کد خبر: ۱۲۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۶۵

بهترین و بدترین قرعه برای ایران در مقدماتی جام جهانی 2018

 مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی روسیه، 24 فروردین ماه قرعه‌کشی می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران حریفان خود را می‌شناسد؛ گروه ایران می‌تواند ایده‌آل یا بسیار دشوار باشد.

به گزارش ایسنا، هفته آینده به غیر از شهرآورد پایتخت، رویداد بسیار مهم دیگری هم در دنیای فوتبال رخ می‌دهد که برای علاقه مندان این رشته در ایران جذابیت فراوان دارد؛ قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه. تیم ملی فوتبال ایران 24 فروردین ماه حریفان خود را برای صعود به جام جهانی روسیه خواهد شناخت. ایران در یکی از دو گروه شش تیمی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی قرار خواهد گرفت و برای رسیدن به روسیه باید با پنج تیم رقابتی نفسگیر داشته باشد. در این میان برخی از تیم‌های راه‌یافته به این مرحله می توانند حریفان بهتری برای ایران باشند و هم گروه شدن با آنها راه صعود به جام جهانی را برای ایران هموارتر کنند. در این جا نگاهی گذرا به سخت و آسانی رقبای احتمالی ایران در این مرحله داشته‌ایم.

سیدبندی

ایران و استرالیا در سید یک قرار دارند، بنابراین در یک گروه قرار نخواهند گرفت. استرالیا از وقتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا بازگشته در هیچ دیدار رسمی و غیر رسمی با ایران روبرو نشده است.

تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی در سید دوم قرار گرفته‌اند، سید سوم این رقابت‌ها را دو تیم عربستان و ازبکستان تشکیل می‌دهند، سید چهارم را هم امارات و چین تشکیل می‌دهند، در سید پنجم دو تیم قطر و عراق قرار می‌گیرند و در نهایت در سید ششم تیم‌های سوریه و تایلند حضور خواهند داشت.

1 - حریف استاندارد یا حریف زخم‌خورده؟

تیم ملی فوتبال ایران به تازگی در دیداری دوستانه برابر ژاپن قرار گرفته و در ورزشگاه آزادی به تساوی دست یافته است. ایران با تیمی مانند ژاپن که اصول فوتبال را رعایت می کند و فوتبالی فراتر از آسیا بازی می‌کند، راحت‌تر از تیمی مثل کره‌جنوبی مصاف می‌دهد. در نقطه مقابل، کره‌جنوبی چند سال است که نتوانسته ایران را شکست دهد و بارها در مقاطع حساس از ایران شکست خورده است. مهمترین نمونه‌اش رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 بود که در دو بازی رفت و برگشت، ایران موفق شد کره‌ای‌ها را ببرد و بالاتر از آنها به برزیل برود. از این رو، کره‌جنوبی سرشار از عقده باخت از ایران است و قطعا با انگیزه ای دوچندان برابر ایران قرار خواهد گرفت.

نکته مهم دیگر در مقایسه کره‌جنوبی و ژاپن قدرت دو تیم برابر سایر حریفان است. در شرایط مساوی، در دیدار با تیم‌های آسیایی مانند عربستان، امارات، قطر، عراق و ... عملکرد ژاپن بهتر از کره‌جنوبی است. اگر ایران با ژاپن هم‌گروه شود می‌تواند تقریبا مطمئن باشد که ژاپن امتیازهای لازم را از سایر رقبای هم گروهی می‌گیرد و در احتمال ایجاد یک دوقطبی بین ایران و ژاپن بسیار بیشتر می‌شود. در این صورت ایران و ژاپن بخت‌های نخست صعود به جام جهانی خواهند بود اما کره‌جنوبی ممکن است برابر تیم‌هایی مانند عربستان، قطر یا حتی چین امتیاز از دست بدهد که این مساله تعداد مدعیان صعود را زیاد می‌کند.

نتیجه: بهتر است ایران با ژاپن هم گروه شود.

2 – رقیب سرسخت یا همسایه شرور؟

ایران و ازبکستان بارها در راه صعود به جام جهانی فوتبال با هم روبه‌رو شده‌اند. ازبک‌ها همیشه برای ایران دردسرساز بوده‌اند و ما را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. با این حال کمتر ایرانی‌ است که رقابت با ازبکستان را به هم گروهی با عربستان ترجبح ندهد. سبک بازی ازبک‌ها بسیار شبیه مکتب فوتبال روسیه است و بازی فیزیکی و قدرتی ویژگی اصلی بازی این تیم است. عربستانی‌ها اما همیشه رقیبی سنتی و آزاردهنده برای ایران بوده‌اند به طوری که برای ایرانیان، همیشه نام عربستان سعودی با ناداوری، وقت‌کشی و رفتار ناجوانمردانه همراه بوده است.

