما فرهنگیان فرهیخته، به ویژه بازنشسته‌ها بوده‌اند و باید احترام این قشر محترم حفظ شود که به خاطر تربیت فرزندان این سرزمین بر همه حق دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه «معلم‌ها در خدمت تعلیم، تربیت و تزکیه مردم هستند و جامعه آن‌ها را فراموش نمی‌کند»، به سخن امام راحل مبنی بر «معلمی شغل انبیاست» اشاره کرد و افزود: خداوند پس از آفرینش انسان، پیامبران را برای نهادینه کردن پاکی‌ها و زدودن ناپاکی‌ها در فطرت بشریت فرستاد و معلمی تداوم کار‌ها و جایگزین غیبت پیامبران و حتی در زمان حیاتشان است که خوبی‌ها را نشر ‌دهند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر این جمله که «هیچ معلم واقعی بد نمی‌شود»، به نقش و جایگاه آنان در تاریخ ایران اشاره کرد و با تأکید بر به حق بودن مطالبات آنان، گفت: قناعت و متانت معلم‌ها زبانزد است که زندگی خود را براساس کفاف و عفاف تنظیم می‌نمایند و اگر هم مطالبه‌ای، دارند، در راستای حقشان است و ویژگی منحصر به فرد آنان این است که خواسته‌های خود را با منطق و استدلال مطرح می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان خاطراتی از سیر تحصیل خویش از مکتب‌خانه روستای بهرمان تا حوزه‌های علمیه قم، گفت: هر وقت می‌خواهم کسانی را که در زندگی‌ام تأثیرگذار بوده‌اند، مرور کنم، معلم‌های زن و مرد سال‌های اول تحصیل به یادم می‌آیند که چگونه خواندن و نوشتن را به من آموختند و مطمئنم همهٔ انسان‌ها چنین حسی را نسبت به معلم‌های خویش دارند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با ارائه تحلیلی از نقش معلمان در همهٔ مقاطع انقلاب اسلامی، از حضور آنان در تمام جبهه‌های از جنوب تا شمال غربی کشور در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت و افزود: بار‌ها در خطوط مقدم و مخصوصاً در شب‌های قبل از شروع عملیات دانش آموزان و معلم‌ها را می‌دیدم که در ‌‌نهایت اخلاص و ایثار، مشق عشق می‌کردند و شهادت آخرین برگ زرّین دفتر حیاتشان بود.

وی، از شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی، به عنوان اسوه‌ها و نمونه‌های معلم‌ها در ایران پس از انقلاب و همچنین در سال‌های مبارزه یاد کرد و با تأیید بر صداقت گفتار و رفتاری آنان، گفت: در‌‌ همان زمان مبارزه که بعضی از علما و روحانیون مبارزه با شاه را حرام و قیام در زمان غیبت را تلاش برای برافراشتن پرچم ضلالت می‌دانستند و می‌گفتند جواب خون‌های ریخته شده را چه کسی می‌دهد؟!، معلم‌ها در سراسر کشور پا به پای مردم در صفوف مبارزه حضور داشتند و هیچ وقت خود را از جامعه و مردم جدا نمی‌دانستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیان مقاطع حساس مبارزه، به چرایی و چگونگی اتفاق ۱۵ خرداد و حضور چشمگیر مردم و سفاکی‌ها رژیم پهلوی پرداخت و گفت: به عنوان کسی که آن روز‌ها سرباز اجباری پادگان باغ‌شاه بودم و حتی قرار بود ما را برای مقابله با مردم به خیابان‌ها ببرند و از ترس پیوستن ما به مردم پشیمان شدند، می‌شنیدیم که چگونه معلم‌ها نیز در صفوف بهم فشرده مردم حضوری فعال داشتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنانشان، که مربوط به تشریح اوضاع جامعه و تبیین فضای انتخاباتی بود، به دستاوردهای امروز و آینده برجام در کشور اشاره کرد و با اشاره به مانع‌تراشی‌های دلواپسان، گفت: مطمئناً این جماعت اندک و پر رسانه که تریبون‌های فراوانی از بیت‌المال در اختیار دارند، در افکار خود، این کار را پسندیده می‌دانند که تیم مذاکره کننده دولت با هدایت رهبری در یک دیپلماسی فعال، جلوی تحریم‌های‌ همه جانبه ایران را گرفتند، اما تمایلات سیاسی، آنان را به مخالفت می‌کشاند.

