کد خبر: ۱۲۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۰

بازی کفاشیان!

 « من به اينفانتينو راي دادم. بالاخره توانمندي‌هاي او را ديديم و راي داديم.» اين نخستين جمله علي كفاشيان بعد از انتخابات رياست فيفا در زوريخ بود. رييس فدراسيون فوتبال ايران كه پيش از اين بيشترين فعاليت‌‌ها را در كمپين انتخاباتي شيخ سلمان داشت. تنها چند ساعت بعد از اين جمله بود كه سايت فدراسيون فوتبال به نقل از علي كفاشيان، صحبت‌هاي او با خبرگزاري تسنيم را تكذيب كرد و نوشت: «برخي رسانه‌ها در نقل قولي از من اعلام كرده‌اند كه من به اينفانتينو راي داده‌ام اما راي من مخفي بوده و به هيچ‌كس اعلام نكرده‌ام به چه كسي راي داده‌ام.»

اين چهره تازه علي كفاشيان است. جايي كه او با دستپاچگي به انتخابات رياست فيفا واكنش نشان مي‌دهد و البته مشخص نيست كه منافع فوتبال ايران در اين مصاحبه‌ها كجاست. هيچ كسي به درستي نمي‌داند امروز در ذهن كفاشيان چه مي‌گذرد. چندين سال قبل در رقابت بين سپ بلاتر و بن همام، كفاشيان به بن همام بازنده راي داد. او راي خود را پنهان كرد ولي خيلي زود رسانه‌ها با رفتار فيفا و بلاتر متوجه شدند او با فوتبال ايران چه كرده است. حالا هم‌زمان زيادي لازم نيست تا مشخص شود راي او به چه كسي بوده است. همه‌چيز مشخص شده است!
   
علي كفاشيان مدت‌ها بود كه به يكي از افراد تاثيرگذار كمپين انتخاباتي رييس كنوني كنفدراسيون فوتبال آسيا تبديل شده بود. او در پيروزي شيخ سلمان در انتخابات كنفدراسيون فوتبال آسيا نقشي تاثيرگذار داشت و به همين دليل به يكي از افراد نزديك و معتمد به رييس AFC تبديل شد.

اتفاقا خروجي اين مناسبات كاري رسيدن علي كفاشيان به نايب‌رييسي كنفدراسيون فوتبال آسيا در منطقه آسياي مركزي و شكل‌گيري يك اجماع بزرگ براي رسيدن به صندلي رياست فيفا بود. از همان روزي كه فيفا با بحران مديريتي روبه‌رو شد و سپ بلاتر هم از سمت خود اخراج شد، شيخ سلمان ابراهيم بن خليفه بحريني براي حضور در انتخابات فيفا اعلام آمادگي كرد.

 بعد از چند هفته و برنامه‌ريزي دقيق افراد اتاق فكر اين چهره، براي همه دنيا مشخص شد كه شيخ سلمان يكي از جدي‌ترين گزينه‌هاي رياست فدراسيون جهاني فوتبال خواهد بود. زمان گذشت و ائتلاف شيخ سلمان و حاميانش روز‌به‌روز بزرگ‌تر شد. در تمام اين مدت اما علي كفاشيان يكي از نزديك‌ترين مديران و حاميان اين شيخ عرب بود.

او هيچ‌وقت از برنامه‌ريزي‌هاي خود حرف خاصي نزده بود. اما با بررسي اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به خوبي مشخص مي‌شود كه رييس فعلي فدراسيون فوتبال ايران، با قرار گرفتن در راس ستاد انتخاباتي شيخ سلمان، هدفش اين بود كه وارد هيات اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا شود و اگر هم مقدمات فراهم شد نايب‌رييس اول AFC شود.

چرا كه از همان ابتدا روشن شده بود در صورت پيروزي شيخ سلمان در انتخابات فيفا، برنامه‌ريزي براي حضور شيخ احمد كويتي (حامي اصلي سال‌هاي گذشته كفاشيان) رييس شوراي المپيك آسيا جهت رسيدن به صندلي رياست كنفدراسيون فوتبال آسيا انجام شود. به هر صورت علي كفاشيان در داخل كشور‌ هم با فشارهاي مختلفي روبه‌رو بود. پرونده فساد فوتبال، از دست رفتن جايگاه قدرتمندش در مجمع عمومي، اختلافات با وزارت ورزش و عدم مقبوليت در جامعه و دولت همه و همه او را به خط پايان نزديك كرده بود.