غیر از آن، این روزها عربستان با شیطنت‌های زیاد و ایراد اتهام‌های واهی در کنار ناتوانی فدراسیون فوتبال ایران در حفظ حقوق فوتبال ایران – که البته با چاشنی رفتار نابخردانه عده‌ای در ماجرای سفارت عربستان و پرتاب نارنجک در ورزشگاه آزادی همراه بود – کاری کرد که دیدار نمایندگان فوتبال ایران و عربستان در کشوری ثالث برگزار شود. در صورت هم گروهی ایران با عربستان، عملا امتیاز بازی در ورزشگاه آزادی و برابر تماشاگران پرشور خودی برابر این تیم از دست می‌رود. رفتارهای خارج از عرف و اخلاق سعودی‌ها در تبانی با سایر هم‌گروه‌ها را هم البته باید به این نکات منفی افزود.

نتیجه: بهتر است ایران با ازبکستان هم گروه شود.

3 – سختی حریف عربی یا سختی بعد مسافت؟

ایران ممکن است با امارات هم گروه شود یا چین؛ یا با تیمی عربی که اتفاقا قدرت زیادی دارد یا با تیمی شرقی که همیشه غیرقابل پیش‌بینی است. امارات در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال انجام داده و سطح فوتبالش را تا حدی بالا برده است. شمه‌ای از قدرت امارات را ایران در جام ملت‌های آسیا 2015 دید و به سختی توانست این تیم را ببرد. با این حال شاید هم گروه شدن با این تیم بهتر از مصاف با چین باشد.

چین تیم از شرق آسیاست که همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده و توانسته برای قدرت‌های آسیا "خار چشم" باشد اما آنچه برای ایران مهم‌تر است، راه دوری است که باید برای دیدار با چین طی شود. اگر ایران با چین هم گروه شود در روزهای پرفشار رقابت‌ها ناچار خواهد بود که مسافت طولانی را برای انجام دیدار با این تیم طی کند که این مساله مشکلات زیادی برای تیم ملی ایران ایجاد می‌کند.

نتیجه: ایران بهتر است با امارات هم گروه شود.

4 – تکرار پیروزی یا انتقام شکست؟

تیم ملی ایران همچنین با یکی از دو تیم عراق و قطر هم گروه خواهد شد. این دو تیم از نظر قدرت فوتبالی تفاوت زیادی با هم ندارند و هر دو می‌توانند به یک اندازه برای ایران دردسرساز شوند.

ایران با قطر در مقدماتی جام جهانی 2014 هم گروه بود و این تیم را از پیش رو برداشت. هرچند آن برد در شرایطی خاص رقم خورد و بسیار دشوار هم بود اما این مساله می تواند انگیزه مناسب را به بازیکنان تیم ملی بدهد که یک بار دیگر قطر را شکست دهند. البته در صورت هم گروه شدن ایران با عربستان یا امارات یا هر دو آن تیم‌ها، حضور قطر می‌تواند امکان تبانی بین این تیم‌های عربی را زیاد کند.

همچنین دیدار جنجالی ایران با عراق در جام ملت‌های آسیا 2015 هنوز از خاطر ایرانیان پاک نشده است؛ دیداری که در آن، ایران با اشتباه داور، 10 نفره شد و به سختی توانست کار را به ضربات پنالتی بکشاند و در نهایت شکست بخورد. همین نکته البته انگیزه بیشتری به تیم ملی می‌دهد که انتقام آن شکست را از عراقی‌ها بگیرد.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که عراق به دلیل مسائل امنیتی، دیدارهایش را در ایران برگزار می‌کند و شاید همین مساله باعث شود که دیدارهای ایران برابر این تیم در مرحله نهایی، کلا خانگی باشد.

نتیجه: ایران بهتر است با عراق هم گروه شود.

5 – رفیق نزدیک یا رقیب دور؟

همان مساله‌ای که در مقایسه امارات و چین مطرح بود، در مورد سوریه و تایلند هم صادق است، با این تفاوت که سوریه قدرت امارات را ندارد. سوریه هیچگاه حریفی سخت و دشوار برای ایران نبوده و امسال هم تیمی بسیار پرقدرت نشان نداده و به همین دلیل می‌تواند حریفی دلخواه برای ایران باشد.

از طرفی تایلند با وجود آن که از نظر فنی حریف دشواری نیست، ولی مسافت زیادی که برای بازی با این تیم باید طی شود، شرایط را سخت خواهد کرد. در مقایسه سوریه و تایلند کمتر ایرانی است که رای به هم گروهی با تایلند بدهد.

نتیجه: بهتر است ایران با سوریه هم گروه شود.

به گزارش ایسنا، با جمع بندی مطالب مطرح شده در بالا، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین قرعه برای ایران، هم گروهی با ژاپن، ازبکستان، امارات، عراق و سوریه است. در نقطه مقابل، هم گروهی با کره‌جنوبی، عربستان سعودی، چین، قطر و تایلند، می‌تواند بدترین اتفاق ممکن برای ایران باشد.