کد خبر: ۱۲۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۷

محیط‌ زیست مجوز داد؛ اسپانیایی‌ها گرازها را شکار کردند

  شهروند نوشت: یک دردسر تازه برای سازمان محیط‌ زیست؛ موضوعی که این‌بار هم به شکار برمی‌گردد و البته حالا علاوه بر شکارچیان که این‌بار خارجی‌اند، این سازمان محیط‌ زیست است که نوک پیکان انتقادات قرار گرفته است.

بعد از ماجرای سگ‌آزاری یک نفر و بازتاب گسترده فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی، دومین موضوعی که در چند روز گذشته بسیار پربازتاب بوده، مربوط می‌شود به تصویر چهار شکارچی اسپانیایی که در جنگل‌های مازندران چهار گراز را کشته و با جسدهای آنها عکس گرفته‌اند. در چند روز گذشته این تصویر در شبکه‌های اجتماعی آن‌قدر دست‌به‌دست شد که مسئولان سازمان محیط‌ زیست مجبور شدند به میدان بیایند و درباره آن توضیح دهند. «علی تیموری»، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط ‌زیست دیروز ماجرای شکار چهار گراز در مازندران را تایید کرد و در این‌باره به «مهر» گفت که سازمان محیط‌ زیست برای شکارچیان خارجی پروانه شکار گراز را صادر کرده است: «شکار گراز مشکلی ندارد و برای آن پروانه صادر شده است.»


تیموری در پاسخ به این پرسش که آیا پروانه شکار گراز برای متقاضیان داخلی شکار هم صادر می‌شود یا خیر گفته است: «در داخل کشور تقاضای پروانه شکار گراز نداشته‌ایم. غیراز گراز صدور پروانه شکار برای کلیه چهارپایان دیگر ممنوع است.»

اما غیراز مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌ زیست، «اسرافیل شفیع‌زاده»، مدیر شرکت گردشگری که شکارچیان اسپانیایی را به ایران آورده بود، گفته پنج شکارچی اسپانیایی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه امسال موفق به شکار ۴ گراز در استان مازندران شدند. او با بیان این‌که از سازمان محیط ‌زیست پروانه شکار را برای شکارچیان دریافت کرده، گفته است: «پروانه شکار این شکارچیان برای شکار گراز بوده است که حیوان زیانکاری است و به محصولات کشاورزان زیان می‌رساند.»

موضوع صدور مجوز برای شکار گراز به شهریور گذشته برمی‌گردد؛ وقتی «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت که «بعضی از رسانه‌ها مثال‌هایی زدند که سازمان برای شکار گراز مجوز شکار صادر می‌کند؛ بله برای شکار گراز به‌عنوان حیوان زیانکار با توجه به این‌که در بعضی از نقاط کشور شکایت از سوی کشاورزان و دامداران را داریم، مجوز شکار صادر شده است.»

همان موقع بود که مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست بعضی استان‌ها مانند استان زنجان اعلام کردند به شکارچیان اتباع خارجی برای شکار گراز یا همان خوک وحشی مجوز می‌دهند. مثلا «قربانعلی محمدپور»، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان زنجان آن زمان در این‌باره گفت: «پروانه شکار گراز برای اتباع خارجی با توجه به درخواست موسسات برگزار‌کننده تورهای شکار که صلاحیت آن به تایید سازمان حفاظت محیط ‌زیست رسیده باشد، صادر می‌شود. زمان شکار از تاریخ صدور این دستورالعمل تا پانزدهم اسفند امسال است.» به گفته او «موسسه متقاضی قبل از دریافت پروانه شکار لازم است معادل ٤٠٠‌میلیون ریال به‌عنوان سپرده برای شکار گراز برابر مقررات مربوط تامین کند و اسناد آن را به اداره کل امور مالی سازمان تحویل دهد و رسید دریافت کند.»

اما با وجود دستورالعمل‌های قانونی در سازمان محیط ‌زیست برای صدور مجوز شکار گراز، حالا بعد از بازتاب زیاد شکار گراز از سوی چهار گردشگر اسپانیایی، کاربران شبکه‌های اجتماعی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ کسانی که با این تصمیم سازمان محیط‌ زیست موافقند و کسانی که در این‌باره انتقاد دارند.

مثلا «محسن» در قسمت نظرات عکس مربوط به شکار گراز گردشگران اسپانیایی در اینستاگرام نوشته است: «من سال‌های ‌سال از نزدیک در کوه‌ها رفتار‌های گراز را مشاهده کرده‌ام. می‌توانم بگویم کمتر حیوانی است که به اندازه گراز برای طبیعت مفید باشد. در اینجا امکان توضیح دادن نیست فقط خواستم به شما بگویم که این حیوان زیانکار نیست حتی اگر هم حرف شما را بپذیریم، این حیوان زنجیره غذایی پلنگ و گرگ است. وقتی شما مجوز شکار این حیوان را صادر می‌کنید، پلنگ و گرگ در زاگرس باید چه شکار کنند؟ بله ناچار هستند که دور از زیستگاه خود دنبال غذا بگردند که طی چند‌سال گذشته شاهد تلف شدن چندین پلنگ در زاگرس بودیم.» اما «سینا» نظر دیگری در این‌باره دارد: «ما خیلی وقت است در بندر کیاشهر و شهرهای جانبی گرازها را شکار می‌کنیم چون پدر محصولات ما را درآورده.»

«مریم» جزو مخالفان این موضوع است: «نتیجه‌اش را چند‌سال آینده که جنگل‌ها نابود شد و سیل زمین‌هایتان را از بین برد، می‌بینید. گراز یکی از جانورانی است که بیشترین کمک را به اکوسیستم جنگل‌ها می‌کند و یکی از خوراک‌های اصلی پلنگ ایرانی است.»

«عباس» هم در این‌باره نوشته است: «گراز از سودمند‌ترین حیوانات روی کره زمین است. این حیوان به‌دلیل شخم زدن زمین‌ها و جنگل موجب رشد جنگل و فضای سبز می شود و به‌دلیل زادآوری بالا یکی از طعمه‌های حیوانات وحشی گوشتخوار است و موجب می‌شود حیوانات وحشی به دام و روستاهای محل سکونت انسان‌ها حمله نکنند. آمریکا تعداد زیادی گله گرگ را به پارک یلو استون منتقل کرد تا چرخه اکوسیستم در آنجا به روال طبیعی خود بازگردد. ما هم می‌توانیم با جابه‌جایی گله گراز‌ها به مکان‌هایی که در آنجا گرازها کم شده یا از بین رفته‌اند به برگشتن به روال طبیعی اکوسیستم‌های طبیعی خود کمک کنیم. اکنون فریاد می‌زنیم شکار باید ممنوع و متوقف شود، فردا خیلی دیر است.»