کد خبر: ۱۲۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۴۷

در خوابگاه دختران و پسران چه می گذرد‌؟!

 شادی می گوید: یکی از پسران برای اینکه خوابم کم شود با قیمتی گران این ماده را به من فروخت.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (TIK.ir)؛ سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر برای همه استفاده کنندگان آن مشکلات بسیار دردناکی را به همراه دارد. شیوع انواع مخدرها در میان برخی افراد جامعه به خصوص جوانان که سرمایه های جامعه هستند، مسأله ای بسیار نگران کننده است. اعتیاد یک معضل و بیماری اجتماعی است که در حال حاضر گروهی از جوانان را آلوده کرده و آینده آنها را سیاه و تباه می کند. برخلاف گذشته و مواد مخدر سنتی ، امروزه انواع روان گردانها و مخدرهای صنعتی با نامهای متفاوت در بخش هایی از جامعه وجود دارد.

 " گل" مخدری که تاثیرات مخرب و توهم زای آن  بیشتر از حشیش است، در حال حاضر گروهی از جوانان و دانشجویان را در دام خود گرفتار می کند. گل در واقع همان ماری جوانا با دوز بسیار بالاتر است که قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل از بین بردن ترس ناشی از از اعتیاد، این نام را برایش انتخاب کرده اند. توزیع کنندگان مواد مخدر با ادعای گیاهی بودن و اعتیاد آور نبودن این ماده، جوانان و به خصوص دانشجویان را به بهانه بدست آوردن انرژی بیشتر فریب و آنها را در موقعیت رنج آور اعتیاد قرار می دهند.

علی جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ازمصرف بالای روان گردان های صنعتی و در صدر آنها، "گل" در میان دانشجویان خبر می دهد.


*  گاهی شب امتحانی بودن کار دستمان میدهد!

جوانان بعد از گذراندن دوره دبیرستان به دانشگاه که جامعه ای کوچک شده از جامعه بزرگ است،با حسی توام از هیجان و استقلال وارد می شوند. بسیاری از جوانان در راه کسب علم و بدست آوردن مدرک دانشگاهی، خانه و کاشانه شان را ترک می کنند و خانواده هایشان آنها را به تنهایی راهی شهرهای دیگر می کنند. برخی از آنها در خانه های مجردی، به همراه تعدادی از افراد، بدون هیچ شناختی ساکن می شوند و در جوار این دوستان، روزها و شب های بسیاری را سپری می کنند.

 این دسته از دانشجویان که تا دیروز در محیط خانواده و در مقابل دیدگان والدینشان دست از پا خطا نمی کردند، امروز ممکن است از سوی هم خانه هایشان با ضدارزشهایی روبه رو شوند که عمل به این هنجارها نتیجه ای جز کجرفتاری برایشان ندارد. بسیاری از افراد ناباب و معتاد به بهانه های متنوعی مانند انرژی زا بودن مواد مخدر از جمله گل، این ماده با عوارض بی درمان را به عنوان راه حل قطعی بیداری شبهای امتحان و کاهش استرس های ناشی از آزمون ها به سایر هم اتاقی هایشان معرفی می کنند.

شادی، 21 ساله، دانشجوی حقوق که در خوابگاه زندگی می کند از تجربه اش در مصرف گل می گوید: " یکی از پسران دانشگاه برای اینکه خوابم کم شود با قیمتی گران این ماده را به من فروخت. من آن را با یکی از هم اتاقی هایم مصرف کردم.بعد از استفاده به علت توهم و خنده هایی که قطع نمی شد نتوانستیم درس بخوانیم اما گرایش شدیدی به استفاده مجدد این مخدر پیدا کردیم."


*  پرخاشگری بعد از خنده های بی دلیل

بعضی دوستی ها که سرآغازش از دانشگاه هم می تواند باشد، گاهی رفته رفته آنقدر قوی می شود که برخی جوانان را به سمت دورهمی های بیرون از این محیط نیز سوق می دهد. آنها در مکانهای مختلف دور هم جمع می شوند و تمایل دارند که به هر وسیله ای در آن لحظات، به اصطلاح شاد و فارغ از هر گونه ناراحتی باشند. مشکلات اقتصادی، فقر و فکر نداشتن شغل و آینده درخشان، چراغ امید را در دل برخی از جوانان خاموش می کند و چنان آنها را در فکر فرو می برد که توانایی خوشحالی و زندگی در لحظه و حال را از آنها می گیرد.

