کد خبر: ۱۱۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۲۷
فایننشال تایمز:

قم شهر اعتدال است؛ روحانیون از لاریجانی حمایت می کنند

تابلو های آگهی در شهرقم- منزلگاه بزرگترین حوزه علمیه در جهان شیعیان،جایی که ده ها هزار نفر از مردان درباره مذهب مطالعه می کنند- تازه ترین فناوری موبایل، کارت های بانکی، جشنواره خرید زمستانی و کلینیک های زیبایی را تبلیغ می کنند و پارچه نوشته ها و پوسترهای انتخاباتی بندرت به چشم می خورند.

فایننشال تایمز نوشت: تابلو های آگهی در شهرقم- منزلگاه بزرگترین حوزه علمیه در جهان شیعیان،جایی که ده ها هزار نفر از مردان درباره مذهب مطالعه می کنند- تازه ترین فناوری موبایل، کارت های بانکی، جشنواره خرید زمستانی و کلینیک های زیبایی را تبلیغ می کنند و پارچه نوشته ها و پوسترهای انتخاباتی بندرت به چشم می خورند. 

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ایرانیان روز جمعه به پای صندوق های رای می روند تا درباره سرنوشت دویست و نود نفر از نمایندگان مجلس و هشتاد و هشت روحانی مجلس خبرگان تصمیم بگیرند. اما با توجه به رد صلاحیت  اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان - نهادی که صلاحیت های سیاسی و اسلامی نامزد ها را معین می کند- رقابت در قم بین نامزدهای تند رو جریان دارد. گروه های میانه رو و اصلاح طلب نزدیک به حسن روحانی، رییس جمهور میانه رو، در این شهر هم، مانند بسیاری از نقاط دیگر،اصلا نامزدی ندارند. آنها در عوض با احتیاط از محافظه کاران کمتر افراطی حمایت می کنند که علی لاریجانی، رییس مجلس یکی از آنها است، شخصی که در جلوگیری از کارشکنی مجلس در زمینه توافق هسته ای سال گذشته نقش بسزایی ایفا کرد.

یکی از سیاستمداران اصلاح طلب می گوید« راهبرد اصلی ما در قم این است که اجازه ندهیم تا تندرو ها، از جمله مجتبی ذوالنور برنده شوند و به همین دلیل ما از لاریجانی و دو محافظه کار دیگر حمایت می کنیم. ما درباره نامزدی احمد مومن[ روحانی محافظه کار] برای مجلس خبرگان سکوت اختیار کرده ایم و با پیروزی او مشکل نداریم».

گروه های طرفدار اصلاحات سعی می کنند که رای دهندگان طبقه متوسطه مایوس و نا امید را از خانه ها بیرون آورند و به شخصیت های کمتر تندرو رای بدهند تا بدین وسیله شمار سیاستمداران تند رو در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را به حداقل برسانند.

اصلاح طلبان دور دو رییس جمهور سابق، محمد خاتمی، اصلاح طلب، و اکبر هاشمی رفسنجانی، میانه رو، جمع شده اند. همین اتحاد به پیروزی تعجب بر انگیز روحانی در سال ٢٠١٣ انجامید. اما این بار رسالت دشوار تری در پیش روی دارند.

روحانیون نگران هستند که ادامه مشکلات اقتصادی- تورم ١٣ درصدی و نرخ بیکاری ٢٥ درصدی جوانان- می تواند به مذهب لطمه وارد سازد.

ابوالفضل موسویان، روحانی اصلاح طلب و استاد مدیریت اسلامی در دانشگاه مفید قم می گوید« وقتی مردم مشکلات اقتصادی دارند،آنها به روحانیون ارشد کمترکمک مالی می کنند و خواستار کمک مالی بیشتر هستند و [ نتیجه این می شود که] روحانیون کمتر می توانند به فقرا کمک کنند و[ در نتیجه] نفوذ خود را از دست می دهند. روحانیون نیز نگران هستند که مشکلات اقتصادی بر پاکدامنی و باور مردم به اسلام تاثیر بگذارند»

این مساله می تواند نشان دهد که چرا آنها از تصمیم تهران برای دستیابی به توافق هسته ای حمایت کردند. طبق این توافق، ایران قول داد که فعالیت هسته ای خود را در ازای لغو تحریم های فلج کننده، به میزان چشمگیری کاهش دهد. البته، این گونه حمایت شامل همه تصمیماتی که در هزارتوی پیچیده سیاسی در تهران اتخاذ می شود، نمی گردد.

بعضی از بلندپایه ترین روحانیون قم از نامزدی حسن خمینی ، نوه میانه رو آیت الله خمینی، برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان، حمایت کردند. اما از شرکت این روحانی ٤٣ ساله در این انتخابات ممانعت بغمل آمد.

محسن مهاجر نیا رییس مرکز انجمن های علمی، وابسته به حوزه علمیه قم، می گوید« در شهر قم، اکثر روحانیون با تند روهای افراطی مخالف هستند. قم از سیاستمداران میانه رو حمایت می کند و نماد این روند هم حمایت و روابط خوب با حسن روحانی است».

این وضعیت به اصلاح طلبان در تهران کمک می کند که به آینده ایران امیدوارتر باشند.

محسن مرعشی، سیاستمدار اصلاح طلب ارشد می گوید« روحانیت در طول این سال ها ضعیف شده اند، اما هنوز قدرتمندترین و فرهیخته ترین نهاد است و می تواند از افتادن کشور به ورطه بحران جلوگیری کند. آنها[روحانیون] اکنون در سایه نشسته اند و ناظر تحولات در روشنایی اند»