کد خبر: ۱۲۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۹

شکوری‌راد: در شادمانی هم خویشتن‌داریم

 علی شکوری‌راد با اشاره به نتایج اعلام شده از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تاکنون، گفت: خوشبختانه بر اثر نتایجی که تاکنون اعلام شده، دستاورد ما فراتر از انتظاراتمان بوده است. حتی اگر نتایج این‌قدر مثبت هم نبود، ما غرور ناشی از فعالیت عقلانی و منطقی را با خود حمل می‌کردیم. وقتی عرصه بر ما تنگ شده بود، برای حفظ نهاد انتخابات عزم خود را جزم کردیم. ما حتی در ابراز شادمانی هم خویشتن‌داری خواهیم کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با روزنامه شرق، با بیان اینکه "اعلام کردیم که راه را ادامه می‌دهیم تا این نهاد مقدس (انتخابات) را حفظ و حراست کنیم"، تاکید کرد: کف مطالبات ما حفظ نهاد انتخابات به‌عنوان بزرگترین دستاورد انقلاب بود. درواقع اکنون، هم کف مطالباتمان را به‌دست آوردیم و هم دستاورد بسیار زیادی داشتیم. یکی دیگر از مطالبات ما این بود که افراطیون به مجلس راه پیدا نکنند. با نتایجی که حاصل شده، نه‌تنها بسیاری از افراطیون نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند بلکه افراطی‌گری هم به حاشیه خواهد رفت. اگر حتی عناصری از افراطیون هم به مجلس بیایند در مجلس آینده نمی‌توانند عرض‌اندام کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما با کنش سیاسی منطقی و معقول، توانستیم دایره اصلاح‌طلبی را گسترش دهیم که بخشی از اصولگرایان هم در این دایره قرار می‌گیرند. طرف مقابل ما هم محدودتر شده است البته من فکر می‌کنم اطلاق اصولگرایی به رقیب، درست نیست زیرا اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین اصولگرایان این کشور هستند؛ ما امروز می‌بینیم که حتی آقای لاریجانی هم با رأی اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا می‌کند. آقایان کاظم جلالی و بهروز نعمتی با رأی اصلاح‌طلبان می‌آیند. این افراد از این پس با کنش اصلاح‌طلبی همراه خواهند بود. نه‌تنها این افراد، بلکه با موج فراگیر اصلاح‌طلبی، بخش بزرگ‌تری از اصولگرایان هم به دایره اصلاح‌طلبی راه خواهند یافت و کنش اصلاح‌طلبی خواهند داشت.

پرسش: این کنش اصلاح‌طلبی که می‌گویید دقیقاً چیست؟

کنش سیاسی اصلاح‌طلبانه یعنی امید، بذر هویت ماست. برای کنش اصلاح‌طلبانه هیچ بن‌بستی وجود ندارد و همیشه باید امیدوار بود. ما معتقد بودیم که حتی اگر یک نقطه کوچک را می‌شود اصلاح کرد باید وارد میدان شد. اصلاحات در هر شرایطی برای خود کنشی تعریف می‌کند. حتی در دل اصولگرایی هم می‌شود کنش اصلاح‌طلبانه داشت. کنش اصلاح‌طلبی یعنی حرکت بر مدار قانون و حفظ کرامت انسانی با رعایت حقوق شهروندی. کسانی که به حقوق قانونی خود بسنده کنند و زیاده‌خواهی نداشته باشند و درعین‌حال به حقوق دیگران احترام بگذارند در دایره اصلاح‌طلبی خواهند گنجید. یعنی اعتقاد به اینکه شهروند برتر نداریم و همه با هم برابرند اصلاح‌طلبانه است. ما نقد می‌شدیم که چرا علی مطهری را در فهرست خود قرار دادیم، پاسخ این است که شاید آقای مطهری خود را اصولگرا بنامد اما ما او را اصلاح‌طلب می‌دانیم زیرا ثابت کرد که هم از حقوق شهروندی دفاع و هم به قانون تمکین می‌کند. بنابراین اسم مهم نیست بلکه عملکرد برای ما معیار است. ما به کمتر از این نتایج هم فکر کرده بودیم. ما اکنون اصولگرایان را به داخل دایره اصلاح‌طلبی دعوت می‌کنیم تا به آن دو اصلی که گفتم پایبند باشند. این دو اصل به علاوه کنش اخلاقی شروط اولیه ورود به حلقه اصلاح‌طلبی است. ما حتی در ابراز شادمانی هم خویشتن‌داری خواهیم کرد. اگرچه طرف مقابل به ما انواع و اقسام تهمت‌ها و انگ‌ها را زد اما آنان را تحقیر نمی‌کنیم و نمی‌رانیم.

پرسش: البته در همین ایام انتخابات رقیب شما را به انواع و اقسام مسائل متهم کرد. نظر شما درباره این اتهامات چیست؟

بدترین تهمت این بود، کسانی را که شورای نگهبان صلاحیتشان را تأیید کرده بود مورد حمایت انگلیس خواندند. شورای نگهبان گفته اینها صلاحیت حضور در مجلس خبرگان و شورای اسلامی را دارند اما عده‌ای آنان را انگلیسی خواندند. در آینده هرکسی بر صندلی مجلس بنشیند چون مورد تأیید شورای نگهبان بوده است باز هم در ادامه هر نوع کاری انجام دهد شورای نگهبان پاسخ‌گو است. ما این اتهامات را قبول نداشتیم و حال مردم به این افراد رأی داده‌اند. اکنون کسانی که به این افراد تهمت انگلیسی‌بودن زدند چه پاسخی برای خود و دیگران دارند؟ پیشنهاد ما به این افراد این است که کمی مردم را بیشتر بشناسند.

