کد خبر: ۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۲

شکست طرح "دایه رضاعی" کودکان شیرخوارگاه

خبرگزاری ایسنا نوشت: چند سال از آغاز طرح دایه رضاعی بهزیستی می‌گذرد، طرحی که در آن قرار بود مادران خیر به شیرخوارگاه‌های سازمان بهزیستی رفته و با شیر خود کودکان کمتر از 2 سال را تغذیه کنند.

حمیدرضا الوند مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی درباره اجرای این طرح، گفت: طرح دایه رضاعی تنها در برخی از استان‌ها که فرهنگ مذهبی و محلی دارند، متقاضیان دائم دارد.

وی افزود: در این طرح مادران در شرایط شیردهی، در صورت داشتن شیر مازاد با نیت خیرخواهانه کودکان دارای سن کمتر از 2 سال قمری را طبق ضوابطی خاص شیر می‌دهند.

به گفته الوند، امکان تحقق این طرح در همه استان‌ها میسر نشد و در حال حاضر نوزادان شیرخوارگاه‌های بهزیستی از شیر خشک تغذیه می‌کنند.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در ادامه با تشریح علل عدم استقبال از طرح مذکور گفت: یکی از این دلایل نبود شیر مازاد در مادران شیرده دارای نوزاد بود، به گونه‌ای که شیر آنان تنها کفاف نوزاد خودشان را می‌داد.

وی افزود: مادرانی که کودک خود را از دست داده و پس از این فقدان به شیرخوارگاه مراجعه می‌کردند و به واسطه شیر دادن متقاضی فرزندخواندگی می‌شدند، انتظار داشتند که خارج از نوبت و فرآیندهای قانونی فرزند خوانده دریافت کنند که این امر اجرای رویه واحد و یکسان فرزندخواندگی را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

الوند در ادامه عنوان کرد: لذا علی‌رغم اینکه طرح دایه رضاعی، طرحی بسیار خوب بود و تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایای بسیار زیاد در سلامت جسمی، بر جنبه‌های رشد عاطفی و شناخت کودکان نیز تاثیر زیادی دارد، چندان در اجرا موفق نبود و تنها در برخی استان‌های مذهبی در حال اجراست.