 به همين ترتيب مرد خنده روي فوتبال ايران هدفش اين بود با رياست شيخ سلمان در فيفا، مقدماتي را فراهم كند تا تمام موانع از سر راه او برداشته شود و بتواند يك دوره ديگر رييس فدراسيون فوتبال بماند. اين برنامه اما چيزي بود كه شيخ سلمان و نزديكانش براي آينده كاري خود در نظر داشتند. اما آنها در نهايت بازي قدرت را به مديري سوييسي  با حاميان امريكايي‌اش باختند.
   
راي‌گيري فيفا به صورت مخفي انجام شد. به اين ترتيب در زمان راي‌گيري اصلا مشخص نبود اعضاي كنگره به كدام گزينه راي داده‌اند. در انتخابات اينچنيني اما مدل سازمان راي و مهندسي مجمع به شكلي است كه كانديداها نام تك تك حاميان خود را مي‌دانند. به‌طور مثال امروز جاني اينفانتينو، رييس جديد فيفا به خوبي مي‌داند كه در انتخابات روز جمعه ١١٥ نفري كه به او راي دادند چه كساني هستند.

اما درباره رابطه علي كفاشيان، فوتبال ايران و انتخابات فيفا چند نكته بسيار قابل توجه است. حمايت از اين مدير سوييسي مي‌توانست اتفاقاتي خوب براي فوتبال ايران در آينده رقم بزند. چرا كه اين مدير همين چند وقت پيش در يك سفر انتخاباتي وارد تهران شد و با مقامات فوتبال ايران جلساتي را برگزار كرد. اينفانتينو سفر به ايران را به چند دليل انتخاب كرد. ايران سال‌هاي سال است كه رنكينگ اول قاره كهن را در اختيار دارد و اكثر دنيا ايران را به عنوان بهترين تيم آسيا مي‌شناسند. دليل بعدي اما اين بود كه اينفانتينو كه از رابطه كفاشيان با شيخ احمد به خوبي مطلع شده بود، با سفر به تهران تلاش داشت تا با كمك كفاشيان خودش را به شيخ احمد نزديك كند تا بتواند راي ١٥ كشور آسيايي را به سبد خود بريزد. غافل از اينكه ائتلاف اصلي از مدت‌ها قبل شكل گرفته بود. در تمام طول مدت حضور اينفانتينو در تهران هم رييس امروز فيفا به نوعي سر كار بود و رييس فدراسيون فوتبال ايران هيچ روي خوشي براي همكاري در انتخابات فيفا به او نشان نداد. در شرايطي كه اينفانتينو سفرش به تهران بيشتر جنبه نمادين داشت.

 او مي‌دانست كه آرا در آسيا شكننده است و اكثر كشورها در ائتلاف شيخ سلمان هستند. اما به تهران آمد تا بعدها در كارنامه كمپين تبليغاتي‌اش سفر به كشور مهم‌ترين تيم آسيايي هم وجود داشته باشد. اما مساله حائز اهميت اين است كه كفاشيان به خاطر حضور در ائتلاف شيخ سلمان از اين فرصت هيچ استفاده‌اي نكرد.
   
مقدمات حضور اينفانتينو در تهران را عباس ترابيان  انجام داد كه اتفاقا دوستي بسيار نزديكي با رييس جديد فيفا دارد. اينفانتينو قبل از انتخابات فيفا هم با ارسال يك ايميل به صورت رسمي از عباس ترابيان دعوت كرده بود تا با حضور در زوريخ، در انتخابات فيفا يكي از مهمانان ويژه‌اش باشد و او را همراهي كند. اما جالب اينجا است كه علي كفاشيان حاضر نشد اين مدير را با خودش به زوريخ ببرد. به هر حال او در ائتلاف شيخ سلمان مي‌جنگيد و شايد همراهي يكي از كارمندانش در كنار اينفانتينو رقيب اصلي شيخ بحريني، تبعات بدي برايش به دنبال مي‌آورد.

