کد خبر: ۱۲۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۵

تأثیر فاجعه‌بار گرمای قطب‌شمال بر آب‌وهوای زمین

 دانشمندان هشدار دادند که گرم شدن سریع قطب می تواند تاثیرات مصیبت باری بر آب و هوای کره زمین به جا گذارد.

به گزارش مهر، دکتر «پیتر کلایک»، سرپرست تیم تحقیق و رئیس موسسه پاسفیک کالیفرنیا، در این باره عنوان می کند: «شواهد بسیار وحشتناک و رو به افزایشی وجود دارد که نشان می دهد دمای هوای بالاتر در قطب منجر به وقوع طوفان های سهمگین و خطرناک در بخش هایی از نیمکره شمالی شده است.»

طبق نمودار وب سایت «مرکز ملی داده های برف و یخ آمریکا»، ۱۴.۲ میلیون کیلومتر مربع یخ دریا تا روز ۲۴ فوریه وجود داشته است. از حدود ۱۰ فوریه، منطقه پوشیده از یخ دریا نسبت به ۳۰ سال گذشته کمتر از هر زمان دیگری بوده است، چراکه دمای قطب حدود ۴ درجه بیشتر نسبت به میانگین دمای سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ در منطقه بوده است.

دکتر کلایک با پست این نمودار در صفحه توئیتر خود این پیام را هم منتشر کرده است: «آنچه که در حال حاضر در قطب در حال وقوع است بی سابقه و احتمالا فاجعه بار خواهد بود.»

وی در ادامه می افزاید: «شواهد کاملا واضح و روشن است که تغییرات بی سابقه و سریعی در قطب در حال وقوع قطب است. اینگونه تغییرات تاثیر مخربی بر خرس های قطبی، شیرهای دریایی و سایر عناصر موجود در اکوسیستم قطب دارد. همچنین زمینه ساز وقوع بلایای طبیعی جهانی ناشی از این تغییرات هست.»

به گفته وی، از جمله پیامدهای وحشتناک این گرمایش، تغییر سیستم آب و هوای اکثر نقاط نیمکره شمالی است. طوفان ها و گردباهای شدید زمانی ایجاد می شوند که هوای گرم اقیانوس اطلس با هوای سرد قطب تلفیق می شوند.