پرسش: رویکرد جریان اصلاحات در مجلس دهم چیست؟ هدف کلی شما حمایت از دولت است؟

کار نمایندگان مجلس حمایت از دولت نیست. نماینده مجلس باید درست، قانونی و عقلانی عمل کند. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس نهم عقلانی عمل نمی‌کردند.

نقد ما به رفتار غیرقانونی و غیرعقلانی بود. مجلس باید متحد و منتقد دولت باشد. اگر نماینده‌ای مخالف یا موافق محض با دولت باشد، خلاف شأن نمایندگی است. نماینده باید در انجام وظیفه نظارتی خود سختکوش و جدی باشد. افتخار مجلس ششم این است که تابع دولت اصلاحات نبود و به همین دلیل در تاریخ مجالس ایران می‌درخشد. مجلس ششم کاملا براساس قانون و حقوق مردم مستقل و جدی بود. مجلس ششم یک مجلس اصلاح‌طلب بود. ما یک فراکسیون جبهه مشارکت داشتیم که حزبی بود و یک فراکسیون دوم خرداد داشتیم که کلی‌تر بود. ما به‌عنوان فراکسیون مشارکت برنامه‌ای مدون تهیه و براساس برنامه هم عمل کردیم و در پایان هم کارنامه ارائه دادیم. ما به ٧٠ درصد برنامه خود عمل کرده بودیم و گزارشی به صورت مکتوب تحت عنوان «وفای به عهد» منتشر کردیم. این کار در تاریخ مجالس ایران بی‌نظیر است. علاوه بر این عملکرد مجلس ششم از نظر آماری مشخص و مشهود است. سند چشم‌انداز بیست ساله حاصل تعامل بین مجلس ششم و دولت اصلاحات بود. در آن مقطع کشور برای ٢٠ سال بعد خود برنامه داشت. این سند قابل‌تحقق بود اما متأسفانه بعد از سه دوره مجلس اصولگرا و دو دوره دولت محبوب اصولگرایان سند ٢٠ساله به محاق رفت و نابود شد. تمام ارگان‌های کشور با تأیید مقام معظم رهبری پشتیبان سند چشم‌انداز بودند اما با نوع عملکرد اصولگرایان ما به عقب رفتیم. اکنون و در دولت یازدهم کمی آواربرداری شده و به قول آقای حجاریان پروژه نرمالیزاسیون در حال پیشبرد است.

پرسش: با توجه به نتایجی که تاکنون به‌دست‌آمده وضعیت مجلس دهم از نظر فراکسیون‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم در مجلس دهم اصلاح‌طلبان چنان قدرتی خواهند داشت که رقیب خودشان را هم وادار به عمل قانونی خواهند کرد. تصور من این است که بخش عظیمی از اصولگرایان که می‌خواهند عقلانی عمل کنند هم به فراکسیون اصلاحات خواهند پیوست. البته فراکسیون اقلیت اصولگرا هم خواهیم داشت که بر طبل گذشته خواهند کوبید. تلاش ما بر این است که آن اقلیت هم قانونی و اخلاقی عمل کند و زیاده‌خواهی را کنار گذارند.

پرسش: برنامه اصلاح‌طلبان در مجلس دهم چیست؟

شورای‌ عالی سیاست‌گذاری یک برنامه تدوین کرده که مبنای عمل خواهد بود. مباحث مربوط به رد صلاحیت‌ها باعث شد برنامه ما تکثیر و منتشر نشود. این برنامه بسیار دقیق و منطقی است که می‌تواند اصولگرایان معتدل را با خود همراه کند. لزوما در مجلس دهم تحت عنوان اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل مجزا نخواهیم بود و می‌توان در دایره بزرگ‌تری قرار گرفت. جریان اصلاحات ضمن حفظ هویت خود با گروه‌های معتدل تعامل خواهد کرد. بزرگ‌ترین دستاورد این انتخابات ارتقای فرهنگ سیاسی ایران بود تا شاید دیگر کسی به حذف دیگری فکر نکند. اگر همه کنشگران سیاسی ایران این واقعیت را درک کنند و بپذیرند، تعامل در کشور افزایش پیدا می‌کند.

پرسش: در صورت پیروزی در انتخابات، پیام شما برای اصولگرایان چیست؟

ما دست دوستی به سمت رقیب دراز می‌کنیم. کشور ما استعداد و لیاقت فراوانی دارد. می‌تواند در عرصه داخلی و بین‌المللی موفق‌تر باشد. اصلاحات دارای رأی مردم است؛ این برای همه اثبات شد. به اصلاح‌طلبان به چشم دشمن نگاه نکنید و با تعامل با هم می‌توانیم کشور را بسازیم. اگر رقیب اصلاحات را دقیق‌تر بشناسد، درک خواهد کرد که این جریان می‌تواند به مردم و کشور خدمات بی‌نظیری ارائه دهد. نگاه مثبت و توأم با اعتماد به اصلاحات به سود کشور است. بسیاری از چهره‌های درخشان کشور پس از انقلاب، اصلاح‌طلبان بوده‌اند؛ چه در دانشگاه و چه در حوزه‌های علمیه و چه در سطوح عالی مدیریت کشور. من تقاضا دارم این کنش اصلاح‌طلبانه امروز ما ترک و فراموش نشود. ما در گذشته تجاربی به دست آوردیم که آن را به کار بستیم و به امروز رسیدیم. جریان اصلاحات بیش از گذشته نیاز به خویشتن‌داری دارد.