کد خبر: ۱۲۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۵

حال و هوای بازار در آستانه نوروز 95

جای پای رکود به حدی در اقتصاد محکم شده که این روزها رکود خود را برای سال جدید و استقبال از آن آماده می کند.
میزان: جای پای رکود به حدی در اقتصاد محکم شده که این روزها رکود خود را برای سال جدید و استقبال از آن آماده می کند.

در حالی تنها دو هفته به پایان سال باقی مانده اما هنوز بازار از خواب زمستانی بیدار نشده و این خواب چند سالی می شود که در اقتصاد ایران جا خوش کرده است.

چند سالی می شود که تحریم ها و رکود دست به دست یکدیگر داده تا خواب اقتصاد ایران عمیق تر شود و در حالی که بیش از 40 روز از اجرای برجام و رفع تحریم ها می گذرد و به اذعان مسئولان با اجای برجام هزینه واردات  و نقل و انتقال پول کاهش یافته اما این کاهش هنوز در بازار پررنگ نشده است.

در این میان کسبه که به امید روزهای پایانی سال بودند تا شاید بتوانند اندک سودی در این روزها به دست آورند نالان از جای پای محکم رکود در اقتصاد ایران هستند.

*مردم منتظر کاهش قیمت خودرو هستند

بازار خودرو یکی از بازار هایی است که در ایام پایانی سال رونق پیدا می کرد اما در سال جاری رکود در بازار خودرو بیشتر شده و خریداران با توجه به اجرای برجام منتظر کاهش بیشتر قیمت خرید خودرو هستند.

غلامحسین قاسمیان در گفتگو با میزان با اشاره به ادامه رکود در بازار خودرو گفت:هنوز بازار از رکود خارج نشده و مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند.

وی صریح کرد:قیمت خودرو های وارداتی تابع قیمت دلار است و قیمت خودرو های داخلی نیز توسط وزارت صنعت تعیین می شود.

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره تداوم رکود در بازار گفت:این موضوع منجر به تعطیلی بسیاری از واحد های این صنف شده است.

*رکود در بازار آجیل و خشکبار

براساس این گزارش آجیل و خشکبار نیز یکی از کالاهایی است که در روزهای پایانی سال پر مصرف می شود اما مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران معتقد است که هنوز رکود در بازار وجود داردو بازار تکان نخورده است.

وی در گفتگو با میزان با اشاره به کاهش قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری گفت:در بازار کالا به وفور یافت می شود و هیچ کمبودی نیست ضمن اینکه کیفیت اجناس در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است.

*ثبات قیمت شیرینی در روزهای پایانی سال

علی بهره مند رییس اتحادیه شیرینی فروشان تهران نیز با اشاره به ثبات قیمت شیرینی های پر مصرف گفت:قیمت شیرینی در شب عید افزایش نمیابد.

بهره مند با بیان اینکه مشکلی در خصوص مصرف شیرینی شب عید نداریم، افزود: قیمت هرکیلوگرم شیرینی گل محمدی ۱۲ هزار تومان، شیرینی برنجی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی تر ۱۵ هزار تومان، شیرینی پاپیون و زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کیک یزدی ۹ هزار تومان است.

*خداحافظی میوه های قاچاق با سبد شب عید

در حالیکه مصرف میوه نیز در ایام پایانی سال افزایش میابد اما مسئولان خبر از وفور کالا در بازار می دهند و می گویند کمبودی در بازار نیست و قیمت میوه نیز با توجه به تحولات در حال کاهش است.

مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به کاهش قیمت موز در بازار گفت:موز با کاهش هزار تومانی به قیمت سه هزارو 300 تومان عرضه می شود.

این در حالی است که درماه های پایانی سال برخورد با میوه های قاچاق بیشتر شده و مسئولان نسبت به وجود میوه های قاچاق در میادینو سطح شهر واکنش نشان دادند و این طور که به نظر میرسد میوه های وارداتی و قاچاق امسال در بین میوه های شب عید مردم جایی ندارند.

*ثبات قیمت گوشت در شب عید

ملکی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در گفتگوبا میزان با اشاره به ثبات قیمت گوشت در بازار گفت:قیمت گوشت در سه هفتهگذشته ثابت مانده و تغییری نکرده است.

وی افزود:پیش بینی می شود قیمت گوشت در روزهای پایانی سال ثابت مانده و تغییری نکند.

*قیمت ماهی افزایش میابد

مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفتگوبا میزان با اشاره به ثبات قیمت مرغ در بازار گفت:پیش بینی می شود در ده روز پایانی سال قیمت مرغ با افزایش تقاضا اندکی افزایش بیابد اما این افزایش چشمگیر نیست .

وی تصریح کرد :پیش بینی می شود قیمت ماهی با توجه به افزایش تقاضا تا 15 درصد افزایش بیابد.

*تخفیف ویژه مواد غذایی در شب عید

محمد آقا طاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفتگو با میزان با اشاره به ثبات قیمت مواد غذایی در بازار گفت:هیچ کمبودی در بازار نیست و نه تنها قیمت مواد غذایی افزایش نمیابد بلکه بسیاری از اقلام با تخفیفات ویژه به مصرف کنندگان عرضه می شود.

به گزارش میزان در حالی که تولید کنندگان در پی سود بیشتر اقدام به تخفیفات ویژه می کنند اما این روزها با کاهش قدرت خرید سبد خانوار نیز کوچک شده و شاید حذف شدن بسیاری از اقلام از خرید مردم موجب تداوم رکود در بازار شده است.به هرحال امسال رکود نیز پا به پای مردم به استقبال سال نو می رود و قصد ندارد اقتصاد ایران را ترک کند.