وی، تعاملات جهانی را ضرورت زندگی امروز جوامع بشری دانست و با ارائه تحلیل تاریخی از انواع توطئه‌های دشمنان علیه ایران، از جمله تحریم، گفت: از شورش، تجزیه‌طلبی، تفرقه‌انگیزی، تحریک قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و همچنین کودتا شروع کردند و به ترور شخصیت‌های مؤثر رسیدند و سرانجام جنگ را بر مردم ایران تحمیل کردند و در تمام این سال‌ها، تحریم حربه آنان بود که سرانجام دولت یازدهم، این حربه را به همراه بستن پروندهٔ هسته‌ای ایران در سازمان‌های بین‌المللی، از آنان گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پروژهٔ «نفوذ» را حقیقتی وارونه دانست و تأکید کرد: بیگانگان اگر می‌توانستند،‌‌ همان موقع بر پایه‌های انقلاب نفوذ می‌کردند، اما مردم همیشه آنان را مانند شی‌ء خارجی در بدن و یا خس و خاشاک دریا و اقیانوس، کنار می‌زدند.

وی، نگاه همه جانبه و عالمانه و محققانه به تذکرات مقام معظم رهبری را مفید دانست و با تأکید بر ضرر داشتن برداشت‌های سیاسی و جناحی از سخنان و راهنمایی‌های ایشان، اظهار داشت: تهمت زدن این روزهای بعضی‌ها به مردم و نامزدهای انتخاباتی، به مصداق مثل «الغریق یتشبث بکل حشیش»، از سر استیصال است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توهین، تهمت و دروغ را از گناهان کبیره دانست و با یادآوری داستانی از زندگی حضرت موسی (ع) که مردی، مردم را با سخنان کذب منحرف کرده بود و بعد‌ها پشیمان شد، افزود: وقتی حضرت موسی (ع) اظهار پشیمانی‌اش را به درگاه خدا رساند، به ایشان الهام شد که باید تمام انسان‌هایی را که منحرف کرده، آگاه نماید و تا زمانی که یک نفر به خاطر دروغ‌هایش از واقعیت‌ها دور باشد، او در گناهانش شریک است.

وی توبه را فرصتی برای برگشت انسان‌ها از گناهان دانست و با تأکید بر این نکته که مهلت قبول توبه تا قبل از مرگ است، گفت: خوب است جناح‌ها و رسانه‌هایی که به مردم تهمت زدند که از انگلیسی‌ها خط می‌گیرند، تا قبل از انتخابات و تبلور استقلال سیاسی و انتخاباتی مردم، توبه و از مردم عذرخواهی کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص این تبلیغات تخریبی که بعضی از جریان‌ها، رقبای انتخاباتی خود را متهم به همراهی با انگلیس می‌کنند، گفت: این تهمت و توهین مرا به یاد روشی در زمان مبارزات حضرت امام (ره) با طاغوت انداخت که وقتی رژیم محبوبیت روزافزون ایشان را دید، تبلیغات وسیعی کرد که شخصی به نام جوجو از مصر از طرف عبدالناصر برای امام راحل و مبارزین پول می‌آورد.