 در چنین شرایطی، وقتی آنها می بینند که تعدادی از دوستانشان با استفاده از یک ماده نسبت به همه چیز بی اعتنا می شوند با کنجکاوی، تصمیم به کشیدن از این مخدر را می گیرند و می خواهند که از این راه خود را از گرفتاری های دنیا حتی برای لحظاتی برهانند. توهماتی که بعد از استعمال گل به سراغ افراد می آید باعث می شود که آنها بی وقفه و توهم وار بخندند و البته بعد از مدتی کوتاه افسرده، منزوی و پرخاشگر شوند. همچنین به تدریج با آسیبی که به حافظه مصرف کنندگان وارد می شود سبب می شود که بیشتر رویدادها و مسائل زندگی را فراموش کنند و طاقت و حوصله خود را از دست بدهند.

مصرف کنندگان که می خواهند هر از گاهی از این ماده به عنوان یک آرام بخش مصرف کنند با غفلت از خاصیت اعتیاد آور بودنش به مسیری که را بازگشت ندارد، برای خنده های بی معنی و کوتاه مدت پا می گذارند چرا که در هنوز راه درمانی برای ماده مخدر گل پیدا نشده است.

نیلوفر،22ساله، کارشناس حقوق می گوید:" تعدادی از دوستانم گل می کشند.همه آنها مدعی هستند که این ماده وابستگی ندارد و تنها خاصیتش این است ما را با نشاط می کند !!"

از طرف دیگر وابستگی شدید افراد به گل و آسان بودن تهیه و خرید آن در سطح شهر،دانشگاهها و پارکها از دیگر علتهای فرا گیر شدن این ماده در میان گروهی از جوانان است.

محمد رضا، 25 ساله،کارشناس مدیریت هنگامی که با دوستانش به مالزی می رود، برای اولین بار گل را مصرف می کند. او درباره خرید این مخدر در ایران می گوید: " من به چند کشور سفر کرده ام اما مخدر گل را تنها در برخی نقاط شهر تهران، بسیار راحت تر می توان تهیه کرد."

سارا،26ساله ،کارشناس روان شناسی درباره یکی از دوستانش که در حیاط باغ شخصی خود، مخدر گل را کاشته است ، اینگونه می گوید: " یکی از دوستانم که این ماده را دفعات زیاد و به صورت خانوادگی مصرف می کند در حیات باغش برای کم کردن هزینه این مخدر را کاشته است."


*  اعتیاد بیماری و معضلی اجتماعی

نوجوانان بسیار حساس و کنجکاو هستند . آنها به سمت شادی و نشاط گرایش شدیدی دارند. متاسفانه بعضی از آنها گل و سایر مواد مخدر را برای سرگرمی انتخاب می کنند. استفاده از مواد مخدر از هر نوع آن، نسل جوان را از بین می برد و به خانواده و جامعه آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند. مصرف مواد مخدر در میان این جوانان، ازدواجهای نا موفق را در جامعه بیشتر می کند.

دکتر امان الله قرائی مقدم درباره اعتیاد گروهی از جوانان به مواد مخدر معتقد است:" هرچه سن اعتیاد پایین بیاید و به جوانان و نوجوانان برسد، امکان توسعه و پیشرفت در جامعه نیز بالتبع پایین می آید. "


* رواج و رونق گل در میان برخی دانشجویان

وارد شدن بعضی جوانان از محیط های کوچک و بسته برای فراگیری دانشی بیشتر به محیط های باز و بزرگتر بدون هیچ کنترل و محدودیتی  و همچنین مشکلات مالی، هراس از آینده نابسامان،دسترسی آسان و راحت به مواد مخدرو نبود شرایط مناسب برای پر کردن اوقات فراغت بسیاری از جوانان که نام دانشجو را بر پیشانی دارند، آنها را  به سمت استفاده از مخدر جدیدی به نام گل می کشاند که این ماده، کل زندگی فرد را در بر می گیرد و آینده  دانشجوی مصرف کننده و جامعه را نابود می کند.

شاید که در ابتدا شخص معتاد ، اراده فردی و آگاه سازی در این زمینه ذهن ها را درگیرکند اما با کمی تأمل و اطمینان می توان گفت که اگر دانشگاهها در کشوربرای هر دو جنسیت دختر و پسر در همه رشته ها  بومی سازی شوند و همچنین با کاهش مشکلات اقتصادی، اجتماعی جوانان و نظارت درست و بیشتر مسئولان درپاکسازی و جمع آوری قاچاقچیان مواد مخدر این معضل بزرگ به حداقل می رسد و جوانان، کمتر به سمت اینگونه انحرافات کشیده میشوند.

*باشگاه خبرنگاران