كفاشيان مي‌توانست از فرصت استفاده كند و براي اعتلاي فوتبال ايران به كمپين حاميان اينفانتينويي اضافه شود كه از ابتدا مشخص بود پيروز انتخابات فيفا خواهد بود. كفاشيان اما تمام مناسباتش را بر اساس تعامل با شيخ سلمان برنامه‌ريزي كرده بود و به هديه بزرگي كه دولت و وزارت امور خارجه براي فوتبال كشور تدارك ديده بودند پشت كرد. واقعيت امر اين است كه برنامه حضور اينفانتينو در ايران در حاشيه سفر رياست‌جمهوري به ايتاليا گذاشته شد و سپس اين مدير سوييسي به ايران آمد. حتي شنيده شد كه از طرف وزارت خارجه به مديران فدراسيون فوتبال اين پالس داده شده بود كه جاني اينفانتينو رييس بعدي فيفا خواهد شد و در جريان سفرش به تهران از او حمايت ويژه صورت بگيرد تا ايران هم جزو حاميان او در انتخابات باشد و در سال‌هاي آينده حمايت فيفا را براي خود داشته با

شد. اما رييس اين هديه بزرگ مقامات دولت ايران را در پشت پرده پس فرستاد و به ائتلافش با اعراب دل بست؛ ائتلافي كه با شكست بزرگ همراه شد. حقيقت اين است كه شيخ سلمان به پايان كار خود در فيفا نزديك شد و پروژه بعدي حذف او از كنفدراسيون فوتبال آسيا خواهد بود.
   
علي كفاشيان در انتخابات فيفا اما به شيخ سلمان راي داد. اين واقعيتي است كه اينفانتينو به خوبي از آن مطلع است. كفاشيان حتي روساي بسياري از فدراسيون‌هاي فوتبال آسيايي را تحت فشار قرار داد تا به شيخ سلمان در انتخابات فيفا راي بدهند. هرچند در ايران همه منتظر هستند تا مشخص شود بالاخره آقاي رييس به چه كسي راي داده است. اما در خارج از كشور اتفاقات ديگري در حال رقم خوردن است.

رييس فدراسيون فوتبال عراق در گفت‌وگو با «بين‌اسپورت» رسما تاكيد كرده در دور اول انتخابات به پرنس علي راي داده و در دور دوم به اصرار و فشار كفاشيان به شيخ سلمان راي داده است. با اين افشاگري‌هاي رسمي ديگر اصلا مهم نيست كه رييس به چه كسي راي داده است. مهم اين است كه او به صورت رسمي قبل از انتخابات از شيخ سلمان حمايت كرد و در مجمع انتخاباتي هم در راي جمع كردن براي شيخ بحريني تلاش‌‌هاي زيادي انجام داد. آن هم در مقابل مردي كه چند روز قبل ميزبانش در تهران بود و روي خوشي به او نشان نداده بود. به همين دليل است كه آرزوهاي علي كفاشيان با شكست شيخ‌سلمان در فوتبال بر باد رفت. آرزو‌يي كه مهندسي دقيق انتخابات فيفا از سوي امريكا به نظر مي‌رسد آن را دست نيافتني كرد. امريكا به عنوان حامي اصلي اينفانتينو، علاوه بر اينكه در پشت پرده كلي راي براي اين مرد سوييسي جمع كرد، در دقيقه نود انتخابات فيفا اعلام كرد كه از پرنس علي بن حسين اردني در انتخابات فيفا حمايت خواهد كرد.

امريكا با اين حمايت طوري رفتار كرد كه هم ارتباطش با كشور‌هاي عربي به هم نخورد و هم به صورت غير مستقيم از اينفانتينو حمايت كرد. چرا كه پرنس علي از مخالفان اصلي شيخ سلمان بود و از همان اول مشخص بود كه آراي اين شاهزاده اردني در دور دوم در اختيار اينفانتينو قرار مي‌گيرد. در واقع مهندسي آرا در همه قاره‌هاي دنيا تقريبا مشخص بود به جز آسيا. دليلش هم اين بود كه از آسيا دو نامزد عرب در انتخابات حضور داشت و حاميان پرنس علي و شيخ سلمان دقيقا روبه‌روي هم بودند. پس امريكا و اينفانتينو از اين شكاف بهترين استفاده را كردند. تا جايي كه معتصم جعفر، رييس فدراسيون سودان ديروز اعلام كرد: « آفريقا به وعده‌هاي خود عمل كرد، اما واضح است كه در مورد كشورهاي آسيايي اتفاقي افتاد كه اين نتيجه نهايي را رقم زد. شيخ سلمان اتكاي زيادي به آراي خود در آفريقا و آسيا داشت و طرح او كسب ١٠٠ راي در دور اول بود. او بايد دريابد در خانه خود چه اتفاقي افتاده است.»

منبع: روزنامه اعتماد