وی افزود: می‌خواستند، مبارزه، مبارزین و صداقت بی‌نظیر امام راحل در رهبری را مخدوش و منسوب به خارج از کشور کنند که البته شروع آن سناریو، از داخل بود و‌‌ همان زمان هم عوامل آن رسوا شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تکراری خواندن این شیوهٔ خبیثانه نخ نما شده، گفت: در شرایط فعلی نیز موجی به راه انداخته‌اند که انگلیس از یک لیست حمایت می‌کند و این موج حکایت از استیصال آنان در مقابل موج خروشانی است که می‌دانند مردم در هفتم اسفند به راه می‌اندازند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این نکته که «همهٔ ۱۶ نفر لیست خبرگان و تمام ۳۰ نفر لیست مجلس شورای اسلامی که از فیل‌تر شورای نگهبان نیز گذشته‌اند، بار‌ها و بار‌ها از استکبار برائت جسته‌اند»، گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ام که استبداد و استکبار و تروریست‌ها سه ضلع یک مثلث شوم برای انحراف انقلاب‌های مردمی و چپاول ملت‌ها هستند و این بار برای مقابله با عزم جزم مردم ایران جهت انتخاب اندیشهٔ اعتدال و میانه‌روی، چنان دست به دست هم داده‌اند تا پیشاپیش ملت بزرگوار ایران را به خاطر حضور پرشور در انتخابات محاکمه و محکوم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به دستاوردهای انقلاب اسلامی در گسترش علم و تکنولوژی پرداخت و با ابراز احساس دوگانهٔ خشنودی و ناراحتی از حضور ایران در مجامع و مراکز علمی و پزشکی دنیا، گفت: هم باعث افتخار است که ایرانیان در دنیا می‌درخشند و هم‌ای کاش زمینهٔ در کشور فراهم می‌شد تا آنان که عاشق سرزمین خویش هستند، به کشور برگردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصول مترقی قانون اساسی و ساختار کاملاً مردم سالاری دینی آن، اشاره کرد و گفت: در انقلاب اسلامی تمام مسئولان مستقیم و غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب و انتصاب می‌شوند، تا اگر خوب کار نکردند، در انتخابات بعدی برکنار و کسانی دیگر به جای آنان انتخاب شوند و این شیوه‌ای است که دنیا از سال‌ها پیش با عنوان «دموکراسی» به آن می‌پردازند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شرایط مصرّح قانون اساسی برای رهبری را بسیار هوشمندانه و بر پایه نظر مردم دانست و گفت: به قول امام و رهبری، مردم پایه و اساس نظام هستند که این تفکر ریشه در اسلام، سیرهٔ پیامبر و گفتار و رفتار ائمه (ع) شیعه دارد.

وی با انتقاد از کسانی که رأی مردم را زینتی و غیرضروری می‌دانند، گفت: برای مردم جای شگفتی است که همین جماعت این روز‌ها برای جلب رأی آنان، به هر نوع شیوه منفی و رذائل اخلاقی از جمله پرونده سازی، دروغ، تهمت و توهین به رقبای انتخاباتی متوسل می‌شوند، تا بر زینت در جامعه بیفزایند!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این جمله که «مردم نظرات خود را براساس شناخت تدریجی از مسؤولین و تفکرات آنان و همچنین مطابقت آن تفکرات با عملکرد و رفتار، بروز می‌دهند»، گفت: انتخابات فصل ویژه برای اظهارنظر مردم است که نمایندگان خویش را در دو مجلس مهم و تأثیرگذار یعنی خبرگان رهبری و شورای اسلامی انتخاب کنند.

