کد خبر: ۱۲۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۴

وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روی میز بانک مرکزی

 تازه ترین گزارش های بانک مرکزی از حجم معاملات مسکن در دو ماه نخست زمستان امسال گویای بازگشت نسبی رونق به بازارمسکن است و بدین ترتیب در دو ماه پی درپی میزان معاملات مسکن با رشد همراه بوده است، همزمان دولت نیز درحال افزایش محرک ها برای تقاضای مؤثر دراین بازار است.

به گزارش ایران، براین اساس طی سال های اخیر وام خرید مسکن در چندین نوبت افزایش یافت، به طوری که با اجرایی شدن طرح صندوق پس انداز یکم سقف این وام تا 80 میلیون تومان افزایش یافت. این درحالی است که به غیر از خانه اولی ها که مشمول طرح صندوق پس انداز یکم هستند، سایر متقاضیان نیز می توانند بدون سپرده وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن دریافت کنند که با محاسبه وام 10 میلیون تومانی جعاله این رقم به 70 میلیون تومان می رسد.

اما اکنون وزارت راه و شهرسازی که از سال گذشته به دنبال افزایش دوباره سقف وام مسکن بود، موفق شده است تا موافقت اصولی بانک مرکزی را برای پرداخت وام خرید مسکن تا 100 میلیون تومان بگیرد. درهمین زمینه روزگذشته معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست هفتمین همایش <مقررات ملی ساختمان سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات> از موافقت اصولی بانک مرکزی با وام ۱۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن خبر داد.

حامد مظاهریان با بیان اینکه سیاست ما در بخش مسکن گسترش بازار رهن است، گفت: باید بتوانیم تا 50 درصد قیمت ملک را به صورت تسهیلات با نرخ سود در استطاعت و بازپرداخت طولانی به خریداران اعطا کنیم. هرچند معتقدیم بازپرداخت این تسهیلات باید در استطاعت مالی مردم باشد و نرخ سود نیز کاهش یابد.

مظاهریان با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، تصریح کرد: بانک مرکزی به صورت اصولی موافق افزایش سقف وام به 80 تا 100 میلیون تومان است اما ترجیح داده تا پایان سال میزان تسهیلات را ثابت نگه دارد. به گفته وی بانک مرکزی سال آینده موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 100 میلیون تومان را در دستور کار قرار می‌دهد.

مظاهریان با تأکید براینکه درحال حاضر بانک‌ها قدرت اعطای اعتبارات را در بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن ندارند، افزود: راه حل اصلی برای این کار، افزایش سرمایه بانک‌ها است، با توجه به دولتی بودن بانک مسکن استراتژی دولت این است که بانک مسکن از یک بانک تخصصی به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود.

مظاهریان همچنین درپاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی نرخ سود مسکن نیز کاهش می‌یابد،گفت: به تبع کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی شورای پول و اعتبار، نرخ سود مسکن نیز باید بازنگری شود.

اجاره بها کمتر از تورم

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی در کشور به‌طور متوسط ۳۰۰ روز زمان می‌برد، گفت: اجاره بها کمتر از نرخ تورم است. مظاهریان با اشاره به تدوین مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: شهرداری‌ها برای جبران بودجه اقدام به تراکم فروشی می‌کنند و ما سعی کردیم در برنامه ششم به این موضوع بپردازیم تا با حل مشکل تأمین درآمد شهرداری‌ها این مشکلات حل شود.