کد خبر: ۱۱۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۹۷

زمان آغاز اخذ رای برای انتخابات مجلس

وزیرکشور به شرایط برگزاری انتخابات در روز جمعه 7 اسفند اشاره و گفت: انتخابات از ساعت 8 صبح در روز جمعه شروع می‌شود که از مردم می‌خواهیم از اول وقت پای صندوق‌ها بیایند. حتی در شهرهای بزرگ مثل تهران از مردم می‌خواهیم که به لیست‌ها توجه کنند زیرا این کار باعث می‌شود که سرعت کار بالا برود، بهتر است برای این که در اخذ رای سرعت داده شود مردم لیست‌ها را که از قبل آماده کرده‌اند به همراه داشته باشند تا برای پیدا کردن اسامی دچار سردرگمی نگردند.
 ایسنا: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره جزئیات برگزاری انتخابات هفتم اسفند به موضوع وضعیت حوزه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: در حوزه اجرایی با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی از جمله نیروی انتظامی و تدارکات و پشتیبانی، ثبت احوال هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات 7 اسفند نداریم و آمدگی کامل برای برگزاری آن وجود دارد. 

وی همچنین به مسائل امنیتی پیرامون انتخابات 7 اسفند اشاره کرد و افزود: تا امروز هیچ گزارش امنیتی که موجب نگرانی شود در هیچ جای کشور نبوده که این ناشی از نظم و انضباطی است که احزاب، گروه‌ها و دستگاههای امنیتی در روزهای اخیر داشته‌اند. 

رحمانی فضلی با بیان این که تعرفه‌های اخذ رای چاپ و به حوزه‌های انتخابیه و استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شده است، گفت: همه تعرفه‌ها به فرمانداران تحویل شده و علائم امنیتی زیادی گذاشته‌ایم که در این تعرفه‌ها امکان تقلب و تخلف در آن سخت است. به طوری که رنگ‌های متفاوت برای اولین بار برای تعرفه‌ها در نظر گرفته شده است؛ البته ملاحظات دیگری در هر مرحله در نظر گرفته شده است. امکان جابجایی تعرفه‌ها در استان‌ها وجود ندارد.

وزیرکشور با تاکید بر این که 52 هزار شعبه اخذ رای در کشور داریم، تصریح کرد: با توجه به برگزاری 2 انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی 4972 نفر با هم به رقابت می‌پردازند به طوری که برای هر صندلی در مجلس 17 نامزد برای رقابت داریم.

وی اضافه کرد: امسال برای تمام صندوق‌ها بازرس قرار داده‌ایم به طوری که قبلا 5 یا 10 شعبه دارای یک بازرس بود اما برای اولین بار و در جهت ارتقاء ضریب اطمینان، برای هر شعبه یک بازرس قرار داده‌ایم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: براساس قانون همه نامزدهای انتخاباتی می‌توانند سر صندوق‌ها نماینده داشته باشند، البته در حوزه‌هایی مثل تهران که نامزدها زیاد است فهرست‌ها می‌توانند کاندیدا داشته باشند. 

وزیرکشور به حضور نیروهایی از آموزش و پرورش، بسیج و سپاه و ارگان‌های اجرایی دیگر برای اجرای انتخابات اشاره و تاکید کرد: این‌ها علاوه بر اعضای ستاد انتخابات وزارت کشور در اجرای انتخابات نقش دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: برای اولین بار در تمام استان‌ها به صورت منطقه‌ای متصدیان اجرا و فرمانداران را آموزش داده‌ایم و پروسه آموزش تا زمان قبولی فرمانداران ادامه یافته است. 

رحمانی فضلی با تاکید بر این که معتمدین محلی در قالب هیئت‌های اجرایی فعال هستند و اجرای کل انتخابات را تا اخرین لحظه شمارش بر عهده دارند افزود: امیدواریم همه فعالیت‌ها برای برگزاری انتخابات به حضور پرشور مردم منجر شود، به هر حال همه آنهایی که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند می‌توانند رسالت نمایندگی مجلس را بر عهده بگیرند. 

وزیرکشور به ارزیابی‌ها درباره حضور مردم در انتخابات 7 اسفند اشاره و تاکید کرد: برخی حضور را 70 درصد مطرح می‌کنند که با توجه به تشویق رئیس جمهور برای حضور در انتخابات و با توجه به شرایط موجود نیازمند حضور پرشکوه مردم هستیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی میزان واجدان شرایط رای‌گیری در انتخابات را 55 میلیون نفر دانست، تصریح کرد: براساس براوردهایی که انجام داده‌ایم 3 میلیون رای اولی هستند و 10 درصد رای دهندگان را بانوان تشکیل می‌دهند که اینها نکات حائز اهمیتی است.

رحمانی فضلی همچنین به این مسئله نیز اشاره کرد: که هیچ حوزه انتخابیه چه برای مجلس شورای اسلامی و چه برای خبرگان رهبری در خارج از کشور نداریم.

وزیرکشور اضافه کرد: شورای نگهبان اعلام کرده که صلاحیت هیچ کس به تازگی تایید نشده است. 

وی همچنین به شرایط برگزاری انتخابات در روز جمعه 7 اسفند اشاره کرد و گفت: انتخابات از ساعت 8 صبح در روز جمعه شروع می‌شود که از مردم می‌خواهیم از اول وقت پای صندوق‌ها بیایند. حتی در شهرهای بزرگ مثل تهران از مردم می‌خواهیم که به لیست‌ها توجه کنند زیرا این کار باعث می‌شود که سرعت کار بالا برود، بهتر است برای این که در اخذ رای سرعت داده شود مردم لیست‌ها را که از قبل آماده کرده‌اند به همراه داشته باشند تا برای پیدا کردن اسامی دچار سردرگمی نگردند.

رحمانی‌ فضلی با بیان این که پیش‌بینی می‌کنیم صف‌های طولانی در این دوره از انتخابات ایجاد شود، گفت: نوشتن کد انتخاباتی برای کاندیداها الزامی نیست اما به دلیل تشابه اسمی، کدهای انتخاباتی کاندیداها کار شمارش را آسان می‌کند که باید رعایت شود. مردم حتما شماره ملی را هنگام رای گیری به همراه داشته باشند و داشتن کارت ملی الزامی نیست اما در هر صورت شناسنامه باید نزد واجدان شرایط باشد.

وزیرکشور اضافه کرد: در جاهایی که صندوق سیار در آنها می‌بریم، مدرک شناسایی غیر از شناسنامه برای اخذ رای مورد قبول نیست. 

وی همچنین درباره ساعت برگزاری انتخابات گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم در زمان تعیین شده 10 تا 12 ساعت انتخابات را به انجام برسانیم، البته در شهرستان‌ها با یک یا دو کاندیدا زودتر انتخابات پایان می‌یابد، اما در شهرهای بزرگ تا زمانی که مردم پای صندوق باشند تلاش می‌کنیم انتخابات ادامه یابد.

رحمانی فضلی حضور مردم در انتخابات و مشارکت را حق قانون‌شان دانست و تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم که از این حق‌شان استفاده کنند زیرا آراء تعیین کننده است، اگر در تهران لطف کنند و لیستی رای دهند تمام نمایندگان در دور اول انتخاب می‌شوند به طوری که حتی نام 30 نفر کاندیدای مورد نظر را در اختیار داشته باشند که معطل نشوند.

وزیرکشور اضافه کرد: ثبت احوال برای ارائه شماره ملی به مردم آمادگی کامل دارد و اگر احیانا مشکل خاص شناسنامه‌ای که قابل حل باشد از سوی ثبت احوال رفع خواهد شد.