وی با توصیهٔ مردم به حضور پرشور در انتخابات، گفت: با رعایت همه جانبه قوانین موجود، می‌توانیم بهترین انتخابات را داشته باشیم تا الگویی برای همهٔ کسانی باشد که دموکراسی را به رخ دیگر ملت‌ها می‌کشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با برشمردن ویژگی‌های تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی، دینی و مذهبی ایران و ایرانیان در جهان، گفت: مردم مستعد و باهوش ایران در یکی از سرزمین‌های خدا خوب کرده جهان که کلکسیون همهٔ منابع مورد نیاز بشری است، عالیترین مکتب دینی و مذهبی را دارند که مکتب اهل بیت (ع) است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تبیین جایگاه زن در مکتب اسلام و مذهب تشیّع، به ظلم‌های علیه زنان در طول تاریخ اشاره کرد و با انتقاد از نگاه تحقیرآمیز به بانوان که نصف جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و عامل بقا و تداوم نسل بشریت هستند، گفت: نگاه بنیادین انقلاب اسلامی به زنان باعث تحصیل فراگیر آنان در مراکز آموزش عالی و برتری آنان در مسابقات علمی داخلی و خارجی، مانند کنکور‌ها و المپیاد‌ها شده که برای حضور مؤثر در مراکز و مجامع قانون‌گذاری و مدیریت‌های کلان، باید در انتخابات شرکت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با تسلیت ایام فاطمیه، به تفسیر سورهٔ کوثر پرداخت و با بیان شأن نزول این سوره در نگاه مفسران، گفت: حضرت زهرا (س) روشن‌ترین مصداق کوثر الهی و زنی عالمه بود که جوانمرگی و شهادت مظلومانه‌اش، صفحاتی غم‌انگیز در تاریخ نخستین روزهای صدر اسلام، یعنی بعد از رحلت پیامبر ثبت کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری تعبیر «محدّثه» برای حضرت فاطمه (س) که امام راحل فراوان بکار می‌بردند، گفت: در تاریخ آمده است که این زن کتابی غنی داشت که به عنوان یک گنج گرانب‌ها از دسترس بشریت خارج شده است.

وی با اشاره به سخنرانی حضرت زهرا (س) در مدینه بعد از پیامبر (ص)، گفت: آدم‌های نمک ن‌شناس در‌‌ همان آغاز اسلام، دل او را شکستند و او را از زندگی سیر کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مظلومیت اهل بیت (ع) در اسلام را تاریخی، درس‌آموز و دارای نکاتی بسیار ظریف دانست و گفت: کَنَندِه در خیبر که دشمنان با شنیدن نامش به لرزه می‌افتادند، می‌دید که حضرت فاطمه (س) خون دل می‌خورد، اما سکوت می‌کرد و زهرا (س) به ایشان می‌فرمود چه شد آن دلاوری‌ها که با ذوالفقارت سنگ را می‌شکافتی و امروز در کنج خانه نشسته‌ای.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح عملکرد عاقلانه حضرت علی (ع) در زمان خلفای سه‌گانه، گفت: آن قدر به رأی و نظر مردم احترام می‌گذاشت که با اینکه ولایتش در غدیر آسمانی شده بود، به دستور پیامبر (ص) عمل کرد که‌ای علی حکومت حق الهی توست، اما اگر مردم نخواستند، ر‌هایشان کن و برو.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان مصادیقی از کارهای حضرت علی (ع) در ۲۵ سال خانه‌نشینی که گاهی به خلفا در حلّ مسایل حکومتی مشورت می‌داد و حتی جانشین خلفا در زمان مسافرت‌های آنان در مدینه می‌شد، گفت: وقتی مردم متوجه شدند که چه اشتباه تاریخی را مرتکب شدند و به در خانه‌شان رفتند و خواهش کردند، علی‌ (ع) به صحنه آمدند، اما دیدید که چه بر سرش آوردند.

وی با بیان این جمله که «همیشه تندروهای خوارجی در تاریخ اسلام بودند و همیشه با ریاکاری مردم را فریب می‌دادند»، گفت: کار به آنجا رسیده بود که وقتی خبر شهادت علی (ع) در اقصی نقاط جهان اسلام پیچید، مردم با تعجب به همدیگر نگاه می‌کردند که علی (ع) در مسجد چه کار می‌کرد!؟ مگر او نماز هم می‌خواند؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روضه و ذکر مصائب اهل بیت (ع) به ویژه بازگویی ماجرای زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، بسیار عبرت ‌انگیز توصیف کرد و گفت: دعا کنیم که عاقبت به خیر شویم.

در ابتدای این دیدار، علی‌اکبر حسینخانی، عبدی، داوری و خانم پورحصیری از فرهنگیان، نخبگان و بازنشستگان کشور، ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فرهنگیان بازنشسته، به بیان مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و آموزشی کشور پرداختند.